نشست مطبوعاتي رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه هشتمين اجلاس اتحاديه بين‌المجالس اسلامي در خارطوم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران اعزامي به سودان علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه هشتمين اجلاس اتحاديه بين‌المجالس اسلامي در نشستي مطبوعاتي حضور يافت. 

وي در ابتدای نشست خبری از كشور سودان و مسئولين آن به دليل برگزاري اين اجلاس در خارطوم سپاسگذاري كرد.  
 
در ادامه لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه مانورهاي نظامي جمهوري اسلامي نشانگر چيست؟ گفت: مانورهاي نظامي همواره بخشي از تمريناتي است كه براي داشتن يك قدرت نظامي مورد نياز است و ما ابعاد، گستردگي و شرايط زماني آن را بر حسب مقتضيات زمان تعيين مي‌كنيم.

***اصلاحات در سوریه با سلاح و نظامی گری محقق نمی شود

وي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري درباره مسائل سوريه اظهار داشت: در مسئله سوريه آراء مختلفي وجود داشت برخي بر اقدامات دولت سوريه تمركز مي‌كردند و برخي معتقد بودند بايد اصلاحات سياسي صورت گيرد، اما اين اصلاحات نبايد از طريق اقدامات نظامي باشد و آنچه در بيانيه پاياني اجلاس اتحاديه بين‌المجالس آمده، حرف معقول و يك راه حل سياسي براي مسئله سوريه است؛ از اين جهت اين اجلاس در زمان خوبي برگزار شد.  
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه هيئت تونس و مصري نسبت به حل مسالمت‌آميز مسئله سوريه به بندي از قطعنامه اعتراض داشتند، گفت: تمام كساني كه به مسائل منطقه آشنا هستند واقفند كه حل مسائل سوريه جز از طريق گفتگو امكانپذير نيست و  موضع جمهوري اسلامي اين است كه اصلاحات سياسي در سوريه بايد اجرا شود، اما ما به شدت با دخالت نظامي در سوريه مخالفيم چرا كه دموكراسي از طريق فشار نظامي بوجود نمي‌آيد و بايد محيط سياسي را آماده كرد تا مسئله سوريه حل شود.  
 
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر درخواست نماينده كشور كويت براي همكاري بيشتر ايران با آژانس بين المللي انرژی اتمی، خاطرنشان كرد: تكنولوژي هسته‌اي ايران مطابق با استانداردهاي بين‌المللي است و نيروگاه اتمي ما نيز استانداردهاي آژانس را رعايت مي‌كند به همين دليل نبايد اين امر براي كسي ايجاد نگراني كرده باشد. 

***در ایرانی بودن جزایر سه گانه تردیدی نیست؛ اما اگر آنها مي‌خواهند بيايند و مذاكره كنند

لاريجاني همچنين درباره اعتراض امارات و درخواست نماينده اين كشور براي گفتگو درباره مسائل جزاير سه‌گانه جمهوري اسلامي، پاسخ داد: اين بحثي قديمي است و ما توصيه‌مان اين است كه اين امر را با گفتگوهاي دوجانبه حل كنيم؛ درباره اينكه اين جزاير ايراني است مسئله‌اي وجود ندارد{تردیدی وجود ندارد} اما اگر آنها مي‌خواهند بيايند و مذاكره كنند. 

***تجربه جنگ های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه غزه ثابت کرد "مقاومت" راه حل فلسطین است نه "سازش"
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه امكان دارد روابط ايران و سودان مشكلاتي را از سوي اسرائيل براي اين كشور ايجاد كند، تصريح كرد: مسئله اسرائيل براي خاورميانه يك غده سرطاني است و جمهوري اسلامي از ابتداي انقلاب اسلامي اين خطر را به مسلمانان اعلام كرد، اما در آن مقطع دو نظريه وجود داشت برخي كشورها خواهان مصالحه بودند كه درون اين طرح‌هاي سازش هيچ ارزشي براي فلسطين قائل نشد.  
 
وي ادامه داد: نظريه ديگر براي ايران بود كه بايد با مجاهدت و مقاومت حقوق فلسطيني‌ها را استيفا كرد، لذا ما از همه نيروهاي مقاومت مانند حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامي و... حمايت كرديم؛ حال بعد از جنگ 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه غزه مي‌توانيد محاسبه كنيد كدام نظريه درست بوده است.  
 
رئيس مجلس در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي روابط ايران و سودان گفت: ارزيابي من در ارتباط با سودان مثبت است و روابط ما در ابعاد مختلف رو به گسترش است، لذا در اين سفر نيز براي توسعه روابط اقتصادي، بحث‌هايي به ميان آمد؛ براي مثال پل احداث شده بر روي رود نيل، توسط مهندسان ايراني ايجاد شده و پروژه‌هاي ديگري نيز مطرح شده است.
 
لاريجاني افزود: رايزني‌هاي سياسي مابين ايران و سودان نيز خوب است.  
 
هنگامي كه خبرنگاري از لاريجاني پرسيد نقش زنان در ايران چگونه است؟ چرا كه بنده ديدم در هيئت شما چندين خانم حاضر هستند اين در حالي است كه ما شنيده بوديم زنان در خانه محبوس هستند، وی پاسخ گفت: زنان آنقدر در مشاغل مختلف در ايران حضور دارند كه بايد فكري براي مردان بكنيم براي مثال در دانشگاه ها 60 درصد خانم هستند و هيچ منعي براي انجام كارهاي مختلف وجود ندارد.  
 
***ایران با تكنولوژي بالا، نيروي متخصص و منابع انرژي خوب به توسعه اقتصادی کشورهای دوست کمک می کند

رئيس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه گفته می شود ایران تورم 50 درصدي داخلي دارد، چگونه مي‌خواهيد به سودان كمك كنيد؟ اظهار داشت: شايد ما در برخي مسائل مشكلات داخلي داشته باشيم اما مهم اين است كه جمهوري اسلامي ايران از تكنولوژي بالا و نيروي متخصص و همچنين امكانات و منابع انرژي خوبي برخوردار است و ما با اين قدرت مي‌توانيم براي توسعه اقتصادي به سودان كمك كنيم.
 
***فشار اقتصادی تاثیری بر فعالیت های هسته ای ایران نخواهد داشت

لاريجاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ما همچنان شاهد فشارهاي فراوان از سوي آمريكا بر عليه مسائل هسته‌‌اي ايران هستيم،‌آيا در صورت حمله نظامي به تاسيسات‌‌تان توانايي پاسخ به آنها را خواهيد داشت يا خير، گفت: فشارهاي اقتصادي تاثيري بر پرونده هسته‌اي صلح‌آميز هسته‌اي ايران نداشته و اين كشور همچنان برنامه ‌هاي خود را در اين زمينه دنبال مي‌كند.
 
وي با بيان اينكه ساير تهديدات هم عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران نتيجه‌ نخواهد داد تصريح كرد: آنها چون مختصر عقلي دارند از عكس‌العمل ايران مي‌ترسند اما در صورت چنين اشتباهي پاسخ ايران براي آنان گزنده خواهد بود.
 
رئيس مجلس در پاسخ به سوالي درباره روابط دوستانه ايران با كشورهاي منطقه گفت: ما در منطقه با همسايگان خود و كشورهاي ديگر نيز روابط دوستانه‌اي داريم؛ براي مثال با پاكستان، افغانستان، تركيه، آذربايجان، كويت، عمان، اندونزي، مالزي، سودان و ... مشكلي نداشته و روابط دوستانه‌اي با همه كشورها داريم.

***استراتژي جمهوري اسلامي مشورت و برادري با كشورهاي اسلامي است
 
لاريجاني گفت: شايد با برخي كشورها در برخي موارد اختلاف نظر داشته باشيم اما اين امور مانع برادري و دوستي ما نمي‌شود؛ استراتژي جمهوري اسلامي همانطور كه امام راحل مطرح كردند مشورت و برادري با كشورهاي اسلامي و پرهيز از نفاق است اما ممكن است در تاكتيك و استراتژي اختلاف نظر داشته باشيم. 

***مبناي كار جمهوري اسلامي ايران طايفه‌گرايي نيست/تمام مذاهب اسلامي برادران ايرانيان هستند

وي در ادامه با بيان اينكه تمام مذاهب اسلامي برادران ايرانيان هستند و رفتار جمهوري اسلامي در سال هاي پس از انقلاب مويد اين مسئله است گفت: ما با دوستان سوداني خود كه اهل سنت هستند برادري مي‌كنيم و از حماس، حزب‌الله و مقاومت نيز حمايت كرده در حالي كه آنان اهل سنت هستند.
 
لاريجاني با تاكيد مجدد بر اينكه مبناي كار جمهوري اسلامي ايران طايفه‌گرايي نيست تصريح كرد: در رابطه با مسئله سوريه ما رفتار برخي كشورهاي عربي را درست نمي‌دانيم و با دخالت نظامي چه در بحرين و چه در سوريه مخالفيم و ادعاهاي آمريكا، انگليس و فرانسه براي دنبال كردن دموكراسي در سوريه دروغ است، چرا كه اين كشورها به دنبال منافع خود بوده و با توجه به مقاومت دولت سوريه به دنبال مسئله‌سازي براي اين كشور هستند. 

***مرثيه‌سرایان دموكراسي در سوريه در كشور خود ديكتاتوري می کنند
 
رئيس مجلس تصريح كرد: ما از اصلاحات سياسي در سوريه حمايت مي‌كنيم اما عده‌اي به دنبال عدم ايجاد هر فرصتي براي اصلاحات هستند و برخي كشورهايي كه براي دموكراسي در سوريه مرثيه‌سرايي مي‌كنند در كشور خود ديكتاتوري دارند.  
 
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري  مبني بر اينكه مانورها و تمرينات نظامي ايران در درياي سرخ براي چيست گفت: بنده به اين سوال پاسخ دادم و تاكيد كردم مانورهاي نظامي براي يك سيستم نظامي كارآمد است. 

***مشكل آمريكا در مسئله حقوق بشر این است که ایران رفيق اين كشور نمی شود
 
لاريجاني در ادامه در پاسخ به خبرنگاري كه از وي پرسيد شما در حالي دم از مردم‌سالاري مي‌زنيد كه انتقادات زيادي از عدم حقوق بشر و آزادي بيان در ايران وجود دارد، پاسخ داد: چه چيزي در ايران محدوديت دارد در ايران هر ساله انتخابات برگزار مي‌شود و كشورهايي كه ژست حقوق بشر دارند بيايند بگويند آيا به اندازه ايران انتخابات دارند.  
 
رئيس قوه مقننه ادامه داد: در مجلس شوراي اسلامي ايران از طوايف، قوميت‌ها و مذاهب مختلف حضور دارند به طوري كه در مجلس نمايندگاني از اهل سنت، كرد، بلوچ، فارس، لر، عرب و حتي يهودي، مسيحي و ارمني حضور دارند.  
 
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه قانون بايد در هر كشوري حاكم باشد افزود: كشورهاي غربي كه اجازه نمي‌دهند خانم ها با حجاب درس بخوانند كدام حقوق بشر را رعايت مي‌كنند و به راستي زندان گوانتانامو و ابوغريب براي آنها باقي گذاشته است.  
 
لاريجاني تصريح كرد: مشكل آمريكا در مسئله حقوق بشر این است که رفيق اين كشور باشيم يا نباشيم، رژيم ديكتاتور شاه چون رفيق آمريكا بود مشكل حقوق بشر نداشت.
 
رئيس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه براساس برخي اطلاعات آمريكا به دنبال حمله نظامي به سوريه است گفت: ما چنين اطلاعاتي نداريم و تصور نمي‌كنم آمريكا چنين بي عقلي كند چرا كه از دخالت در افغانستان و عراق پندهاي بسياري گرفته است.  
انتهاي پيام/
 

برچسب ها: لاریجانی ، سودان ، خارطوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار