جعفر بن محمّد می گوید از حضرت امام محمّد تقى علیه السّلام پرسیدم كه : چرا رسول خدا صلی الله و علیه و آْله و سلم را « اُُُمّى » می نامیدند؟

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ فضائل اهل بیت در جدیدترین نوشته خود اورده است:

جعفر بن محمّد می گوید از حضرت امام محمّد تقى علیه السّلام پرسیدم كه : چرا رسول خدا صلی الله و علیه و آْله و سلم را « اُُُمّى » می نامیدند؟

حضرت فرمودند : مردم در این رابطه چه می گویند ؟ عرض كردم كه مردم گمان می كنند كه چون رسول خدا صلی الله و علیه و آْله و سلم نمی توانست بنویسد و بخواند حضرتش را « اُُُمّى »  می گفتند! فرمودند : دروغ می گویند، لعنت خدا بر آنها باد، چگونه چنین چیزى مى‏شود كه رسول خدا صلی الله و علیه و آْله و سلم نمی توانست بخواند و بنویسد! (و هر كه چنین معتقد باشد بر خلاف قول خدا معتقد شده) با اینكه خداوند در كتاب محكم خود قرآن مجید می فرماید:

هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ،  « او است خدائى كه میان عرب امّى (كه خواندن و نوشتن را نمی دانستند) پیغمبرى بزرگوار از جنس همان مردم مبعوث به رسالت فرمود تا برایشان آیات وحى خدا را تلاوت كند و ایشان را از جهل و صفات ناپسند و اخلاق زشت پاك سازد و شریعت و كتاب آسمانى و حكمت الهى را به آنها بیاموزد. سوره جمعه : 2 ».....

پس وقتى كه خداوند می فرماید:  رسول خدا صلی الله و علیه و آْله و سلم  تلاوت آیات می نمود و مردم را تعلیم كتاب می كرد، آیا چنین پیغمبرى نمی توانست بخواند و بنویسد؟! به خدا سوگند رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم به هفتاد و سه زبان می خواند و می نوشت، و علت آنكه آن حضرت را « اُُُمّى »  گفتند براى این بود كه از اهل مكه بود و مكه را ام القرى می گویند چنان كه خداى تعالى می فرماید: وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها و براى اینكه مردمِ‏ ام‏ القرى [=مكّه‏] و كسانى را كه پیرامون آنند هشدار دهى‏. انعام : 92  ( اُُم القرى یعنى مادر شهرها ، و اُُم با یاء نسبت امّى مى‏شود یعنى كسى كه منسوب به اهل مكه است ) .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار