يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: دادگاه بين‌المللي كيفري به جرايم تروريستي كه منجر به جنايت عليه بشريت شود رسيدگي مي‌كند در غير اينصورت دادگاه خاصي براي رسيدگي به جرم ترور وجود ندارد.

"بهمن كشاورز" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران، درباره تعريف مبارزه با تروريسم، اظهار داشت: عنوان تروریسم و مبارزه با آن تا قبل از قانون موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در زمینه مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و تروریسم تعریف خاصی نداشت.

اين حقوقدان با بيان اينكه قانون فوق شامل دوازده ماده است و در جلسه علنی روز 31 فروردین ماه 1390 مجلس تصویب و در تاریخ 14/2/1390 به تأیید شورای نگهبان رسید.

وي با اشاره به موارد همكاري در اين قرارداد گفت: بر اساس اين قرارداد هر یک از طرفها بايد با سازماندهی، تدارک، آماده‌سازی، تبلیغات و هرگونه فعالیت دیگر سازمانهای تروریستی، افراد مجرم و گروههای مختلف در کشور خود که امنیت ملی و حق حاکمیت طرف دیگر را تهدید نماید، مقابله كنند.

كشاورز با تاكيد بر پیشگیری و مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تروریسم و سایر جرایم مندرج در این موافقتنامه، تصريح كرد: انجام اقدامات در جهت جلوگیری از حمایت مالی از تروریسم و توسعه و اجرای راهبردهای مبارزه مؤثر از سوی مقامات امنیتی هر دو کشور جهت مقابله با افراد و مؤسساتی که حمایت مالی یا پشتیبانی نظیر اسکان، آموزش و درمان فراهم می‌آورند.

اين حقوقدان با اشاره به روش همکاری در اين موافقتنامه اضافه كرد: در اين قرارداد، تبادل اطلاعات در مورد تجهیزات و فعالیتهای گروههای تروریستی که از سوی طرفهای متعاهد مشخص شده‌ است.

 وي درباره مبارزه با اعمال تروریستی مندرج در قرارداد مذكور گفت: همچنين در اين موافقتنامه تاكيد شده است كه طرفهای متعاهد در راستای مبارزه با اعمال تروریستی با یکدیگر حداکثر همکاری را خواهند كرد. مطابق اهداف این موافقتنامه، فعالیتهای تروریستی، اقداماتی است که جهت اعمال زور و تحت فشار قراردادن دولت یا سازمانهای دولتی با استفاده یا تهدید به استفاده از خشونت به منظور ارعاب جامعه یا کسب امتیاز سیاسی و یا اقتصادی، صورت می‌گیرد و طبق قوانین ملی هر دو دولت، اسناد بین‌المللی منعقده توسط طرفهای متعاهد، جرم محسوب می‌شود.

كشاورز با اشاره دادگاه كيفري بين‌المللي اظهار داشت: دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز به وجود آمده است.

اين حقوقدان خاطرنشان كرد: دادگاه بين‌المللي كيفري به جرايم تروريستي كه منجر به جنايت عليه بشريت شود رسيدگي مي‌كند در غير اينصورت دادگاه خاصي براي رسيدگي به جرم ترور وجود ندارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار