ایجاد کلکسیون های باکتری های اسید لاکتیک و پروبیوتیک از اولویت هاست که محققان کشور در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در حال بررسی این موضوع هستند

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: باکتری های اسید لاكتیک از مهم ترین باکتری های کاربردی در صنایع غذایی و تخميري هستند و این گروه از باکتری های اسید لاکتیک بویژه لاکتو باسیل ها ضمن  فوايد متعدد بیوتکنولوژی و توانایی بالقوه در ایجاد عطر و طعم قادر به بقا در رشد در سیستم گوارشی انسان بوده و اثرات مفیدی بر سلامتی مصرف کنندگان دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: در این گونه باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم هایی که چنین ویژگی داشته باشند تحت عنوان پروبیوتیک اتلاق می شود که حائز اهمیت است.
 
شاهزاده فاضلی افزود: امروزه با توجه به آگاهی و تمایل روز افزون مصرف کنندگان به خرید محصولات سالمتر و مفیدتر توسعه فراورده های پروبیوتیکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 کشور ایران از تنوع زیستی منحصر به فردی برخوردار است، کشور ایران از گستردگی و تنوع زیستی و اقلیمی منحصر به فردی برخوردار است که بهره برداری از باکتری های مفید از اولویت های علمی کشور محسوب می شود.

 رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: باکتری ها از نظر خصوصیات عملکردی و بیوتکنولوژی در بسیاری از موارد به سویه های تجاری اهمیت دارند، لذا با توجه به تحقیقات گسترده و نتایج چشمگیر محققین در این خصوص  ایجاد کلکسیون باکتری های اسید لاكتيك و پروبیوتیک لازم و ضروری است .

وی در ادامه تصریح کرد:  ایجاد کلکسیون ها نه تنها با جمع آوری باکتری های اسید لاکتیک  و پروبیوتک ها به حفظ ذخایر ژنتیکی کمک می کنند بلکه با اشتراک گذاشتن این مجموعه بین محققین و ایجاد ارتباط با صنایع امکان تولید ملی و مبارزه با تحریم ها را فراهم می کند.

 رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: محققان و اندیشمندان در صورت دارا بودن این سویه ها در صورت تمایل می توانند آنها را به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهدا می کنند./ح











اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار