دبیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: براساس سند چشم‌انداز ایران در سال 1404 در تراز کشورهای پیشرفته و جزو 15 کشور برتر جهان خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ منصور واعظی  در نشست انجمن کتابخانه‌های استان خوزستان با اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران توسعه دانش و فرهنگ عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه علمی و فرهنگ عمومی کشور در راستای گسترش کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه است.

دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه از رشد شاخص‌های کتاب و کتابخوانی در کشور خبر داد و گفت: امسال جشن پنج برابر شدن شاخصه‌‌های کتاب و کتابخوانی نسبت به ابتدای انقلاب بر پا می‌شود.

واعظی تصریح کرد: امسال همچنین جشن دو برابر شدن شاخص‌‌های کتاب‌ و کتابخوانی به نسبت ابتدای دولت نهم نیز برگزار خواهد شد.

وی افزود: کتابخانه های عمومی کشور از یک هزار و 600 کتابخانه در سال 84 به دو هزار و 800 کتابخانه در سال جاری رسیده که این رقم تا پایان اسفند ماه به سه هزار باب کتابخانه افزایش می یابد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور‌ از رشد چشمگیر کتاب و کتابخوانی در سطح کشور خبر داد و در ادامه گفت: این رشد تا حدود بسیار زیاد مدیون توجه ویژه مقام معظم رهبری و ترغیب ایشان به مطالعه تمامی اقشار جامعه است.

وی با اشاره به رشد شاخص‌ها گفت:  اکثر شاخص‌‌های مطالعه کتاب، انتشار کتاب، منابع کتابخانه‌‌های عمومی و تعداد اعضای کتابخانه‌‌های عمومی به نسبت ابتدای انقلاب پنج برابر شده و به نسبت سال 1384 نیز اکثر شاخص‌‌ها دو برابر شده است.

واعظی در ادامه با تاکید بر این موضوع که در دولت نهم و دهم حمایت ویژه‌ای از بحث کتاب و کتابخوانی شده، افزود: توسعه علمی کشور، افزایش کتابخانه‌ها و رشد امکانات کتابخانه ای از جمله تاثیرات حمایت دولت است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای کتابخانه‌ها به دو متر برای هر نفر رسیده است.

وی با اشاره به عضویت بیش از 2.5 میلیون نفر در کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در واقع 74 میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز عضو کتابخانه‌های عمومی نیستند و بیش از 50 درصد افراد جامعه کتاب نمی‌خوانند.

دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سند چشم‌انداز در بخش کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: براساس این سند ایران در سال 1404 در تراز کشورهای پیشرفته و جزو 15 کشور برتر دنیا خواهد بود.

وی تصریح کرد: در افق این سند رسیدن به ایجاد فضای کتابخانه‌ای هشت متر مربع به ازای هر نفر در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و روستاهای بالای یک هزار و 500 نفر مدنظر است.

وی افزود: در حال حاضر ایران اسلامی در منطقه از لحاظ سرانه مطالعه و امکانات رتبه نخست را دارا است.

واعظی ادامه داد: با وجود این شاخص‌ها، تلاش برای رشد بیشتر ضروری است.

دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کسانی که اهل مطالعه نیستند تاکید کرد./س
برچسب ها: چشم انداز ، کشور ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.