اگر فرزند شما هم گاهی سرش را به شدت تکان میدهد یا دندان هایش را محکم فشار می دهد حتما به پزشک مراجعه کنید، در غیر این صورت تیک عصبی در فرزندتان دائمی می شود.

مرضیه ابهری روان شناس در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران تیک را یک حالت عصبی دانست و گفت: انرژی انباشته شده در قسمتی از بدن به صورت تیک دیده می شود که منشا آن خواسته و عواطف سرکوب شده است که اجازه بروز و اظهار نیافته اند.

وی افزود: معمولا تیک با سایر علائم و مشکلات روانی بخصوص خستگی ، ترس، عصبانیت، اختلال در خواب و اشتهای زیاد به غذا همراه هستند.

این روانشناس با بیان اینکه شروع تیک در ابتدا موقت بوده اما در صورت ادامه یافتن و درمان نشدن می‌تواند دائمی شود، ادامه داد: راه درمان تیک شامل آرام و مساعد کردن اوضاع خانواده کودک مبتلا به تیک ، رفع مشکلات درسی و تطبیق فرزند با مدرسه است که آموزش مهارت های اجتماعی، رفتار درمانی و دارو درمانی نیز در مورد اختلال های شدید مطرح است.

اسدی با تاکید بر اینکه تیک های عصبی حرکتی و صوتی هستند گفت: تیک های حرکتی می‌تواند در ناحیه سر و صورت، بازو و دست ها رخ دهد، همچون گاز گرفتن لب ها، کشیدن انگشت و همچنین پلک زدن که شایع ترین  نوع تیک های حرکتی به شمار می روند.

وی با بیان اینکه تیک های عصبی صوتی را می‌توان به صورت رفتارهای نظافتی و وسواسی تقسیم کرد اظهار داشت: درمان تیک ها از طریق دارو یا درمان غیر دارویی انجام می شود که در درمان دارویی بیمار تحت نظر متخصص مربوطه با دارو و درمان را شروع می کند و در روش غیر دارویی بیمار با رفتار درمانی و کنترل اضطراب و استرس خود می‌تواند بیماری را کنترل کند.
برچسب ها: تیک ، کودک ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.