مدیرکل سازمان محیط زیست گفت: ظرفیت تولید کود ارگانیک با منشاء پسماند، سالانه 1.5 میلیون تن است.

علی اشرفی‌پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: روزانه 40 هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که 70 درصد آن زباله تر است.

وی ادامه داد: دفع این زباله‌های تر به همراه زباله‌های خشک موجب تولید شیرابه می‌شود که با جاری شدن آن در آب‌های زیرزمینی، آلودگی‌های زیست محیطی را ایجاد می‌کند.

اشرفی‌پور اضافه کرد: تهیه و تولید کود و کمپوست از زباله، بهترین روش برای جلوگیری از انتشار این آلودگی‌ها به چرخه اکوسیستم است.

وی تصریح کرد: در هر منطقه از کشور زمین‌های زراعی به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند.

مدیرکل سازمان محیط زیست افزود: استفاده از کودهای گیاهی و  کود کمپوست بر اساس ترکیبات و مواد مغذی که به خاک اضافه می‌کنند، انتخاب مناسب برای غنی سازی زمین‌های زراعی است.

اشرفی‌پور با بیان اینکه سالانه 4 میلیون تن کود به کشور وارد می‌شود،‌ادامه داد: کشور ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن کود با منشاء پسماند را دارد.

وی اضافه کرد: غنی‌سازی زمین‌های زراعی با استفاده از کودها ارگانیک و کمپوست در دراز مدت موجب افزایش ظرفیت تولید محصولات زراعی می‌شود در صورتی که مصرف کودهای شیمیایی زمین را فرسوده می‌کند.

مدیرکل سازمان محیط زیست تاکید کرد: تولید کود و کمپوست در کشور با ایجاد اشتغال، کاهش واردات و جلوگیری از فرسایش خاک به دلیل کشت‌های متناوب، رونق بخش کشاورزی در دراز مدت را به دنبال دارد و آبهای زیرزمینی نیز از آلودگی‌های زباله و پسماند در امان می‌ماند.

اشرفی‌پور گفت: متاسفانه ساخت و گسترش کارخانه‌های تولید کود ارگانیک و کمپوست در کشور مورد کم‌لطفی مسئولان قرار گرفته و نیازمند حمایت‌های بیشتر است.

برچسب ها: اشرفی ، زباله ، کمپوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار