قاضي صلواتي پس از دفاعيات وکيل تسخيري متهم پرونده "قمه کشي نظام آباد" ، ختم دادرسي را اعلام کرده و گفت: دادگاه در فرصت قانوني حکم متهم را صادر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي - قضايي باشگاه خبرنگاران، دادگاه رسيدگي به پرونده "قمه کشي منجر به قتل در نظام آباد" صبح امروز به رياست قاضي صلواتي و با 11 شاکي آغاز شد.

در ادامه اظهارات متهم و مضروبين اين حادثه، وکيل تسخيري متهم در جايگاه حاضر شد و در دفاع از موکل خود گفت: موکلم جواني فاقد شعور و ادراک است که در کودکي شاهد جدايي پدر و مادر خود بوده‌ است. وي علي رغم مشکلاتي روحي و رواني بسيار و  دستور پزشک فرصت بستري شدن در بيمارستان را پيدا نکرده است.

وي با بيان اينکه موکلم هيچ دشمني قبلي با کساني که به آنها حمله کرده نداشته است، اظهار داشت: وي پس از توبه خودش را تسليم ماموران کرده است.

اين وکيل با اشاره به علل جنون موکل خود تصريح کرد: بنا به اظهارات مکرر موکلم که سابقه بيماري رواني داشته است، وي بايد تحت درمان قرار مي‌گرفته و مسئله جنون محرز است لذا از دادگاه تقاضاي صدور دستور تحقيقات مقتضي را دارم.

وي ادامه داد: بيماري رواني موکلم مورد تصديق قرار گرفته و اختلالات فکري، شخصيتي، ديگر آزاري و عدم کنترل احساسات عاطفي وي تاييد شده است.

اين وکيل افزود: با توجه به شرح حال مفصل از خانواده و مصاحبه با همکاران وي و همچنين نظر پزشکي قانوني مشخص شده که نام برده تحت تاثير اختلافات رواني بوده و براساس آن به رفتار مجرمانه دست زده است ولي متاسفانه کيفرخواست بدون در نظر گرفتن حالت جنون موکلم صادر شده است.

وي در ادامه گفت: مجروح کردن 11 نفر با چاقو بدون سابقه خصومت و حضور در جوار ضريح امام حسين(ع) در قم نشانگر مجنون بودن اقدامات موکلم است.

اين وکيل در ادامه از دادگاه تقاضاي تشکيل يک هيئت کارشناسي براي رفع نقص در پرونده داد.

وي در ادامه درباره شرايط و مصداق جرم محاربه اذعان داشت: مسکوت بودن حالت جنون در حين ارتکاب به جرم و تاثير رواني در محقق شدن جرم يک ترديد در اثبات حد محاربه است و اساسا اين شبهه مانع احقاق اتهام محاربه نيز محسوب مي‌شود.

وي با تاکيد بر توبه موکلش تصريح کرد: براساس قانون اگر محاربان قبل از دستگيري توبه کنند ارتکاب محاربه از آنها برداشته مي‌شود از اين رو تقاضاي عفو موکلم را از اتهام محاربه دارم.

اين وکيل با اشاره به عنصر معنوي جرم محاربه گفت: قصد محارب بايد رعب و وحشت باشد در صورتي که موکل من اين قصد را نداشته و حتي در مصاحبه‌هاي پزشکي خود اذعان داشته که بايد قصاص شود ولي به عدم تعادل روحي خود نيز تاکيد داشته است.

وي ادامه داد: موکل ضمن قبول ضرب و جرح انگيزه ارتکاب جرم خود را جدايي والدين و فشار روحي بيان کرده است و اين نشان مي‌دهد وي قصد ايجاد رعب و هراس نداشته لذا با توجه به مفتوح بودن پرونده تقاضاي رد اتهام محاربه وي را دارم.

در ادامه جلسه دادگاه قاضي صلواتي گفت: متهم دو ماه در بيمارستان بستري بوده و مورد روان کاوي قرار گرفته و نظر نهايي کميسيون پزشکي نيز اين است که شدت اخلال رواني متهم در حدي نبوده که مجنون بودن وي محرز باشد.

وي همچنين خطاب به متهم درباره اتهاماتش گفت: اتهام شما محاربه و افساد في الارض است؛ در آخرين دفاعيات خود چه پاسخي در اين خصوص داريد.

متهم گفت: پشيمانم.

در ادامه قاضي صلواتي با اشاره به رهنمودهاي آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه درباره جرم محاربه خاطر نشان کرد: استفاده از سلاح سرد يا گرم، قتل، سلب آسايش و اميت جامعه محاربه محسوب مي‌شود و دادگاه انقلاب به شدت با آن برخورد مي‌کند.

وي همچنين ختم دادرسي را اعلام کرد و گفت: دادگاه در فرصت قانوني حکم متهم را صادر خواهد کرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: محاربه ، موکل ، رعب ، وحشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار