محمد نمر برادر شیخ نمر تأکید می‌کند، با وجودی‌که شش ماه از بازداشت برادرش می‌گذرد، هنوز وضعیت حقوقی و قانونی وی در پرده ابهام است و مسئولان وی را حتی تفهیم اتهام نیز نکرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، روزنامه لبنانی «السفیر» در شماره امروز خود در مقاله‌ای تحت عنوان «داستان ببری (نمر در زبان عربی به‌معنای ببر است) که آل‌سعود را به وحشت انداخت، پس او را به‌بند کشید» به وضعیت شیخ «نمر باقر النمر»، مجاهد بزرگ و روحانی برجسته عربستانی که در بند رژیم سعودی است، می‌پردازد و در این ارتباط می‌نویسد:
شیخ نمر، از جمله روحانیون فعال در منطقه «الشرقیه» عربستان طی سال‌های گذشته فعالیت‌های خود را بر مبارزه با حکام فاسد و ستمگر حوزه خلیج فارس متمرکز کرده بود تا پس از آغاز اعتراض‌های مردمی در مناطق شرقی و عمدتاً شیعه‌نشین عربستان سعودی فعالیت‌های خود را بر مبارزه با خاندان‌های حاکم بر عربستان و بحرین متمرکز کند.
 

 

وی در سخنرانی‌هایش طی دو سال گذشته همواره خواسته‌های خود و مردم مناطق شرقی عربستان را «سرنگونی نظام کفر و استبداد، انتخاب حاکمان و مسئولان توسط مردم، تأمین امنیت و تضمین آزادی سیاسی و مذهبی» بیان می‌کرد: «ما کسانی را که فرزندانمان را به‌قتل می‌رسانند» نمی‌خواهیم.
همچنین شیخ که از ژوئیه گذشته در بازداشت رژیم سعودی به‌سرمی‌برد، انتقال قدرت در رژیم‌های عربی را امری غیرقانونی و نامشروع برشمرد و این سؤال را مطرح کرد که چه‌کسی مشروعیت موروثی کردن حکومت را به آل‌سعود داده است؟ چراکه آل‌سعود و آل‌خلیفه مزدورانی بیش نیستند که برای جلب رضایت انگلیس و آمریکا حاضر هستند به هر اقدامی تن دهند.
سپس وی تأکید کرد که مردم عربستان و بحرین مخالف این نوع از حکومت هستند و او به‌خوبی می‌داند سرنوشت معارضان چنین حکومتی زندان‌های آل‌سعود و آل‌خلیفه و اعدام است، با‌این‌حال اظهار می‌کرد که: «این حق مردم عربستان و بحرین است که حاکمان خود را خود انتخاب کنند و خواستار لغو حکومت موروثی در کشورهای‌شان هستند».
این سخنان و سخنانی مشابه آن موجب شده تا طی سال‌های گذشته شیخ نمر همواره منبع نگرانی رژیم سعودی باشد، چون وی بی‌پروا و آشکارا رژیم را به چالش می‌کشید و ضمن بیان خواسته‌های خود و مردم عربستان، انتقادات گزنده‌ای را به مسئولان امر در خصوص وجود فساد و کفر و ظلم در کشور وارد می‌کرد و همواره انتقاداتش به‌عنوان «انتقاداتی گزنده» توصیف می‌شدند.
این فعالیت‌ها و انتقادات موجب شده بود تا شیخ نمر بارها در معرض فشار و پیگرد توسط رژیم سعودی و ممانعت از ایراد سخنرانی و برگزاری نماز جماعت و جمعه قرار گیرد. اما ژوئیه گذشته را باید نقطه عطف مهمی در تاریخ روابط نمر و آل سعود برشمرد که موجب شد تا نیروهای امنیتی سعودی پس از شلیک به‌سمت وی و زخمی کردن شیخ او را بازداشت کنند.
سخنگوی حکومت رژیم سعودی در آن زمان پس از بازداشت شیخ نمر در سخنانی اظهار کرد که دستگاه امنیت یکی از «فتنه‌انگیزان» کشور را بازداشت کرد و چون هنگام بازداشت از خود مقاومت نشان داده و اقدام به شلیک به سمت نیروهای امنیتی کرده، این نیروها نیز بالاجبار وی را هدف قرار دادند.
ادعایی که «محمد باقر النمر»، برادر کوچک شیخ نمر در گفت‌وگو با روزنامه السفیر به‌شدت آن را رد و تأکید کرد که سرویس‌های امنیتی سعودی در واقع از بعد از حوادث بقیع در مدینه منوره در سال 2009 به‌دنبال بازداشت شیخ نمر بودند و او به‌شدت تحت زیر نظر این دستگاه بود.

 

 

برادر شیخ نمر توضیح می‌دهد که: خبر بازداشت شیخ را در دفتر کارم به من دادند، به‌همین دلیل به‌سرعت خود را به محل حادثه رساندم. در آنجا با خودرویی برخورد کردم که با دیوار اصابت و لکه‌های خونی که زمین را رنگین کرده بود.
او می‌افزاید: البته هرلحظه انتظار بازداشت را وی توسط رژیم داشتم، چون او زبان گزنده‌ای علیه رژیم داشت.

 

آخرین وضعیت شیخ نمر


اما در خصوص وضعیت کنونی شیخ نمر، برادرش چنین می‌گوید: هم‌اکنون شیخ در بیمارستان نیروهای امنیتی ریاض در بازداشت است. وضعیت جسمانی وی پس از خارج کردن سه تیر از چهار تیری که به رانش اصابت کرده بود، نسبتاً ثابت و مستقر است، اما توان حرکت ندارد.
محمد نمر می‌افزاید: درحالی‌که بیش از 6 ماه از بازداشت وی می‌گذرد، تصویر روشنی از وضعیت قانونی و حقوقی وی در دست نداریم. رژیم سعودی و دستگاه‌های ذی‌ربط تاکنون نه وی را تفهیم اتهام کرده‌اند و نه به خانواده‌اش اطلاع داده‌اند که وی به‌چه‌اتهامی در بازداشت رژیم به‌سر می‌برد.
درباره وضعیت روحی این روحانی مبارز برجسته عربستانی تأکید می‌کند که شیخ از روحیات بسیار بالایی برخوردار است، چون به راهی که پای در آن گذاشته ایمان و باور دارد.

اما در خصوص اتهاماتی که هنگام بازجویی به شیخ نمر منتسب شده است، برادرش اظهار می‌کند که: «اتهامات وارده تماماً ریشه در فعالیت‌های سیاسی وی دارد و مواردی چون تحریک مردم به تظاهرات و راهپیمایی و انتقاد از مسئولان امر و ناسزا گفتن به آنها و درخواست اصلاحات و آزادی زندانیان را دربرمی‌گیرد».
در حالی‌که محمد نمر اتهامات وارده را رد و تأکید می‌کند که شیخ بارها و از سال‌ها پیش با مسئولان سعودی مکاتبه داشته و از آنها خواستار انجام برخی اصلاحات در منطقه و ایجاد تغییر در وضعیت شیعیان عربستان شده بود که با بی‌توجهی آل‌سعود مواجه شده بود. به‌همین دلیل وی تمام اتهامات وارده به شیخ را رد کرد و آنها را دستاویزی برای بازداشت وی توسط رژیم سعودی دانست و بیان داشت که آل‌سعود به‌خوبی می‌داند که این خواسته‌ها و مطالبات مختص شیخ نمر نیست، بلکه ساکنان مناطق شرقی عربستان و همچنین دیگر مناطق کشور چنین درخواست‌هایی از حکام سعودی دارند.

 

 

اما شیخ نمر باقر  النمر کیست


شیخ «نمر باقر النمر»، ‌روحانی شیعی برجسته عربستانی  در سال 1968 میلادی در شهر «العوامیه» در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌‌ای عالی‌قدر به دنیا آمد که از آن علمایی چون «آیت‌الله شیخ محمد بن ناصر آل‌نمر» (قده) و خطبای حسینی چون جدش حاج «علی بن ناصر آل‌نمر» سر برآورده بودند.
وی تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1989 برای تحصیلات حوزوی ابتدا راهی ایران شد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) تحصیلات حوزوی خود را آغاز کند.
شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل علوم حوزوی در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) راهی سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام‌نویسی کرد و در حضور اساتید و روحانیون عالی‌قدر به تحصیل پرداخت تا به‌سرعت به یکی از معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه تبدیل شود.
شیخ نمر سالها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) را در تهران و سوریه به‌عهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.
پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی «الإمام القائم»(عج) را در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ‌بنای تأسیس «مرکز اسلامی» در سال 2011 بود.


ویژگی‌های اخلاقی


از جمله خصوصیات اخلاقی وی بلندمنشی و وسواس ایشان در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزش‌های دینی است که بازتاب آن به‌خوبی در خط‌مشی فکری و جهادی وی آشکار است.
همچنین شیخ از دیدی باز و آگاه نسبت به امور داخلی عربستان و منطقه برخوردار است و همین موجب شده تا نمر باقر النمر دید تحلیلی دقیقی از جریان امور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی داشته باشد که یکی از دلایل آن بنا به گفته وی ارتباط عمیق وی با قرآن کریم و اهل‌بیت علیهم السّلام است که همواره روشنگر راه وی در زندگی بوده‌اند.


فعالیت‌های سیاسی تا بازداشت توسط آل‌سعود


رژیم عربستان سعودی درحالی شیخ نمر باقر النمر را ژوئیه گذشته بازداشت کرد که دو بار طی سال‌‌های 2006 و 2008 شیخ را بازداشت کرده بود.
اولین بازداشت شیخ نمر به می 2006 بازمی‌گردد، هنگامی‌که وی به‌محض بازگشت از سفر کوتاه‌مدتش به بحرین و ورود به عربستان بازداشت شد، اتهام وی شرکت در همایشی بین المللی درباره قرآن کریم بود که در آن طی عریضه‌ای از رژیم سعودی خواستار رسیدگی به وضعیت «قبرستان بقیع» و به‌رسمیت شناختن مذهب شیعه و لغو یا تغییر شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان شده بود.
اما شیخ نمر بار دیگر در 23 آگوست 2008 در شهر القطیف توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت می‌شود. اتهام این‌بار شیخ بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای دفاع از خود در قبال رژیم سعودی بود که آل‌سعود آن را تحریک شیعیان عربستان برای جدایی از حکومت مرکزی توصیف کرده بود، اما از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر 24 ساعت بعد آزاد می‌شود.
در حالی‌که این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر نیز در مارس 2009 در معرض بازداشت قرار می‌گیرد.


 

مواضع شیخ نمر


شیخ نمر همواره در سخنرانی‌هایش رژیم سعودی را به اعمال «سیاست‌های تبعیض‌‌آمیز طایفه‌‌ای سازمان‌یافته و منظم به‌ویژه در مناطق شرقی عربستان و به‌خصوص در منطقه الاحساء و القطیف» متهم می‌کرد.
وی تأکید داشت که «از گفتن کلمه حق بیم و واهمه ندارد، حتی اگر در این راه بازداشت شده و به زندان بیفتد و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها تا سرحد مرگ قرار گیرد».
شیخ نمر توهین به کرامت شهروندان عربستانی به‌ویژه شهروندان شیعی را که از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو به‌شمار می‌‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، رد و مؤکداً می‌گوید که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد.
وی بارها در این ارتباط اعلام کرده است که در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار می‌‌گیرد، چون اعتقاد دارد که بدون مبارزه و تلاش نمی‌‌توان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمی‌‌توانند آزاد زندگی کنند.
شیخ نمر در این‌باره در سخنان خود با استناد به خطبه «جهاد امیر المؤمنین»(ع) اظهار می‌دارد که «به عدالت جز از طریق جهاد دست نخواهیم یافت و حق جز با از خود گذشتگی و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد».
شیخ نمر همچنین از مطبوعات و رسانه‌های عربستانی نیز به‌دلیل تبعیت از رژیم سعودی و تبدیل شدن آنها به بوق تبلیغاتی آل‌سعود به‌شدت انتقاد می‌کند.
وی بیان می‌کند که مفتی‌های وهابی ساخته و پرداخته آل‌سعود هستند و به آنها پول می‌دهد تا با دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل‌سنت، آنان را به خود مشغول کند و به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌های آن ادامه دهد.
شیخ نمر باقر النمر در یکی از سخنرانی‌هایش خطاب به رژیم سعودی گفت: «می‌دانم فردا به‌سراغ من خواهید آمد ... خوش آمدید ... این منطق و روش شماست ... بازداشت و شکنجه و کشتار ...».
این روحانی عالی‌قدر عربستانی از جمله دشمنان سرسخت «نایف بن عبدالعزیز»، ولی‌عهد سابق رژیم سعودی بود که همواره انتقادات شدیدی را به وی وارد می‌کرد و در یکی از خطابه‌هایش نایف را طاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم‌ها او را خواهند خورد و ما از مرگ وی خوشحال خواهیم شد.

 

شیخ نمر تنها منتقد سرسخت آل‌سعود نبود، بلکه رژیم‌های عربی مرتجع و وابسته از جمله آل‌خلیفه را هم به‌شدت به‌باد انتقاد می‌گرفت.
منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.