حدود 170 ماده غذایی در دنیا وجود دارد که می تواند ایجاد آلرژی کند ولی در 90 درصد موارد تنها 8 ماده غذایی همچون تخم مرغ، بادام زمینی، لبنیات، ماهی گندم و سویا ایجاد کننده آلرژی های غذایی هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر علی اکبر سیاری، رئیس همایش سلامت تغذیه و آلرژی کودکان امروز 2 بهمن در نشست خبری همایش سلامت ، تغذیه و آلرژی غذایی کودکان افزود: حساسیت غذایی یکی از مشکلاتی است که در سطح دنیا مطرح است.

حدود 170 ماده غذایی در دنیا وجود دارد که می توانند ایجاد آلرژی کنند ولی در 90 درصد موارد تنها 8 ماده که شامل تخم مرغ ، بادام زمینی، فندوق، ماهی، گندم، سویا، کیوی و لبنیات هستند در ایجاد حساسیت های غذایی نقش دارند.

وی با بیان این که 200 تا 500 میلیون نفر در جهان به برخی مواد غذایی حساسیت دارند گفت: حساسیت  غذایی در قسمت های مختلف بدن ایجاد تظاهراتی همچون اگزما، کهیر راش جلدی ، تورم، ادن و خارش می کنند .

سیاری ادامه داد: بدترین عارضه در جریان حساسیت غذای آنافیلاکسی است در واقع آنافیلاکسی یک اورژانس پزشکی است که این عارضه بعد از خوردن ماده غذایی حساسیت زا از چند دقیقه خودش با علائمی همچون سرفه،کهیر برافروختگی صورت و خس خس سینه نشان می دهد که اگر فرد به سرعت آمپول اپی نفرین را تزریق نکند منجر به فوت می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در حال حاضر 40 درصد علت ریفلاکس کودکان به دلیل حساسیت های غذایی است  که این امر می تواند خود را به صورت اسهال، یبوست خونریزی روده، کاهش وزن، و سوء تغذیه در کودکان نشان دهد .

رئیس همایش تغذیه و آلرژی کودکان اظهار داشت: راه تشخیص آلرژی های غذایی قطعی نیست چراکه ما دو نوع حساسیت غذایی نداریم یکی وابسته به ایمنی بدن که می توان آن را از طریق آزمایش تعیین کرد و دیگری روش آزمون و خطا است که باید مواد ایجاد کننده آلرژی که در فرد ایجاد عارضه کرده با گرفتن یادآمد مواد مصرفی تشخیص و آن را حذف کرد.

وی عنوان کرد: 80 تا 85 درصد افرادی که مبتلا به آلرژی غذایی هستند مشکلشان 4 تا 5 سالگی برطرف می شود ولی 15 تا 20 درصد دیگر افراد مادام العمر این حساسیت غذایی را با خود همراه دارند باید توجه داشت که معمولاً حساسیت به شیر، تخم مرغ و گندم بهبود پیدا می کند ولی حساسیت به ماهی و بادام زمینی در فرد می ماند و باید فرد حداقل یک سال از خوردن این مواد غذایی پرهیز کند.

وی با بیان این که تعدادی از کودکان به شیر مادر حساسیت دارند و باید از شیر خشک های مخصوصی استفاده کنند تصریح کرد: گران شدن ارز باعث شده که این نوع شیر خشک ها از 10 هزار تومان به 30 هزار تومان برسد و همین امر مشکلاتی را برای خانواده هایی که ماهی 500 تا 600 هزار تومان درآمد دارند ایجاد کرده است.

سیاری در خصوص آلودگی هوا و ارتباط آن با آلرژی غذایی گفت: کسانی که حساسیت های غذایی دارند آلودگی هوا می تواند این امر را در آن ها تشدید کند، بنابراین توصیه می کنیم که در زمان آلودگی هوا کودکان از منزل خارج نشوند و میوه، سبزیجات و آب فراوانی را در طول روز مصرف کنند.

رئیس همایش تغذیه و آلرژی کودکان یادآور شد: یکی از مواد غذایی که می تواند حساسیت را در کودکان مبتلا به حساسیت غذایی کاهش دهد مواد حاوی پروبیوتیک است که بهتر است مواد حاوی این ماده همچون لبنیات پروبیوتیک در برنامه غذایی این کودکان قرار گیرد .

وی در پایان خاطر نشان کرد: کنگره سلامت ، تغذیه و آلرژی غذایی کودکان با هدف استفاده از دانش و تجربیات استادان دانشگاه های کشور برای متخصصین گوارش، آسم، آلرژی، ایمونولوژی کودکان و متخصصان تغذیه به مدت 3 روز از 4 تا 6 بهمن در سالن اجتماعات انستیتو تغذیه برگزار می شود./ح

برچسب ها: آلرژی ، تغذیه ، آسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار