برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور کارشناسان به حاشیه‌های انتخابات آمریکا و مناظره نامزدهای انتخاباتی این کشور پرداخت.

برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور ابراهیم متقی و محمد کاظم سجاد‌پور، کارشناسان مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه به حاشیه‌های انتخابات آمریکا و مناظره نامزد‌های انتخاباتی این کشور یعنی کامالا هریس و دونالد ترامپ پرداخت.

ابراهیم متقی در ابتدای این برنامه و درباره برگزاری مناظره‌ای مجدد میان ترامپ و هریس گفت: رویکرد من این است که زمینه برای برگزاری مناظره دیگری وجود دارد. هر کدام از نامزد‌ها انگیزه برای پیروز شدن دارند و هر دو نیاز دارند که مخاطب را جذب کنند و هر دو به دنبال سوق دادن قشر خاکستری جامعه آمریکا به خود  هستند.

وی ادامه داد: مطلبی در رسانه‌ها مطرح شد که ترامپ از حضور هریس ناراحت است. رسانه‌ها نشان داده اند که از لحاظ اجتماعی هریس موفق‌تر بوده، اما برنامه اقتصادی ترامپ بسیار جدی‌تر است.

وی افزود: برای آمریکایی‌ها موضوعات اقتصادی اهمیت زیادی دارد و نگاه ترامپ این است که وضعیت دلار را بهبود بخشد و بحث صادرات و واردات موازنه اش را تغییر دهد. این را هم باید عنوان کرد که در آمریکا  مجموعه‌های صنعتی حضور ترامپ را در کاخ سفید ترجیح می‌دهند. چرا که زمینه برای اشتغال بیشتر می‌شود. اما ادبیات پوپولیستی ترامپ را در این موارد باید جدی بگیریم.

سید محمد کاظم سجاد پور در تحلیل خود از مناظره ترامپ و هریس گفت: چند فاکتور را باید در نظر بگیریم. شیوه بیان، نحوه قانع کردن و  همه موارد را در نظر بگیریم باید عنوان کنیم که هریس برنده مناظره بوده است. حتی درباره نحوه صدا و حرکت بدن  و نحوه لباس پوشیدن باید گفت که هریس ارتباط بیشتر و بهتری توانست با مردم برقرار کند و هریس بی تردید برنده است.

وی افزود: نظر رسانه‌های جهان هم همین است که بیش از ۶۰ درصد هریس را بهتر دیدند در آن مناظره. ترامپ در موقعیت دفاعی بود و روانشناسی ترس را دنبال می‌کرد و هریس روانشناسی امید را مطرح می‌کرد. همه صحبت‌های ترامپ نوعی منفی گرایانه بود و تصویری که ارائه می‌داد آمریکا را در حال سقوط و برشکسته شدن نشان می‌داد. اما هریس متفاوت بود. او بار‌ها می‌گفت که نباید به عقب بازگردیم.

وی گفت: البته ترامپ  پایگاه رای خود را حفظ کرد، اما این وسط افرادی که هنوز نظر خود را مشخص نکرده بودند تحت تاثیر هریس قرار گرفته اند.

متقی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: یکی از بحث‌های جدی که می‌تواند تاثیرگذار باشد موضوع آتش بس در نوار غزه است. اسرائیلی‌ها علاقه دارند که تراپ برنده این انتخابات باشد و او را پشتوانه بهتری می‌دانند. اما واقعیت آن است که اگر ترامپ به قدرت برسد ارتباطش با ایران و روسیه جدا از رابطه با اسرائیل نیست. اما هریس حوزه سیاست خارجی‌اش مطلوبیت‌های بیشتری را می‌تواند برای نخبگان به وجود آورد.

به گفته متقی ترامپ رویکرد پوپولیستی دارد و اگر بدنه جوانان وارد فضای انتخاباتی شوند پشتوانه ترامپ خواهند بود، اما هریس به دنبال جذب عقلانیت نظام آمریکایی برای خود است. خیلی از متحدین ترامپ در دوره گذشته و کسانی که در گذشته از ترامپ حمایت کردند بی طرف نشستند و از هریس حمایت می‌کنند البته به جز جرج بوش پسر که عنوان کرد از هیچ کس حمایت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: نخبگان نگاهشان این است که هریس می‌تواند کابینه قوی بسازد. کابینه‌ای که رویکرد و گفتمان دارد و به دنبال تحول بنیادین باشد. در فضای مناظره شب گذشته آمریکا این وضعیت وجود دارد که هریس موقعیت بهتری را توانست به دست آورد، اما بحث اقتصادی گرایش‌ها را  به سمت ترامپ می‌کشاند و باید دید که بحث سیاست خارجی اولویت اول مردم است یا اقتصاد. البته بحث تشکیل دو دولت در فلسطین موضوعی است که می‌تواند خیلی از رویکرد‌ها را به خود جذب کند.

سجاد پور درباره موضوع افغانستان در مناظره هریس و ترامپ گفت: موضوع افغانستان چندان مهم نیست. موضوع اصلی مسائل داخلی آمریکا است و مسائل سیاست خارجی هم به دلیل انعکاس مسائل داخلی اولویت دارد. افغانستان پرونده تمام شده است. اما غزه موضوعی است  که بخشی از جمعیت جوان و جناح چپ دموکرات‌ها در این زمینه مسئله دارند.

وی ادامه داد: در آمریکا از ۵۰ ایالت تقریبا حدود ۴۰ ایالت تکلیفش مشخص است که کدام سمتی هستند و  ساختار رای دهی‌ها چگونه است. اما حدود ۸ ایالت هستند که مشخص نیست که چه رایی دارند و مسئله غزه موضوعی است که می‌تواند باعث تغییر آرا شود. البته در این مناظره بیشتر مسائل و موضوعات داخلی آمریکا بحث شد.

وی ادامه داد: بحث روسیه، اوکراین و چین بسیار مهم بود. آمریکا موضوع چین را که در حال رشد اقتصادی است را بسیار دنبال می‌کند. روسیه و اوکراین هم ماهیت متفاوتی دارند، اما چین از اهمیت جدی تری برخوردار است.

ابراهیم متقی در انتها درباره احتمال ایجاد اغتشاش در انتخابات این دوره در آمریکا  گفت:‌ ترامپ دور قبل احساس می‌کرد که به صورت قطعی پیروز است و شکست برایش شوک انتخاباتی بود و سیاستی که پیش گرفت معادله بازی  را بر هم زد و امروز ترامپ می‌داند که آن الگوی رفتاری بسیاری از آمریکایی‌ها را از او دور کرده است.

وی افزود: ترامپ می‌تواند نشان دهد که بایدن ناتوان بوده، اما وضعیتی که امروز در حوزه انتخاباتی آمریکا وجود دارد، رویکرد دشمن هراسی ترامپ را نباید دست کم گرفت. آنها محیط را قطبی می‌کنند برای آن که مشارکت اانتخابات را بیشتر کنند. اما طبعا ترامپ ۲۰۲۴ نشانه آن  اقتدار ترامپ ۲۰۱۶ را ندارد. این ترامپ نوعی اعتبار زدایی در ارتباط با او شکل گرفته است.

سجادپور در انتها گفت:‌ ۲ ماه تا انتخابات مانده و هر گونه پیش بینی بسیار سخت است و نکته بعدی آن  است که سازه فکری ترامپ بر این بود که بایدن کاندید است. اکنون آن  ساختار فروریخته و مناظره نشان داد که ترامپ برای حضور شخصی مانند هریس آماده نیست و هریس توانسته در داخل امریکا انرژی ایجاد کند. او در حال آماده شدن است و شخصیت خود را به شخصیتی مستقل از بایدن تبدیل کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار