ترانه علیدوستی به عنوان پدیده بازیگری در جشنواره بیستم فیلم فجر معرفی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، جشنواره دوره بیستم با گذشت دو دهه از آغاز خود همچنان با آزادی های نسبی حرکت می کرد و همین امر موجب بازگشت بزرگانی چون ناصر تقوایی با فیلم "کاغذ بی خط" به سینما شد و با اینکه با استقبال تماشاگران روبرو نشد اما نظر منتقدان نسبت به این فيلم مساعد بود.




مرحوم رسول ملاقلی پور نیز فیلم "قارچ سمی" را با فضای همیشگی خودش با پرداخت به زندگی آدم های جنگ در شرایط اجتماعی، به جشنواره آورد.


همچنین داریوش مهرجویی نیز با فراموش کردن سبک کارگردانی خود، از مدل جدیدی در فیلم "بمانی" بهره برد اما توفیق چندانی نداشت و اگر همان سبک همیشگی خود را استفاده می کرد این اتفاق برایش رخ نمی داد.



رسول صدرعاملی نیز با ساخت فیلم "من ترانه 15 سال دارم" همچنان موضوعات اجتماعی مورد علاقه خود را ادامه داد و پدیده جدیدی در بازیگری به نام ترانه علیدوستی را به سینما معرفی کرد.
بهمن فرمان آرا نیز با  این وجود جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد که موضوع اجتماعی تلخ و گزنده اش در فیلم "خانه ای روی آب" مورد انتقاد بسیاری از منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.

جشنواره بیستم به لحاظ برخورداری از موضوعات اجتماعی حال و هوای خاصی داشت و اکثر فیلم ها سعی داشتند به نحوی از شرایط اجتماعی و سیاسی گله کنند حال به چه صورت شفاف و یا غیر مستقیم، اما نکته قابل توجه این است که دوره بیستم مرزها برای بیان حرف های سیاسی باز بود و فیلم سازان این گونه مسائل را به صورت تماشاگر پسند مطرح کردند.
برگزیدگان بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر 1380؛
"خانه ای روی آب" به کارگردانی بهمن فرمان آرا به عنوان بهترین فیلم جشنواره شناخته شد و هيات داوران رسول صدرعاملی را نیز به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم "من ترانه 15 سال دارم" انتخاب کردند؛ همچنین برای بهترین فیلم نامه نیز کامبوزیا پرتوی و رسول صدرعاملی برای فیلم "من ترانه 15 سال دارم" موفق به کسب جایزه شدند.
رضا کیانیان برای فیلم "خانه ای روی آب" و ترانه علیدوستی برای فیلم "من ترانه 15 سال دارم" به عنوان بهترین بازیگر نقش اول و عزت الله انتظامی و بهناز جعفری برای فیلم "خانه ای روی آب" به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل معرفی شدند.
فیلم "قارچ سمی" در بخش های تدوین، موسیقی و جلوه های ویژه به ترتیب توسط بهرام دهقانی، ناصر چشم  آذر و محمدرضا شرف الدین توانستند جایزه بهترین ها را دریافت کنند.
محمد آلادپوش به عنوان فیلمبردار فیلم "ایستگاه متروک" ،‌ژیلا مهرجویی در طراحی صحنه فیلم "خانه ای روی آب"، علی عابدینی در چهره پردازی فیلم "من ترانه 15 سال دارم"، محمدرضا دلپاک در صداگذاری فیلم "سفر به فردا" و یدالله نجفی و ناصر شکوهی نیا به عنوان صدابرداری در فیلم "امتحان" موفق به کسب جایزه شدند./ي2
گزارش از فائزه آقابابايي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار