گروه مالی بانکیا در اسپانیا سال گذشته بیش از 19 میلیارد یورو متضرر شده بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه فایننشال تایمز ؛ بانک بزرگ بانکیا در اسپانیا هفته آینده اعلام خواهد کرد که زیان خالص سالانه اش به نوزده میلیارد یورو بالغ می شود که بزرگترین رقم در تاریخ شرکتهای اسپانیایی است. این بانک وام دهنده ملی سال گذشته به نماد بحران مالی این کشور تبدیل شد و به طرح هایش برای تعطیلی شعبه ها و فروش دارایی هایش سرعت بخشید. 

بانکیا که روز پنجشنبه گزارش کل درآمد سالانه اش را منتشر خواهد کرد، تلفیقی از هفت بانک پس انداز است که در زمان شکل گیری اش راه حلی برای مشکلات بانکی اسپانیا قلمداد می شد اما سال گذشته تسلیم یک طرح نجات مالی دولتی شد که نهایتا و فقط یازده ماه پس از قرارگرفتن آن در فهرست بازار سهام مادرید، به بیست و چهار میلیارد یورو بالغ شد.

آن رویداد متعاقبا دولت اسپانیا را مجبور کرد طی تابستان گذشته خواستار کمک مالی اروپا شود که زیانهایی را بر صدها هزار پس انداز کننده کوچک که سهام شان را در آن بانک فروخته بودند،‌ وارد ساخت.

بانکیا که مجبور شد شرایط سخت بروکسل را برای محدود کردن فعالیتهایش پس از طرح نجات مالی بپذیرد،‌ قرار است امسال هزار و صد شعبه خود یا یک سوم شبکه کاری اش را در سراسر اسپانیا تعطیل کند. این تعطیلی ها ظرف دو هفته و در نواحی اطراف مادرید آغاز می شود.هم اکنون 45 درصد بانکیا در کنترل دولت اسپانیا است و انتظار می رود با افزایش سرمایه حاصل از کمکهای مالی ظرف چند هفته آتی این رقم به بیش از هفتاد درصد برسد.

بانکیا که قبلا از زیان 4 میلیارد و 450 میلیون یورویی در نیمه اول سال 2012 و زیان دو میلیارد و ششصد میلیون یورویی در سه ماهه سوم خبر داده بود، در ماه دسامبر اعلام کرد 22میلیارد و 300 میلیون یورو از دارایی هایش را با تخفیف زیاد به بانک تسویه بدهی موسوم به «بانک بد» (سارب) اسپانیا منتقل کرده بود که منجر به زیانی معادل دوازده میلیارد یورو در سه ماهه چهارم شد.



                            آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: بانک ، اسپانیا ، ضرر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار