نتخاب آیت اللَّه «بهشتی» به عنوان ریاست دیوان عالی کشور، راه‌اندازی شبکه جوان رادیو، رحلت آیت اللَّه «سیدمهدی دُرچه ای» و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 11 ربیع الثانی 1434 هجری و 22 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

انتخاب آیت اللَّه «بهشتی» به عنوان ریاست دیوان عالی کشور از سوی امام خمینی (1358 ش)
به دنبال تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل مجلس شورای اسلامی، طی حکمی از جانب حضرت امام خمینی، آیت‌اللَّه دکتر سید محمد حسینی بهشتی به عنوان اولین رییس دیوان عالی کشور، بالاترین مقام قضایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزیده شد تا برای این تشکیلات حیاتی که نقش مهم و تعیین کننده‌ای در جامعه دارد، با درک و درایت والای ایشان زمینه اجرای قوانین اسلام فراهم شود و عدل و قسط در جامعه رواج یابد.

ایشان نیز در طول مدت عهده‌داری این مسؤولیت خطیر و شریف، منشأ خیر و خدمت فراوانی گشت، امور قضایی کشور را سامان بخشید و با به کارگیری قضات عادل و عالم، نظام قضایی را دگرگون ساخت. همچنین در این روز، آیت‌اللَّه سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی نیز به دادستانی کل کشور تعیین شد. این انتخاب، همزمان با تثبیت نظام جمهوری اسلامی به منظور تشکیل و سامان‌دهی قوه قضاییه، متناسب با اهداف و ارکان نظام اسلامی انجام گردید.

رحلت فقیه جلیل و مدرس بزرگ آیت اللَّه «سیدمهدی دُرچه ای» (1323 ش)
آیت‌اللَّه سیدمهدی بن سید مرتضی درچه‌ای، در حدود سال 1232 ش (1270 ق) در اصفهان به دنیا آمد. وی برادر کوچک‌تر سیدمحمد باقر درچه‌ای، از علمای مشهور اصفهان بود. سید مهدی، تحصیلات خود را در اصفهان و سپس در نجف اشرف به سامان رساند و پس از طی مدارج بالای علمی، در اصفهان به تدریس پرداخت. وی فقیهی بزرگ به شمار می‌رفت و در علم اصول، استاد بود. آیت‌اللَّه سیدمهدی درچه‌ای در زمان خود، مورد وثوق و اطمینان تمام طبقات اصفهان و اطراف بود و مردم در مسائل فقهی به ایشان رجوع می‌کردند. محفل درسی او، مشحون از بزرگان علم بود و خود نیز سالیان طولانی به امر تدریس اشتغال داشت. وی در اواخر عمر مجتهد اعلم و جامع الشرایط اصفهان بود و با این حال، زندگی را در کمال زهد و قناعت سپری کرد. این عالم ربانی سرانجام در چهارم اسفند 1323 ش برابر با دهم ربیع‌الاول 1364 ق در 91 سالگی در اصفهان رخت از دنیا بربَست و پس از تشییعی با شکوه، در قبرستان تخت فولاد، در کنار برادر بزرگوارش به خاک سپرده شد.

درگذشت «ابوالحسن اقبال آذر» هنرمند تعزیه خوانی (1349 ش)
ابوالحسن اقبال آذر ملقب به اقبال السلطان در سال 1250 ش در اطراف قزوین به دنیا آمد. وی در ابتدا به کسب دانش پرداخت اما به خاطر عشق و علاقه وافری که به موسیقی داشت، چون از صدای خوبی برخوردار بود، مدرسه را به کنار نهاد و به تحصیل موسیقی و آواز همت گماشت. اقبال آذر در جوانی به تبریز رفت و در اندک زمانی در هنر تعزیه‌خوانی به شهرت رسید و به دربار محمدعلی میرزا، ولیعهد قاجار راه یافت. با مرگ مظفرالدین شاه، اقبال آذر نیز به همراه شاه جدید به تهران رفت و در تکیه دولت به کار تعزیه پرداخت. وی بعدها مدتی در تبریز و سپس در تهران اقامت داشت و به تعزیه‌خوانی مشغول بود. روش اقبال در خواندن آواز از سبک تعزیه بهره داشت، یعنی بلند و با تحریر می‌خواند و مانند تعزیه خوان‌ها، توجه زیادی به کیفیت ادای شعر نداشت. وی سرانجام در اوایل اسفند 1349 در حدود 100 سالگی درگذشت.

راه‌اندازی شبکه جوان رادیو (1375 ش)

شبکه جوان در چهارم اسفند سال 1375 با پخش 12 ساعت برنامه در روز فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه در ادامه فعالیتش توانست به شبکه ای 24 ساعته تبدیل شود و جایگاه ویژه ای در میان جوانان کسب کند و به شبکه ای پرمخاطب و موفق تبدیل شود ارائه و تبیین اندیشه های دینی و تعمیق معرفت، شناساندن انقلاب اسلامی به مخاطبان، شناخت و تعمیق فرهنگ ایرانی و اسلامی، رشد سطح آگاهی و اطلاعات جوانان در ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و هنری و مناسب جهت تضارب آراء و عقاید مختلف، تقویت و تحکیم وحدت ملی و وفاق اجتماعی و افزایش همبستگی از جمله اهدافی بوده که شبکه جوان در روند فعالیت‌های برنامه سازی خود مد نظر قرار داده است.

رحلت آیت اللَّه «محمدجواد عارفی بیرجندی» عالم مشهور خراسان (1380 ش)
آیت‌اللَّه شیخ محمدجواد عارفی بیرجندی، در حدود سال 1272 ش (1311 ق) در بیرجند در استان خراسان به دنیا آمد. وی مقدمات و سطوح را در بیرجند و مشهد به اتمام رساند. سپس در 25 سالگی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و با شرکت در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام: حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، شیخ مهدی حکمی قمی، شیخ ابوالقاسم کبیر قمی و سید محمد حجّت کوه کمره‌ای به مدارج بالای علمی دست یافت. این فقیه جلیل یکی از شاگردان کوشا و سختگوش آیت‌اللَّه عبدالکریم حائری بود که حدود ده سال از بحث‌های معظمٌ له استفاده شایان برد و مبانی علمی‌اش را استوار ساخت.
وی پس از آزادی از زندان، در زادگاهش اقامت گزید و بیش از نیم قرن به بزرگداشت، تبلیغ و ترویج شعائر دینی و تدریس و پرورش شاگردان و اقامه جماعت پرداخت و با کوشش بسیار، حوزه علمیه آن شهر را سامان بخشید. این عالم وارسته در طول حیات خویش از وجوهات مصرف نمی‌کرد و از هر گونه تجملات و تشریفات به دور بود. سرانجام آن فقیه بزرگوار درچهارم اسفند 1380 ش برابر با نیمه شب عید سعید قربان 1422 ق در یکصد و هشت سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییعی با شکوه، در مدرسه معصومیه بیرجند به خاک سپرده شد.

درگذشت ابوعلی خیاط، دانشمند و ریاضیدان مسلمان (220 ق)
ابوعلی خیاط، منجم و ریاضی‌دان مسلمان، نزد متخصصین در علوم ریاضی و نجوم از مقام والایی برخوردار بود و نامش در کتاب دانشمندان طراز اول و مشهور جهان، آورده شده است. ابوعلی خیاط تالیفات متعددی دارد که کتاب المَوالید و نیز سِیَرُالاعمال از آن جمله‌اند. تعدادی از کتاب‌های این دانشمند برجستهٔ مسلمان به زبان لاتین ترجمه شده است.

تولد «ابن خَلْکان» قاضی، مورخ و ادیب شهیر عَرب (608 ق)
احمد بن محمد بن ابراهیم بن ابی‌بکر بن خلکان، ملقب به شمس الدین و مشهور به ابن خلکان از مشاهیر مورخین و قضات و علمای نامی قرن هفتم هجری، از معاصرین خواجه نصیرالدین طوسی، محقق حلّی و علامهٔ حلّی می‌باشد. وی در نواحی اطراف موصل در عراق زاده شد. در ابتدا از پدر و دیگر بزرگان وقت، فقه و ادبیات را آموخت و سپس به مصر و شام مسافرت کرد و به تعلیم وتعلم پرداخت. ابن خَلکان در مصر قضاوت نمود و بعدها قاضی القضات دمشق گردید. وفیات الاعیان و تاریخ ابن خلکان از جمله تالیفات اوست. ابن خلکان در رجب سال 681 هجری در 73 سالگی درگذشت و در دمشق مدفون گردید.

درگذشت «احمدآزاد» عالم و خطیب هندی (1958 م)
ابوالکلام احمد آزاد عالم و خطیب هندی در سال 1888 م به دنیا آمد. ابوالکلام آزاد، فعالیت‌های سیاسی خود را برای بیداری مسلمانان هند و مبارزه علیه استعمار انگلیس، از هفده سالگی آغاز کرد و به خاطر چاپ نشریات و ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه بارها به زندان افتاد. وی دوشادوشِ مهاتما گاندی برای استقلال هند مبارزه کرد. آزاد پس از استقلال هند، نماینده مجلس و وزیر آموزش و پرورش شد. ابوالکلام احمد آزاد عالم و خطیب هندی، سخنرانی زبردست بود و با غرب‌گرایی برخی از روشن‌فکرانِ مسلمانِ معاصر خود مخالفت می‌کرد. وی در عین حال به پیروی از سید جمال الدین اسدآبادی، خواستار اجتهاد در اسلام و احیای آن بر مبنای قوانین و اصولِ دین بود. ترجمان القرآن، اتحاد اسلامی، جنگ از نظر اسلام و شهید اعظم درباره امام حسین (ع) از جمله آثاراوست. این عالم، خطیب و سیاست‌مدار هندی سرانجام در 22 فوریه 1958 م در هفتاد سالگی درگذشت.

امضای توافقنامه همکاری هسته‌ای از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی (2000 م)
همکاری آمریکا با رژیم صهیونیستی اسرائیل که از گذشتۀ دور آغاز شده بود، در سال 2000 به شکل کاملاً علنی درآمد. در سفری که وزیر انرژی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی داشت، موافقتنامه ای به امضاء رسید که براساس آن دسترسی دانشمندان هسته ای رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته ای آمریکا را فراهم می‌آورد و آمریکا مواد و تجهیزات هسته ای را دراختیار رژیم مزبور قرار می‌دهد. بر اساس بند دوم از مادۀ 3 معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته ای، تا زمانی که منابع یا مواد هسته ای تحت پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی نباشد کشورهای عضو معاهده نمی‌توانند مواد یا تجهیزات را به کشور دیگری منتقل کنند. همکاری‌های هسته ای آمریکا با رژیم صهیونیستی اسرائیل در سال 2008 با امضای یک قرارداد جدید بین مدیر کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل و رئیس کمیسیون مقررات هسته ای آمریکا گسترش یافت. بر اساس قرار داد جدید، رژیم صهیونیستی به أکثر اطلاعات و فناوری‌های هسته ای موجود در آمریکا دسترسی پیدا می‌کند که نقض جدی مواد 1 و 3 معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته ای محسوب می‌گردد. آمریکا تاکنون هیچ توضیحی برای نقض مادۀ 3 معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که به واسطۀ همکاری هسته‌ای این کشور با رژیم صهیونیستی واقع شده، نداده است.

برخی از رخدادهای امروز
1821: دولت اسپانیا مهاجر نشین قدیمی خود ایالت فلوریدا را به پنج میلیون دلار به دولت واشنگتن فروخت.
1825: روسیه و انگلستان مرز آلاسکا و کانادا را تعیین کردند. در آن زمان آلاسکا متعلق به روسیه و یک مهاجرنشین این کشور بود که بعدا آن را به دولت واشنگتن فروخت.
1900: دولت واشنگتن مجمع الجزایر هاوایی واقع در اقیانوس اطلس را که قبلا دولتی مستقل بود و پادشاه داشت قلمرو خود اعلام کرد.
1936: انبوه سازی فولکس واگن آغاز شد. چند هفته قبل از این، هیتلر دستور ساخت انبوه فولکس واگن قورباغه ای را به مهندس پورشه طراح آن داده بود و نام این خودرو را به امید این که هر آلمانی یک دستگاه از آن را داشته باشد «اتومبیل مردم» گذارده بود.
1945: با تاسیس اتحادیه عرب که اینک تقریبا بی خاصیت شده است موافقت شد.
1958: دولت اندونزی که پاره ای از بخشهای مالزی را متعلق به خود می‌دانست به پایگاه های انگلستان در این مناطق حمله هوایی برد. در آن زمان مالزی هنوز از مستعمرات انگلستان بود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار