شیوع چاقی بعد از بلوغ بیشتر از قبل از بلوغ بوده و بطور کلی در تمام کودکان پسر و دختر 8درصد بعد از بلوغ دچار چاقی های شدید می شوند.

دكتر مريم رزاقي آذر فوق تخصص غدد درون ريز و متابوليسم كودكان در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه چاقی در دنیا رو به افزایش است و مطالعات بسیاری این مسئله را در کشورهای مختلف جهان نشان داده گفت :  یکی از علل آن تغییر شیوه زندگی از یک زندگی پر تحرک به زندگی  کم تحرک است.

وي با اشاره به اينكه زندگی آپارتمان نشینی، کار با کامپیوتر، دیدن تلویزیون، خوردن غذاهای شیرین و چرب از علل افزایش چاقی هستند تصريح كرد : چاقی  به عنوان يك بيماري مزمن مانند پرفشاری خون و آترواسکلروز است كه مادربیماری ها نامیده می شود .

اين فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان با بيان اينكه بیماری های ناشی از چاقی را می توان به دودسته بیماری های مربوط  به افزایش توده چربی شامل آپنه زمان خواب و ایجاد استریا در پوست و بیماری های مربوط به افزایش  اثرات آندوکرین سلول های چربی مثل پرفشاری خون، سکته،  دیابت، حوادث قلبی عروقی، اختلالات کار تخمدان مثل بیماری پلی کیستیک تخمدان تقسیم کرد ادامه داد: مسائل سایکولوژیک، دمانس،  کبد چرب غیر الکلی، بیماری های کیسه صفرا،  استعداد به کنسر در افراد چاق منجر می شوند.

وي با اشاره به اينكه در مطالعه ای که اخیراً در کودکان مدرسه در تهران  انجام دادیم  مشخص شد كه 10درصد از پسران و 5درصد از دختران دچار چاقی های شدید و 12درصد پسران و 10درصد دختران دچار افزایش وزن بودند افزود:  شیوع چاقی بعد از بلوغ بیشتر از قبل از بلوغ بوده و  بطور کلی در تمام کودکان پسر و دختر 8درصد بعد از بلوغ دچار چاقی های شدید بوده و 13.5درصد  افزایش وزن داشتند.

دكتر رزاقي با بيان اينكه شخص مبتلا به سندرم متابولیک در معرض آترواسکلروز، حوادث قلبی عروقی و دیابت نوع 2 است ادامه داد‌: در تحقيق انجام شده در كودكان این فاکتورها را با  توجه به سن و جنس  و منحنی های توده بدنی برای اطفال تعیین کرده و بالای 95درصد و پائین درصد  را مرضی تلقی کردیم  كه مشخص شد 27.4درصد از کودکان چاق سندرم متابولیک داشتند در حالیکه هیچیک از کودکان با وزن نرمال به این سندرم مبتلا نبودند. 

وي در پايان خاطر نشان كرد : وظیفه پزشکان اطفال است که قد و وزن کودکان را بر روی منحنی های رشد برده و اگر وزن با قد متناسب باشد به والدین اطمینان خاطر بدهند که کودک آنها طبیعی  بوده و این عقیده را که چاقی نشانه سلامتی است را در خانواده ها از بین ببرند تا در جهت سلامت آینده جامعه گام های مؤثری برداشته شود./ع2
برچسب ها: کودک ، سلول ، بیماری ، چاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار