امام جمعه مشهد گفت: هدف مأمون از دعوت امام هشتم(ع) به مرو پيوند خلافت و امامت بود تا ازاين طريق بتواند جايگاه امامت را نيز در دستگاه خلافت خود جاي دهد


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، آيت ا... سيد احمد علم الهدي در ويژه برنامه بصيرت عاشورايي در مشهد افزود: قصد مأمون اين بود كه حضرت رضا(ع) را خليفه و خود را جانشين ايشان معرفي كند تا با گره خوردن خلافت و امامت پس از قتل ايشان علاوه بر خلافت، امامت جامعه را نيز در دست داشته باشد.

وي ادامه داد: دوران امامت امام هشتم(ع) يكي از پيچيده ترين زمان هاي تاريخ اجتماعي سياسي شيعه ائمه اطهار(عليهم السلام) است، چون مأمون در اين دوره به دنبال براندازي تاكتيك مرامي و سياسي امام رضا(ع) برآمده بود.

امام جمعه مشهد با اشاره به سختي هاي شرايط اجتماعي سياسي دوران امامت امام رضا(ع) تاكيد كرد: مبارزه با دستگاه حكومت و مقابله با فتنه هاي تزوير مأمون براي براندازي جريان امامت دو جبهه اي بود كه امام هشتم(ع) در آن به مبارزه با دستگاه حكومت عباسي پرداختند.

وي اذعان كرد: با شرايطي كه پس از امام رضا(ع) به وجود آمد شيعه ديگر به شاخه هاي چندگانه منشعب نشد بلكه روز به روز تقويت و ريشه هاي آن پايدارتر شد.

آيت ا... علم الهدي با تبيين سياست ورزي هاي حكومت بني عباس بيان كرد: بني عباس در دوران حكومت خود علاوه بر دنياي مردم، نسبت به دين آنان نيز دست اندازي مي كرد. آنان به دنبال استخدام مباني ديني در راستاي اهداف حكومتي خود بودند.

وي تشريح كرد: استخدام مباني دين و تحريف ارزش هاي الهي در جهت تثبيت قدرت ها و حكومت ها زيان شديدتري را به نسبت حكومت بني اميه به جامعه اسلامي وارد مي ساخت. انحرافي در دست انجام بود كه نسل بشر را در طول قرن ها، زمان ها و آينده انساني تحت تاثير قرار مي داد.

امام جمعه مشهد گفت: در زيارت امام هشتم(ع) آمده است كه هر كس با معرفت به زيارت ايشان نايل شود بهشت الهي نصيب او مي گردد. قيد عرفان به حق امام(ع) شرط لازم در پذيرش زيارت است.

وي توضيح داد: ارزشمندترين توسلات به حضرت ثامن الحجج(ع) زيارت باشناخت مقام ايشان به عنوان رهبري واجب الاطاعت است. شناختي كه در عرصه توسل حضرت حائز اهميت است، شناخت ابعاد مجاهدت هاي آن حضرت است/ س

برچسب ها: امام رضا ، امامت ، خلافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.