يک حقوقدان گفت: در حال حاضر در قوانين کيفري کشور جرمي به نام ترور وجود ندارد و اين اقدام مجرمانه در قالب اخلال در نظم عمومي، اقدام عليه امنيت ملي، محاربه و قتل بررسي مي‌شود.

محمد رسولي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره تعريف تروريسم اظهار داشت: از تروریسم با عنوان هراس‌افکنی نام برده شده‌ است، در واقع تروريسم به معناي تهدید برای ترساندن و یا آسیب رساندن به شهروندان، حکومت و یا گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی است.

اين حقوقدان با بيان اينکه تروریست یا ترورگر فرد یا گروهی است که از مکتب ترور یا تروریسم پیروی می‌کند، تصريح کرد: تروریست‌ها معمولاً برای تبلیغ ایدئولوژی خود و یا برای مقابله به مثل کردن با کشور دشمن خود دست به کشتار و ترور مردم غیرسیاسی می‌زنند تا با ایجاد ترس و وحشت در جامعه به خواسته‌های خود برسند.

وي با اشاره به ترور سیاسی افزود:‌ در سیاست به کارهای خشونت آمیز و غیرقانونی حکومت‌ها برای سرکوبی مخالفان خود و ترساندن آنها ترور دولتی می‌گویند، همچنين کردار گروه‌های مبارزی که برای رسیدن به هدف‌های سیاسی خود دست به کارهای خشونت‌آمیز و هراس انگیز می‌زنند، تروریسم نامیده می‌شود. حملاتی مانند اقدام در منهدم کردن برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ عملیاتی تروریستی به شمار می‌رود.

رسولي با انتقاد از جرم ترور گفت: در حال حاضر در قوانين کيفري کشور جرمي به نام ترور وجود ندارد و به اين اقدام مجرمانه در قالب اخلال در نظم عمومي، اقدام عليه امنيت ملي، محاربه و قتل بررسي مي‌شود.

وي با اشاره به قانون مجازات اسلامي اظهار داشت: در داخل کشور جرايمي را که مي‌توان در جمع‌بندي ترور قرار داد بر اساس مواد 183، 515 و 516 قانون مجازات اسلامي رسيدگي مي‌شود.

اين حقوقدان ادامه داد: مبارزه با تروريسم در مقياس جهاني که بين کشورهاي مختلف صورت مي‌گيرد در صلاحيت دادگاه‌هاي کيفري و لاهه است، البته اين مجامع جرم سازمان يافته تروريست را بررسي مي‌کنند.

رسولي با انتقاد از روند رسيدگي به حوادث تروريستي در مجامع بين‌المللي خاطرنشان کرد: مجامع بين‌المللي تحت تاثير قدرتهاي استکباري هستند و به نوعي به عنوان حاميي تروريست به شمار مي‌روند، از اين رو سازمانهاي مذکور نمي‌توانند رأي بي‌طرف صادر کنند. اين امر موجب شده که تروريست‌ها با وجود اين حاميان به اعمال مجرمانه خود ادامه دهند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تروریست ، پیگیری ، حقوقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار