دولت عراق بر حل و فصل سیاسی بحران موجود در سوریه تاکید کرد.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المیادین، بحران سوریه پیامدهای در عرصه سیاسی عراق داشته است. دولت این کشور موضع بی طرفی در تعامل با بحران سوریه اتخاذ و پیشنهادی برای حل و فصل سیاسی بحران این کشور ارائه کرده است.

یک سال پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق هنوز این کشور به دنبال تقویت ثبات سیاسی خود است. بحران جاری در سوریه فشارهایی بر صحنه داخلی عراق وارد کرده است به ویژه آنکه روابط بغداد و دمشق قبل از آغاز اعتراضات در سوریه نابسامان بود و نوری المالکی نخست وزیر عراق، نظام سوریه را به حمایت از اقدامات خشونت بار در عراق در پایان سال 2009 متهم کرده بود ولی دولت عراق در بحران سوریه موضع بی طرفی را اتخاذ کرده است.

ابراهیم الجعفری رئیس ائتلاف ملی عراق تاکید کرد ، نباید طرف های حامی گروه های تروریستی در عراق از بحران جاری در سوریه به عنوان برگه فشاری در صحنه سیاسی عراق استفاده کنند. اما فهرست العراقیه از اعتراضات مردمی در سوریه حمایت و از دولت عراق انتقاد کرد. در اربیل عراق نیز کنفرانسی برای کردهای سوریه برگزار شد.

نوری المالکی گفت: با تنش و خشونت بحران سوریه حل و فصل نمی شود و باید این بحران از طریق گفتگو و برگزاری انتخابات حل شود.

مشرق العجیلی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف ملی گفت: کسانی که می خواهند در سوریه به قدرت برسند باید این مسئله از طریق انتخابات و دموکراتیک باشد. این افراد باید با همه اقوام موجود در سوریه و کشورهای همسایه همزیستی داشته باشند.

یاسین العبیدی نماینده پارلمان عراق از فهرست العراقیه گفت: درصورتی که آمریکایی ها در عراق بودند، موضع دولت این کشور و گروه های سیاسی در تعامل با اوضاع سوریه تغییر می کرد.

سامان فوزی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف کردستان گفت: پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق، اختلافات میان گروه های سیاسی این کشور در تعامل با بحران سوریه افزایش یافته است.
خبرنگار این شبکه افزود: دولت عراق در تعامل با بحران سوریه نیروهای خود را در طول خط مرزی مشترک با سوریه به حالت آماده باش درآورده است.

بر اساس آمار کمیسیاری عالی آوارگان سازمان ملل بیش از شصت هزار آواره سوری وارد عراق شده اند. همچنین این کشور بازرسی هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را آغاز کرده است. آمریکا بغداد را متهم کرد که درباره عبور محموله های سلاح به نظام سوریه بی توجهی می کند. همچنین عراق در عرصه سیاسی، پیشنهادی را برای حل بحران سوریه مبنی بر تشکیل دولت انتقالی ارائه کرد تا این دولت زمینه را برای برگزاری انتخابات سراسری فراهم کند.

این پیشنهاد دولت عراق پس از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در بغداد مطرح شد. در این کنفرانس بر حمایت کامل از خواسته های ملت سوریه تاکید، اقدامات خشونت بار در این کشور محکوم و بر پایبندی به راه حل سیاسی و مخالفت با دخالت خارجی در سوریه تاکید شد.

ناظران سیاسی می گویند افزایش حرف و حدیث ها درباره احتمال تجزیه سوریه و پیامدهای این مسئله بر عراق، طرف های سیاسی این کشور را وادار کرد تا گفتگوهای خود را برای جلوگیری از تکرار تنش های شدید عراق در سال 2005 از سرگیرند.
برچسب ها: عراق ، بحران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار