تا پایان اردیبهشت 92 محقق می شود:

بهره برداری از فاز نخست پتروشیمی ایلام

فاز نخست مجتمع پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی در غرب ایران ‏تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید که با بهره برداری از آن برای بیش از 700 نفر به صورت مستقیم و 5 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پتروشیمی ایلام یا همان الفین 13 بزرگ ترین سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی در غرب کشور است که به دلیل وجود برخی موانع طی سالیان گذشته، روندپیشرفت آن کمی با کندی مواجه بوده است.

براساس این گزارش در یک سال اخیر، با ورود شرکت بازرگانی پتروشیمی به عنوان سهامدار اصلی در این پروژه و تزریق منابع مالی، روند احداث این پروژه با سرعت در حال اجراست، به طوری که فاز نخست آن به عنوان یکی از طرح های مهرماندگار، تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

اتان، LPG و میعانات گازی، خوراک مورد نیاز این مجتمع است که قرار است از طریق پالایشگاه ایلام تامین شود. محصول این مجتمع نیز سالانه 460هزارتن اتیلن، 120 هزار تن پروپیلن، 140 هزارتن بنزین پیرولیز، 85 هزار تن برش های چهار کربنه و 33 هزار تن نفت کوره است.

جواد کمری مدیرعامل پتروشیمی ایلام در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این که با توجه به شرایط موجود، این پروژه در 2 فاز اجرا خواهد شد،گفت: فاز نخست آن، یک واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت 300 هزار تن است که در حال حاضر 95 درصد پیشرفت دارد و پیش بینی می کنیم تا اردیبهشت سال آینده، به عنوان یکی از طرح های مهرماندگار پتروشیمی به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: تمام سرویس های جانبی(یوتیلیتی)مورد نیاز واحد پلی اتیلن سنگین نیز در حال آماده شدن است و خوراک آن نیز از طریق خط لوله اتيلن غرب و انشعاب خط لوله 10 اینچی به طول 130 کیلومتر که پیشرفت آن 75 درصد است، تامین خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام با اعلام این که تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز فاز نخست تامین شده است، افزود: در صورت تحقق تعهدات مالی مهرماندگار، قبل از اردیبهشت نیز می توانیم این واحد را به بهره برداری برسانیم.

به گفته کمری، 60 درصد از کالا و تجهیزات مورد نیاز این مجتمع، از داخل تامین شده است.

وی با اعلام این که پتروشیمی ایام بزرگ ترین سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی در غرب کشور است که اجرای 2 فاز آن در مجموع به 27 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد، افزود: شرکت بازرگانی پتروشیمی با57 درصد سهم، سهامدار عمده این شرکت به شمار می رود که پس از آن، صندوق بازنشستگی کشوری با 17 درصد، شستا با 17 درصد، پتروشیمی مارون با 7 درصد و 2 درصد سهام ترجیحی کارکنان از دیگر سهامداران این شرکت هستند.


 کمری با بیان این که به دلیل عدم همراهی سهامداران قبلی در سال 89 و کمبود نقدینگی، این پروژه برای مدتی متوقف شد، تصریح کرد: با حضور شرکت بازرگانی پتروشیمی، به عنوان سهامدار اصلی و تزریق 200 میلیارد تومان، هم اکنون روند ساخت این مجتمع به خوبی در حال اجرا است.

××××××  تولید 460 هزارتن اتیلن

مدیرعامل پتروشیمی ایلام با اشاره به فاز دوم این مجتمع یا همان الفین13 ، ظرفیت تولید آن را 460 هزارتن اتیلن در سال اعلام کرد و افزود: 120هزار تن پروپیلن و 140 هزارتن بنزین پیرولیز، برش های چهار ‏کربنه 85 هزار تن و 33 هزار تن نفت کوره است.‏

جواد کمری افزود: یک واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت 300 هزار تن نیز طراحی و اجرا شده که فاز ‏اول آن از طرح های مهر ماندگار است و با 95 درصد پیشرفت فیزیکی، آخرین مراحل ساخت را ‏سپری می کند.‏ این فاز در صورت تامین منابع مالی، در کمتر از 2 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

کمری با بیان این که با راه اندازی این طرح و تولید اتیلن، توان تزریق به خط لوله اتیلن غرب را نیز خواهیم داشت، اظهار داشت: پیش بینی می کنیم160 هزارتن اتیلن مازاد خود را به این خط تزریق کنیم.

وی ادامه داد: تمام واحدهای یوتیلیتی(آب، برق و بخار) نیز با شتاب مناسبی در حال ساخت است و با ‏دریافت خوراک از خط لوله اتیلن غرب که با یک انشعاب 130 کیلومتری به پتروشیمی ایلام می ‏رسد، خوراک مورد نیازواحد پلی اتیلن سنگین تامین خواهد شد.‏

کمری افزود: خط لوله انشعابی از خط اتیلن غرب، دارای 75 درصد پیشرفت و از سوی قرارگاه ‏سازندگی خاتم الانبیا در حال اجرا است.‏

وی گفت: پیشرفت ساخت سرویس های جانبی پتروشیمی به 95 درصد رسیده و تمام تجهیزات مورد ‏نیاز وارد مجتمع شده و عملیات نصب در حال پايان است.‏

مدیرعامل پتروشیمی استان ایلام افزود: افزون بر خط لوله اتیلن غرب، خوراک این پتروشیمی از ‏سوی پالایشگاه گاز ایلام تامین و اتان، ال. پی.جی(گازمایع) و میعانات گازی مورد نیاز از طریق 3 ‏خط لوله احداث شده وارد مجتمع پتروشیمی ایلام می شود.‏

وی با اعلام این که احداث واحد SRU فاز دوم این مجتمع نیز به سرعت در حال انجام است، افزود: این واحد می تواند سالانه 700 هزارتن LPG و میعانات گازی را گوگردزدایی کند.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در بیان اهمیت و جایگاه این پروژه در غرب کشور، به ویژه در محرومیت زدایی از منطقه و ایجاد اشتغال گفت: با بهره برداری کامل از این طرح، بیش از 700 نفر به صورت مستقیم و 5 هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کارخواهند شد.

 ×××× 220 میلیون یورو تسهیلات بانکی

وی ادامه داد: با هدف تامین منابع مالی، 220 میلیون یورو و 40 میلیارد تومان، در قالب طر حهای مهر ماندگار، برای این پروژه با عاملیت بانک صنعت و معدن در نظر گرفته شده است.

کمری افزود: با وجود اختصاص این مبالغ و انجام مذاکرات پی درپی با بانک صنعت و معدن، به دلیل وجود برخی موانع، هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده ایم.

وی با بیان این که قانون ذی نفع واحد، یکی از مشکلات ما برای دریافت این تسهیلات است، اضافه کرد: براساس این قانون، سهامداران اصلی برای دریافت این تسهیلات، نباید به بانک بدهی داشته باشند، ضمن این که شرکت های زیرمجموعه آن ها نیز نباید بدهکار بانک باشند، اما چون سهامداران این مجتمع، از جمله شستا و صندوق بازنشستگی کشور، بالغ بر 500 شرکت زیرمجموعه دارند که برخی از آن ها، تسهیلات بانکی دریافت کرده اند، امکان دریافت تسهیلات برای ما دشوار است.

 به گفته کمری، با توجه به فراهم بودن خوراک مورد نیاز این مجتمع )گاز اتان(، همچنین اهمیت این پروژه برای منطقه غرب کشور، به ویژه در بخش اشتغالزایی، درخواست می کنیم که پتروشیمی ایلام، برای دریافت تسهیلات بانکی از قانون ذی نفع واحد خارج شود./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار