مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد گفت: در برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي، دانشجويان و مسئولان به يک اندازه مقصر هستند، لذا در آستانه انتخابات اتاق‌هایی را برای برگزاری نشست‌هاي دانشجويي در نظر گرفته‌ايم تا دانشجويان بتوانند بدون دغدغه در اين فضا به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

"فرهاد دانشجو" رييس دانشگاه آزاد اسلامي در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري، آيين‌نامه‌اي را در ارتباط با چگونگي فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي در اين مدت باقي‌مانده به انتخابات تهيه و تنظيم و تا چند روز آينده به دانشجويان و تشكل‌هاي موجود ابلاغ مي‌كند. طبق اساسنامه در صورت تخطي دانشجويان از مفاد آيين‌نامه بر اساس جرم‌هاي تعريف شده برخورد خواهد شد. در همين ارتباط خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با مجتبي اكبري مدیرکل تشکل‌های اسلامی- سیاسی دانشگاه آزاد گفتگوي تفصیلی انجام داده كه متن آنرا در زير مي‌خوانيد:

چند تشکل دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد؟


*بیش از 270 تشکل سیاسی، 300 هیئت مذهبی و 150 تشکل اساتید در دانشگاه آزاد اسلامي مشغول فعاليت هستند و بايد يادآوري كنم هیچ ممانعتي برای عضویت در تشکل‌هاي موجود وجود ندارد. طبق اساسنامه موجود دانشجویان می‌توانند بر حسب علاقه به عضویت یک تشکل درآیند و بدين طریق وارد فعالیت‌های سیاسی در چارچوب نظام و انقلاب در دانشگاه‌ها شوند.

سيستم نظارتي تشكل‌هاي دانشجويي چگونه تعريف شده است؟

*هر واحد دانشگاهی برای خود هیئت نظارتی متشکل از نماینده دانشگاه در تشکل‌ها، ریاست آن واحد دانشگاهی و نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه دارد و چنانچه هر تشکلی بخواهد برنامه انتخاباتی برگزار كند باید با ارائه درخواست به آنها و بررسی‌های لازم از سوي اين هیئت نظارت، مجوز اجرای برنامه را برای خود کسب کند.

نحوه تدوين آیین‌نامه انتخاباتی دانشگاه آزاد چگونه بود؟

*از دو ماه قبل با برگزاري جلساتي از تمام تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشگاه آزاد خواستیم که دیدگاه‌ها و روش‌های قانونمند خود را برای حضور پررنگ و تاثير‌گذار در فعالیت‌های انتخاباتی ارائه دهند و بعد از کارشناسی‌های انجام شده به تاييد دبیرخانه تشکل‌های اسلامی، سیاسی رسيد.

هدف از تدوین و تنظيم آئین‌نامه انتخاباتی چه بوده است؟

*آيين‌نامه انتخاباتي به منظور مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری تدوين شد و ما در مسير طي شده بسياري از بندهای آن‌ را اصلاح کردیم كه در نهايت با تشکیل جلساتي با حضور کارشناسان ذيربط توانستيم آئین‌نامه نهایی را تهیه و تنظیم و براي تصويب به فرهاد دانشجو ارائه کنيم.

اين آيين‌نامه چقدر کاربرد دارد؟

*چيزي که مسلم است هيچ چيز نبايد استقلال تشکل‌ها را در بحث انتخابات از بين ببرد، لذا هر تشکلی برای خود مرامنامه‌اي سیاسی تدوين کرده که طي آن اعضاي مکلف به رعايت يک سري از قوانين هستند که با تعريف گفتماني آن حزب به تصويب رسيده است و رعايت آن اعضاي تشکل را از سوء‌استفاده برخي احزاب در امام مي‌دارد و به آنان اين فرصت را مي‌دهد که طبق سازوکار شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و آيين‌نامه‌هاي مربوطه، بتوانند در آستانه انتخابات از کانديداهاي مختلف براي حضور در واحد دانشگاهي خود دعوت به عمل آورده و دانشجويان را در مشارکت حداکثري در انتخابات ياري دهند.

ضرورت تنظیم آئین‌نامه جدید انتخاباتی براي تشکل‌هاي دانشگاه آزاد چه بود؟

*دانشگاه آزاد به عنوان يکي از بزرگترين مراکز علمي و آموزشي کشور بايد بتواند نقش خود را در گفتمان‌سازي انقلاب و خصوصا در اين برهه که بحث انتخابات و سرنوشت کشور مطرح است، لذا تصميم بر آن شد تا آيين‌نامه جديدي را براي فعاليت و نقش آفريني بهتر دانشگاه آزاد تدوين و در اختيار فعالان دانشجويي قرار دهيم.

چه تمهيداتي انديشيده شده تا دانشجويان در برگزاري برنامه‌هاي انتخاباتي دچار مشکل نشوند؟

*شرایطی از سوي مسئولان دانشگاهي فراهم شده که دانشجویان در آستانه انتخابات رياست جمهوري بتوانند آزادانه و در چارچوب قوانين به گفتمان‌ سازي و جريا‌سازي و بررسي کانديداهاي مختلف بپردازند. لذا تدابيري انديشيده شده تا  اگر چنانچه هر جریان غيرقانوني قصد ورود به دانشگاه و سوء استفاده از فضاي دانشگاه را داشته باشد به شدت با آن برخورد خواهد شد.

آيا برنامه‌اي براي دعوت از کانديداهاي انتخاباتي داريد؟

*قصد داريم به منظور شفاف‌سازي فضاي انتخابات مناظراتي را ميان کانديداهاي مختلف برگزار کنيم و در همين راستا نمایندگان و روساي ستادها هم می‌توانند به صورت مناظره و  نشست در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند. البته در اين راستا سیستمی را نيز طراحی کرد‌ه‌ايم که دانشجویان و اساتید بتوانند با خط‌مشي مشخص به عضویت تشکل‌هاي قانوني در دانشگاه‌ها در آیند.

آیا آئین‌نامه مذکور فقط مختص انتخابات است؟

*با توجه به اينكه در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، "انتخابات شورای شهر" را هم داریم و  همچنين با توجه به اولین سال تغییرات مدیریتی در "دانشگاه آزاد اسلامی" اين مسأله به نوعی یک تمرین و آزمایش برای ما به حساب می‌آید، تلاش داريم تا نقش دانشگاه آزاد را در مسائل سرنوشت‌سازي کشور تثبيت کرده و به منصه ظهور برسانیم.

در آستانه انتخابات ضعف برگزاري "کرسی‌های‌آزاد‌اندیشی" در دانشگاه را چگونه توجيه مي‌کنيد؟

*در برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي، دانشجويان و مسئولان به يک اندازه مقصر هستند و سعي و جديت ما در اين است که شرايط را براي برگزاري کرسي‌هاي آزاد فکري در آستانه انتخابات فراهم کنيم و در اين راستا با هماهنگی‌هايي كه انجام داده‌ایم قرار شده است اتاق‌هایی را برای برگزاری نشست‌هاي دانشجويي اختصاص دهیم تا دانشجويان بتوانند در هفته يک يا دو روز بدون دغدغه در اين فضا به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

ابلاغ آئین‌نامه انتخاباتی به تشکل‌های دانشجویی چه زمان صورت مي‌گيرد؟

*اکثر بندهای آئین‌نامه تاكنون با مشاركت اتحاديه‌ها به تصويب دبيرخانه تشكل‌ها رسيده و فقط 1 الي 2 بند براي اصلاح نهايي باقی‌ مانده و بعد از تصويب نهايي تا چند روز آینده، "آيين‌نامه انتخاباتي تشكل‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي" از سوی فرهاد دانشجو براي اجرا ابلاغ خواهد شد.

لازم به ذکر است آیین‌نامه انتخاباتی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای چگونگي ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری چندی پیش از سوی فرهاد دانشجو رییس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد که در این آیین‌نامه 16 جرم و مجازات برای دانشجویان خاطی در انتخابات مشخص و بر اساس آن با دانشجویان خاطی در این عرصه برخورد خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گفتگوی ، تفصیلی ، اکبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار