وزير نفت گفت: بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز در مخزن سراجه قم ذخیره شده است و پيش بيني مي شود با بهره برداي از طرح های ذخیره سازی شوریجه در شرق کشور، حجم ذخیره سازی گاز در کشور به 100 میلیون مترمکعب در روز برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی وزیر نفت از شناسايي 40 مخزن به منظور ذخیره سازی گاز در کشور خبرداد و گفت: طرح های ذخیره سازی، طرح های پرهزینه ای هستند و طرح سراجه قم به عنوان نخستین تجربه در این زمینه به ثمر نشسته است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه حدود 40 مخزن قابل استفاده در کشور شناسایی و مطالعات در باره آنها آغاز شده است، گفت: در مخزن سراجه نیز از سه سال پیش عملیات اجرایی توسط شرکت ملی نفت آغاز شده و امروز حدود 700 میلیون متر مکعب ذخیره سازی در آن صورت گرفته است.

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز در مخزن سراجه قم ذخیره شده است، اظهار داشت: انتظار می رود با به ثمر نشستن دیگر طرح های ذخیره سازی از جمله شوریجه در شرق کشور، حجم ذخیره سازی گاز در کشور به 100 میلیون مترمکعب در روز برسد.

وي تاکید کرد: اکنون می توانیم سه میلیون مترمکعب از این مخزن برداشت کنیم.

قاسمي تصريح کرد: هم اکنون طرح های متعددی در صنعت نفت در دست اجرا می باشد که بخش عمده آنها در دولت نهم و دهم به بهره برداری رسیده است و خواهد رسید.

وی حجم سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت نفت کشور را در دولت نهم و دهم مقادیر فراوانی توصیف کرد و گفت: بخش عمده این سرمایه گذاری ها صرف ایجاد زیرساخت هایی همچون پالایشگاه، پتروشیمی و نیازهای بالادستی آنها شده است.

وی افزود: در زمستان 450 میلیون مترمکعب گاز به طور روزانه در کشور مصرف می شود، در حالی که مصرف در تابستان حداکثر150 میلیون مترمکعب است.

قاسمی، ذخیره سازی انرژی را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اگر از ذخایر گاز خود برداشت نکرده و آن را ذخیره نکنیم، شریک ما این کا را انجام می دهد.

وزیر نفت، اظهار داشت: در گام(فاز)یک این طرح10 میلیون مترمکعب در روز ذخیره سازی صورت می گیرد و در فاز دو، این رقم به سه میلیارد مترمکعب می رسد ضمن اینکه در مخازن دیگر نیز کار مطالعاتی آغاز شده است.

قاسمی گفت: دومین مخزن گاز کشور در سرخس قرار دارد و کار در بقیه میادین نیز آغاز شده است تا بتوانیم به پشتوانه یکصد میلیون مترمکعب ذخیره گاز در آینده دست یابیم.

براساس اين گزارش، میدان گازی سراجه قم پیش از این به عنوان یک میدان گازی وظیفه تامین بخشی از گاز کشور را بر عهده داشت که با توجه به پایان رسیدن ذخیره گازی در آینده، عملیات تبدیل این میدان بـه یک مخزن برای ذخیره گاز کشور در مواقع ضروری آغاز شد.

تبدیل این میدان به نخستین مخزن گازی کشور و خاورمیانه به همت متخصصان داخلی، نشان از عزم دولت برای پرداختن به امور زیربنایی بویژه در بخش انرژی دارد.

طرح تبدیل میدان گازی سراجه قم به مخزن ذخیره سازی با هدف کنترل نوسان تولید و جبران کمبود گاز در ماه های سرد سال انجام شده است.

نخستین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی ایران و خاورمیانه با هدف برداشت یک و نیم میلیون متر مکعب گاز از میدان گازی سراجه قم به بهره برداری رسیده است.

با اجرای این طرح، تولید گاز از میدان های جنوب کشور در ماه های گرم سال به مخزن سراجه قم تزریق و در آن ذخیره و در روزهای سرد سال همزمان با افت فشار گاز برای تامین مصارف بویژه در شهر تهران به خطوط سراسری تزریق می شود.

مخزن سراجه از مخازن هیدروکربوری به شمار می شود که بدلیل نزدیک بودن به مناطق پرمصرف از موقعیت راهبردی مناسبی برخوردار است.

طبق برنامه باید در روزهای گرم به میدان گازی سراجه روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز تزریق شود.

این مخزن در فصول سرد نیز روزانه 9میلیون متر مکعب قابلیت برداشت دارد.

میدان گازی سراجه در 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر قم و 140 کیلومتری تهران از سال 1337 با حفر 9 میدان چاهی مورد بهره برداری قرار گرفت.

از سال گذشته تاکنون بیش از 750 میلیون مترمکعب گاز در این مخزن ذخیره و از آذرماه بهره برداری از آن آغاز شد.

طرح ذخیره سازی گاز سراجه از پروژه های طرح مهر ماندگار است که امروز با حضور رییس جمهوری در قم به بهره برداری رسید.

هزینه اجرای این طرح بیش از220 میلیارد تومان بوده است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار