فرماندار چالدران گفت: قیام 29 بهمن ماه مردم تبریز، تعارض بین ملت و حکومت را به وضوح نشان داد و آغازگر قیام عمومی در سراسر ایران شد.

احمدرضا قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با بیان اینکه قیام تاریخی مردم آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای دارد، ‌اظهار داشت: تبریز و آذربایجان در کمتر از یک قرن، دو نقش عمده در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرده است که قیام 29 بهمن سال 56 مردم تبریز در دوره استبداد رژیم پهلوی و قیام مسلحانه مردم ارومیه در دوم بهمن در کنار یکدیگر رژیم ستم شاهی را در هم پیچید و روحیه مبارزاتی جوانان را قوت بخشید.

وی با بیان اینکه این دو قیام در کنار یکدیگر توانست سلسله جنبان نظام‌های استبدادی را به خطر اندازند، افزود: قیام تاریخی مردم تبریز و قیام مسلحانه مردم ارومیه بساط ظلم و زور را از جامعه ایرانی برچید.

قلی‌پور خاطرنشان کرد: هر چند بررسی نتایج تاریخی این قیام‌ها متفاوت از یکدیگر بود، اما وجه اشتراک آن‌ها قیام علیه ظلم، فساد و آزادی خواهی مردم این خطه بوده که پیام کلی آن این بوده است که آذربایجان همیشه سنگر اسلام است.

فرماندار چالدران با اشاره به اینکه قیام 29 بهمن ماه تبریز هرچند توسط رژیم خون‌خوار حاکم با خشونت و گلوله پاسخ داده شد، اما مردم خشمگین تمام نمادهای سلطه و رژیم شاهنشاهی را آتش زدند و این برای سلطنت پهلوی بسیار دردآور بود، تصریح کرد: با این وجود قیام مردم تبریز دارای پیام‌های واضح از مبارزات انقلابی به دربار شاه بود، چرا که این قیام تعارض بین ملت و حکومت را به وضوح نشان داد و آغازگر قیام عمومی در سراسر ایران شد که در 22 بهمن 57 موجبات فروپاشی و سقوط کامل رژیم را فراهم ساخت.

وی به سخنان رهبری در راستای این قیام اشاره کرد و گفت: به فرموده رهبری معظم انقلاب اگر قیام 29 بهمن نبود قیام مردم قم به فراموشی سپرده می‌شد و چه بسا آثاری از آن باقی نمی‌ماند./س

برچسب ها: ایران ، چالدران ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.