نیاز شدیدی به ساماندهی پسماندهای الکترونیکی و جلوگیری از اسید شویی و بازیافت غیرمسئولانه این نوع زباله ها احساس می شود.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، تمام قطعات الکترونیک شامل خازن ها، دیودها، ترانس های کوچک و ترانزیستور حاوی آلیاژهای فلزی و انواع مواد شیمیایی پیچیده هستند که نیاز به تفکیک، بازیابی و امحاء به روش های علمی دارند.
در غیر این صورت اگر توسط افراد ناآگاه، این قطعات بدون تفکیک با استفاده از روش های حرارتی بصورت مستقیم وارد کوره می شوند، به دلیل ماهیت چند عنصری آنها تمام طیف های آلاینده در هوا و محیط پخش خواهند شد.
پیمان فقیه نوبری کارشناس محیط زیست گفت: پسماندهای الکترونیک حاوی فلزات کمیابی مانند مس، روی، نقره و قلع هستند که برخی از آنها فلزات سنگین به حساب می آیند مانند قلع و روی که تمامی این عناصر بیش از غلظت های تعیین شده در استانداردهای زیست محیطی درصورت داخل شدن در خاک و در نهایت منابع آب شرب موجب بیماری و عدم کارکرد مناسب متابولیک انسان می شود.
وی افزود: همچنین با بر هم زدن تعادل شیمیایی خاک موجب تغییر مخرب و نقص در زیست بوم های طبیعی می شود بطوریکه با جذب در برخی گیاهان و نهایتا جانوران موجب مسمومیت زنجیره ای غذایی شده و در صورتیکه این گیاهان مورد تعلیف دام و چهارپایان قرار گیرد از طریق گوشت دام وارد غذای انسان ها خواهد شد.
نوبری خاطر نشان کرد: به این موارد در اصطلاح کارشناسان محیط زیست "بزرگنمایی زیستی و تجمع زیستی" می گویند که در چرخه غذایی موجودات از شکار به شکارچی منتقل و زنجیره حیات را تحت تأثیر قرار می دهد./ز
گزارشی از هراتیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار