عفو برخي محكومان در ميلاد رسول خدا(ص) و امام جعفر صادق(ع)، حكم سرپرستي"سعيد مرتضوي"در تأمين اجتماعي، لايحه "حمايت از کودکان" در انتظار تصويب، رفع اتهام از "مهر"، اعلام نتايج استخدام "قضات" تا 15 اسفند و .... در صدر مهم‌ترين اخبار حقوقي قضائي اين هفته قرار داشت.

به گزارش خبرنگار حقوقی، قضایی باشگاه خبرنگاران، در هفته‌ای که گذشت، سوژه‌های متفاوت و در عین حال مهم و جالبی در باب موضوعات جدید و روز قضایی، توسط گروه قضايي باشگاه خبرنگاران، با مسئولین و حقوقدانان مربوطه بحث و بررسی قرار گرفت، آنچه می‌خوانید مطالب متفاوت و مهمی است که در این هفته حاصل تلاش این عزیزان بوده است.

 
يك وكيل دادگستري با اشاره به مجازات نشر اکاذيب، تصريح کرد: هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا(۷۴) ضربه محکوم شود.



 
    
انتصاب "مرتضوي" قانوني نيست/ تصميمات وي مسئوليت كيفري دارد
 
يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: انتصاب سعيد مرتضوي به عنوان سرپرست تامين اجتماعي قانوني نيست و در اين شرايط هر گونه اقدامي كه مسئوليت مالي و اداري را فاقد اعتبار تلقي كند، باعث مسئوليت كيفري و مدني براي سرپرست تامين اجتماعي و منصوب كنندگان وي مي‌شود.



 
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از پايان رفع ایراد شورای نگهبان و تصویب لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون قضایی مجلس خبر
داد و گفت: این لایحه که با ایراد شورای نگهبان بر یک ماده از آن مواجه شده بود، در کمیسیون حقوقی مجلس به تصویب رسیده و قرار است که در صحن علنی مجلس اعلام شود.




 انتصاب "مرتضوي" از سوي دولت بازی کردن با قانون است
 
 
يك حقوقدان گفت: مرتضوي در حال حاضر از کلیه‌ پست‌های دولتی معلق است و قانونا امکان استخدام وی میسر نیست و این اقدام دولت براي انتصاب مجدد وي در تامين اجتماعي بازی کردن با قانون است.


 مغايرت لايحه گذرنامه زنان مجرد زير 40 سال با قانون اساسي/ عدم تاييد اين لايحه توسط شوراي نگهبان
 
يک وکيل دادگستري با اشاره به تصويب لايحه جديد گذرنامه و صدور گذرنامه براي دختران زير 40 سال با اذن ولي اظهار داشت: تصويب اين لايحه با قانون اساسي مغايرت دارد.وي ادامه داد تصويب اين لايحه و محدوديت خروج و ورود زنان ايراني تاثيرات بدي در جامعه بين‌المللي داشته و بر نگرش جوامع خارجي نسبت به ايران تاثير منفي خواهد گذاشت.



 
 
 
نايب رئيس كميسيون حقوقي قضائي مجلس در واكنش به واگذاري فرزند به دختران مجرد، تصريح كرد: اين اقدام اساسا با فلسفه فرزند‌خواندگي مغايرت دارد چراكه فرزندان بي‌سرپرست نيازمند عاطفه پدر و مادري هستند، در حاليكه يك دختر مجرد به تنهائي نمي‌تواند نقش پدر و مادر را براي كودك ايفا كند.
 
 
دبير هيات منصفه مطبوعات در توضيح جلسه رسیدگی به اتهامات مدیران مسئول خبرگزاری "مهر" و سایت‌های "دولت‌یار" و "تریبون مستعضفین" اظهار داشت: خبرگزاري مهر با 3 مورد اتهامي با اکثريت آرا مجرم شناخته نشد.




رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفيف مجازات تعدادی از محكومان موافقت کردند

در آستانه میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) و سی و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات هزار و 298 نفر از محكومانِ محاكم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حكومتی موافقت كردند.


 
 
 
قرار داشتن نام افراد خاصی در لیست پیوست نامه دولت باعث شده تا اسامي 300 نفري كه پول مردم را در جيب گذاشته و پس نمي‌دهند را در اختيار دادستاني قرار ندهد و اين در حالي است كه دادستاني مصر است دولت اين اسماي را ارائه كند و ...

 
 
يك وكيل دادگستري با اشاره به كلاهبرداري يا فيشينگ پيامكي گفت: پديده نو ظهوري که در خصوص جرائم پيامکي ايجاد شده است فيشينگ پيامکي نام دارد که معمولا تبهکار با استفاده از بانکهاي اطلاعاتي موجود اقدام به ارسال پيامک کرده و چنان متن فريبنده‌اي را با نام و مشخصات سه جلدي فرد ارسال مي‌کند که کمترين مشکلي براي قرباني در خصوص تقلبي بودن به وجود نمي‌آيد.



 
 
 
رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه گفت: قضات زن در مقام دادیار حق انشای رای ندارند و اینکه آیا با ارتقای سمت، آن‌ها می‌توانند انشای رای کنند یا خیر، نیاز به تصمیمات دیگری از جمله تنفیذ رئیس قوه قضائیه و کمیسیون نقل و انتقالات دارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گزارش ، قضا ، هفنه ، گذشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار