فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد عنوان کرد: تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی، آلودگی هوا، تماس با مواد شیمیایی، استعمال دخانیات، استرس و عدم رعایت بهداشت فردی در کنار عوامل ذاتی و ژنتیک از عوامل موثر در بروز سرطان‌ها هستند.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
، دکتر محمد فرات یزدی با بیان اینکه سرطان سینه در کشور بین خانم‌ها شایع‌تر است، افزود: سرطان پوست، روده و معده به ترتیب از دیگر سرطان‌های شایع در بین زنان ایرانی است، همچنین در مردان ایرانی نیز به ترتیب سرطان پوست، معده و مثانه شیوع بیشتری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: نتایج بررسی‌های انجام شده در سال ۸۷ نشان داد؛ سرطان سینه، پوست، خون و مثانه در زنان یزدی و سرطان پوست، پروستات، خون و مثانه در مردان یزدی شایع‌تر است.

وی به منظور پیشگیری از بروز سرطان توصیه کرد: تماس با مواد شیمیایی و کاهش آلودگی‌های صنعتی شهری، رعایت بهداشت در محیط کار، کاهش فست فود‌ها و حذف غذاهای پرچرب، افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم از مهمترین عواملی است که منجر به کاهش میزان سرطان در جوامع بشری می‌شود.

وی با تاکید بر کاهش میزان استرس در افراد تصریح کرد: استرس فاکتورهای سرطان‌زایی را بیشتر می‌کند چراکه استرس در سیستم دفاعی و ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌کند.

رعایت اصول بهداشتی فردی یک سوم سرطان‌ها را کاهش می‌دهد

این هماتولوژیست یزدی با تاکید بر اینکه با رعایت اصول بهداشتی می‌توان شیوع یک سوم سرطان‌ها را کاهش داد، گفت: رعایت بهداشت فردی، محیط پاک، ورزش مناسب و تغذیه مناسب از عوامل موثر در کاهش بروز سرطان است و این در حالی است که افزایش مصرف سبزیجات و ویتامین‌ها و مواد غذایی حاوی فیبر، کمبود ویتامین D و تماس با نور آفتاب به مقدار کمتر ۱۵ دقیقه در روز می‌تواند بروز سرطان را به تعویق بیندازد.

وی توصیه کرد: کودهای شیمیایی حتما با استاندارد و تایید وزارت بهداشت باشد و گیاهان تجزیه شوند تا بعد از استفاده میزان کود شیمیایی در آن‌ها کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سرطان ، خون ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.