"تولين دالوغلو" در مقاله اي در پايگاه المانيتور تحت عنوان "سياست اردوغان در قبال سوريه از آغاز اشتباه بوده است" به شكست سياست خارجي تركيه در قبال سوريه پرداخته است و تحليل مي كند كه در صورت ادامه چنين روندي تركيه بيش از پيش در باتلاق سياست هاي اشتباهش فرو خواهد رفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور، "رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه و "احمد داووداوغلو" وزير امور خارجه آن كشور در دولت خود مدعي شدند كه سياست خارجي اي مبتني بر "به حداقل رساندن مشكلات با همسايگان" را پيش خواهند برد و همواره دولتهاي قبلي تركيه را سرزنش مي كردند و اظهار مي داشتند كه آنان بيش از حد به غرب و رژيم صهيونيستي نزديك شده بودند و رفتاري نژادپرستانه در قبال اعراب و مسلمانان در پيش گرفته بودند." 

نويسنده در ادامه به شكست دولت اردوغان در سياست خارجي خود در منطقه مي پردازد و مي نويسد "اما واقعيت آنست كه حزب عدالت و توسعه تلاش نمود تا واشنگتن را قانع سازد كه مي تواند در ميان سوريه و ايران قرار گيرد. گزارشي كه در تاريخ 25 فوريه سال 2010 از سوي سايت افشاگر ويكي ليكس منتشر شد نشان داد كه اردوغان در آن زمان به بشار اسد نزديك شده بود.
"فريدون سينيرلي اوغلو" معاون وزير امور خارجه تركيه نيز اظهار داشته بود كه "تركيه در صدد است تا جاي ايران را بگيرد و به همين خاطر به سوريه نزديك شده است." با اين حال شواهد موجود نشان مي دهند كه تركيه اكنون در پيگيري اين سياست شكست خورده است و دولت اردوغان موفق نشده به هدف خود برسد." 

نويسنده در ادامه به مداخلات دولت عدالت و توسعه در امور داخلي سوريه مي پردازد و مي نويسد "هم اكنون دولت عدالت و توسعه بصورت آشكار و بي پروا از معارضين سوري حمايت مي كند. اين سياست دوگانه اي است كه اردوغان پيشه كرده، وي پيش از اين به اسد نزديك شده بود و اكنون در جايگاه حمايت از مخالفين او قرار گرفته است. نخست وزير تركيه اظهار داشته بود "سوريه براي ما يك مسئله داخلي" محسوب مي شود." 

دالواوغلو در ادامه به اين مسئله مي پردازد كه مداخلات تركيه در امور داخلي سوريه باعث شده تا امنيت مرزي آن كشور نيز به خطر بيفتد و در ادامه مي گويد "پس از انفجار يك بمب در اتوبوسي در نزديكي مرز تركيه و سوريه در تاريخ 11 فوريه، اين مسئله آشكار شد كه وضعيت امنيتي تركيه و سوريه بشدت ضعيف شده است."
 نويسنده در ادامه به اظهارات نابخردانه داووداوغلو وزير امور خارجه تركيه اشاره مي كند و مي نويسد "داووداوغلو پس از تجاوز رژيم صهيونيستي عليه مركز تحقيقاتي سوريه در تاريخ 30 ژانويه با تعجب اعلام كرد كه "چرا اسد پاسخي متقابل نمي دهد آيا توافقي ميان آنان صورت گرفته است؟" وي اين اظهارات را در حالي بيان داشت كه در قبال بمب‌گذاري در مرز تركيه و سوريه خود چنين واكنشي را نشان نداد." 

نويسنده به مخالفت هاي موجود در تركيه در مورد رويكرد اردوغان و دولتش در قبال بحران سوريه مي پردازد و مي گويد "كمال قليچداراوغلو رهبر حزب "جمهوريخواه خلق" جريان اصلي اپوزيسيون تركيه در انتقاد از سياست اردوغان در قبال سوريه اظهار داشت "آنان (اردوغان و بشار اسد) كه پيش از اين با يكديگر برادر و دوست بودند چه شد كه در عرض شش ماه اين رابطه تغيير يافت؟" وي اين اظهارات را در تاريخ 12 فوريه اظهار داشت و پس از آن اردوغان او را متهم ساخت كه از "بشار اسد" رئيس جمهوري سوريه حمايت مي كند. قليچداراوغلو بارها تاكيد كرده است كه سياست دولت عدالت و توسعه در قبال سوريه سياستي اشتباه بوده است. او در اين باره گفته بود "سياست نادرست دولت عدالت و توسعه در قبال سوريه كشور ما را بسوي يك باتلاق كشيده است." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "اردوغان همين طور قليچداراوغلو را حامي فردي كه در سفارت تركيه نيز بمبگذاري كرده بود دانسته است. موضع گيري هاي وي در مورد نشان از بي تجربگي وي دارد و با هيچ عقل و منطقي قابل توجيه نيست." 

نويسنده در بخش پاياني مقاله خود با انتقاد شديد از سياست خارجي اردوغان مي افزايد "براستي امروز هر كسي از خود مي پرسد كه جاي نجابت، مهرباني، سياست ورزي، انصاف، مدارا و بشردوستي در سياست خارجي تركيه كجاست. گفتمان حاكم بر آنكارا باعث شده تا چهره اي زشت از تركيه نمايش داده شود و ابرهاي سياه بر فراز آن كشور حاكم گردند. با ادامه چنين روندي حتي در پارلمان تركيه، آن كشور بيش از پيش از ساير كشورها دور خواهد شد و در تعقيب منافع خود در مرزهاي شرقي اش شكست خواهد خورد. تركيه اين ظرفيت را دارد كه خود را از شر آن ابرهاي سياه خلاص كند اما سياست هاي اشتباهش باعث شده تا امروز تحقق چنين امري امكان پذير نباشد." 

برچسب ها: ترکیه ، ایران ، سیاست ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار