پايگاه اينترنتي آنتي وار نوشت : پس از گذشت يک سال از بروز بن بست ديپلماتيک و تشديد مناقشات منطقه اي ميان کشورهايي که بر درياهاي چين جنوبي و شرقي ادعاي مالکيت دارند ، به نظر مي رسد رويکرد نظامي آمريکا در قبال منطقه چرخشي کلي پيدا کرده است ؛ چرخشي که به وخامت هرچه بيشتر شرايط کنوني خواهد انجاميد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، با توجه به پيشينه قدرت منطقه اي چين ، سال جديد ميلادي با فروش سلاح هاي گران قيمت آمريکا به متحدان و شرکاي راهبردي اين کشور در سراسر منطقه آسيا آغاز شد که جنگ افزارهاي نظامي پيشرفته همچون سامانه هاي ضد موشکي و هواپيماهاي جنگي را شامل مي شد.
علاوه بر اين ، واشنگتن برگزاري رزمايش هاي مشترک با متحدان آسيايي اين کشور را که درگير مناقشات ارضي با يکديگر هستند افزايش داده است.  
واشنگتن با استناد به وعده هاي پيشين خود در خصوص آزادي تردد کشتي ها در آبهاي غرب اقيانوس آرام ، ايجاد مسيري براي تجارت جهاني و نقل و انتقال انرژي اميدوار است بتواند  توانمنديهاي نظامي متحدانش را براي مهار قدرت چين افزايش دهد.
آمريکا در حال حاضر با بحران اقتصادي دست و پنجه نرم مي کند و افزايش چشمگير فروش جنگ افزارهاي اين کشور به کشورهاي منطقه مويد آن است که واشنگتن بر رويکردي با جهت گيري نظامي به منظور تقويت هرچه بيشتر جايگاه خود به عنوان حامي صلح و ثبات در منطقه تاکيد ويژه اي دارد. 
با افزايش تعهد نظامي آمريکا در قبال منطقه بيشترين منفعت عايد گروه بزرگ تجاري موسوم به « انجمن صنايع هوا فضا  خواهد شد که تامين کنندگان اصلي تجهيزات نظامي و هوايي پنتاگون همچون شرکت لاکهيد مارتين و بوئينگ را شامل مي شود .
اين مسئله نشان از آن دارد که تغيير رويکرد نظامي آمريکا تا چه حد شرکت هاي صنعتي و نظامي اين کشور را تقويت کرده و به کمرنگ شدن هر چه بيشتر چشم انداز دستيابي به راه حلي مسالمت آميز براي مناقشات منطقه منجر شده است. 
از زمان تغيير راهبرد نظامي آمريکا در قبال اين منطقه و به دنبال سخنراني باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور در پارلمان استراليا در سال دو هزار و يازده ، واشنگتن تحت فشار فزاينده اي براي اطمينان دادن به متحدان خود همچون ژاپن و فيليپين به منظور حمايت از آنها در برابر قدرت فزاينده چين قرار گرفته است. 
آمريکا در واکنش به اين فشارها ، به تقويت حضور نظامي خود در منطقه اقيانوس آرام روي آورده است و ضمن افزايش برگزاري رزمايش هاي نظامي مشترک ، شرکايش در منطقه را تحت پوشش حمايت هاي نظامي خود قرار داده است. 
واشنگتن در عين حال براي کاهش نگرانيهاي چين از راهبرد اين کشور در منطقه ، بخش اعظم توجه خود را بر تقويت يکپارچگي اقتصادي در ميان کشور حاشيه اقيانوس آرام متمرکز و به طور اصولي بر حمايت اين کشور از راه حل ديپلماتيک مناقشات منطقه اي در درياهاي چين جنوبي و شرقي تاکيد کرده است. 
اين در حالي است که اظهارات مقامات آمريکايي نتوانسته است موجب آرامش شرکاي اين کشور در منطقه و ممانعت از افزايش قدرت چين شود. 
پکن همچنان واشنگتن را به تلاش براي جلوگيري از دستيابي اين کشور به منافع مشروع خود متهم مي کند و اين در حالي است که متحدان آمريکا ترديد دارند اين کشور با توجه به بحران شديد مالي که اکنون با آن دست و پنجه نرم مي کند بتواند برتري و استيلاي خود را در منطقه حفظ کند.  
کن ليبرتال مشاور ارشد بيل کلينتون رئيس جمهور سابق آمريکا در امور چين مي گويد مهمترين عامل موفقيت آمريکا در منطقه حل مشکلات داخلي و اتخاذ سياست هايي است که به رفع بحران مالي اين کشور مي انجامد. 
با توجه به ناکارامد بودن توافقنامه تجاري مشارکت دو سوي اقيانوس آرام در بهبود اوضاع اقتصادي کشورهاي منطقه ، فقدان هرگونه سرمايه گذاري عظيم از جانب آمريکا و نبود کمک هاي اقتصادي به شرکاي راهبردي واشنگتن به تغيير کامل رويکرد نظامي خود روي آورده است. 
ناتواني اتحاديه کشورهاي جنوب شرق آسيا ، آ سه آن ، در پيشبرد ساز و کار ديپلماتيک موثر براي حل اين اختلافات نيز بيش از پيش واشنگتن را براي روي آوردن به چنين رويکردي ترغيب کرده است.
از سال 2011 فروش تسليحات نظامي آمريکا در سراسر جهان در مرز بيش از شصت ميليارد دلار نوسان داشته است . 
هند در سال 2011 به تنهايي قرارداد نظامي شش ميليارد و نهصد ميليون دلاري را با آمريکا منعقد کرده است که نگراني فزاينده اين کشور را از تقويت بنيه نيروي دريايي چين نشان مي دهد. 







برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار