نخست‌وزیر عراق گفت: از برادران ایرانی تشکر می‌کنیم که در خرید گاز از ترکمنستان به ما کمک کردند.

محمد شیاع السودانی در نشست خبری مشترک با مسعود پزشکیان گفت: درود می‌فرستیم بر روح شهید رئیسی و برای آقای پزشکیان آرزوی موفقیت داریم. در مذاکرات امروز بر تاسیس احداث جاده میان مرز خسروی و بغداد تاکید شد. مناطق مرزی که در سه استان راه‌اندازی خواهد شد در صحبت‌های ما مورد تاکید قرار گرفت.

هیچ‌کس حق ندارد از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده کند

نخست‌وزیر عراق افزود: فعالیت شرکت‌های ایرانی به خصوص شرکت‌های زیرساختی را بررسی کردیم؛ موضع عراق بسیار واضح بود و بر همکاری با شرکت‌های ایرانی تاکید شد.

وی ادامه داد: امروز ما حدود ۱۴ یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف امضا کردیم که نقشه راه توسعه روابط خواهد بود. شرایط و تنش‌های منطقه بررسی شد و بر اهمیت برقراری ثبات در منطقه تاکید شد که لازم است جامعه بین‌الملل درباره مسائل غزه وارد عمل شود.

 السودانی تاکید کرد: مواضع مشترک ما در باره این تجاوز کاملا آشکار است و بارها اعلام کردیم که صلح و ثبات کشور‌ها مورد تاکید قرار گرفت. 

نخست‌وزیر عراق افزود: از برادران ایرانی تشکر می‌کنیم که در خرید گاز از ترکمنستان به ما کمک کردند. علی رغم تحریم‌های ظالمانه موجود برادران ایرانی به ما کمک گسترده‌ای کردند.

کشور‌های اسلامی با هم برادرند

رئیس‌جمهور کشورمان نیز در این نشست مطبوعاتی اظهار کرد: من معتقدم که کشور‌های اسلامی با یکدیگر برادر هستند. پیام خداوند خطاب به ما این است که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید. تفرقه باعث می‌شود که ما آتش دوزخ را بچشیم.

وی ادامه داد:  ما خواهان عراقی مستقل و توانمند و امن که صفا و صمیمیت در آن موج بزند، هستیم و طبیعتا در این عراق امن و پیشرفته است که بتواند با جمهوری اسلامی ایران نیز یک رابطه صمیمی برقرار کند. ما با یکدیگر می‌توانیم به این نقطه برسیم.

پزشکیان گفت: این سفر فرصت بسیار بزرگی برای ماست که بتوانیم همکاری‌های دوجانبه را گسترش دهیم و افق‌های آینده همکاری را با یکدیگر ترسیم کنیم. انشاء الله در دیدار بعد بتوانیم نتیجه این تفاهمات را در عمل ببینیم، امروز روز خوبی برای من بود.

به توافقاتی که امضا کرده‌ایم، متعهدیم

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: ما به توافقاتی که امضا کرده‌ایم، متعهد هستیم و در زمان بازگشت به تهران، به صورت جدی پیگیر اجرای آن هستیم. اگر کوچکترین خللی در اجرای این توافق نامه‌ها بوجود آید، به صورت مستقیم با برادرم آقای سودانی تماس خواهم گرفت.

وی بیان کرد: نیاز داریم تا توافقنامه‌های مشترک به طور کامل اجرایی شود تا اینکه بتوانیم بر تروریست‌ها غلبه کرده و امنیت را مستقر کنیم. توافقنامه‌هایی که تاکنون به امضای دو طرف رسیده دارای دستاورد‌های ارزشمندی بوده است. ما در ایران این آمادگی را داریم که از منظر فکری و اعتقادی آن را گسترش بدهیم.

جنایات صهیونیست‌ها در غزه، چهره واقعی آمریکا و کشور‌های اروپایی را برملا ساخت

رئیس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: در مورد اتفاقات منطقه، رژیم صهیونیستی که در حال کشتار دسته جمعی مردم فلسطین است و کشور‌هایی که حامی او هستند، آنان در واقع کسانی هستند که وحشیانه‌ترین اقدامات انسانی را انجام می‌دهند و خودشان را در پشت نقاب حقوق بشر پنهان کرده اند. اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، چهره واقعی کشور‌های اروپایی و آمریکا را برملا ساخت و ادعا‌های دروغین آنان را در مورد حقوق بشر آشکار ساخت

پزشکیان گفت: رژیم صهیونیستی اقدام به شهادت زنان، کودکان، جوانان و کهنسالان را می‌کنند، مدارس و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کنند و تمامی این اقدامات را بوسیله مهمات و سلاح‌های اروپایی و آمریکایی انجام میدهند

وی بیان کرد: اگر یک نفر فلسطینی از خودش دفاع کند، او متهم به تروریست می‌کنند، این یک ادبیات جدید است. مسلمانان با وحدت میان یکدیگر به پیروزی خواهند رسید و ما برای رسیدن به پیروزی باید با یکدیگر وحدت داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار