مجمع عمومي سازمان ملل با صدور قطعنامه‌اي نگراني خود را از درگيري‌هاي موجود بين بودائيان و مسلمانان در ميانمار ابراز کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبري پرس تي وي، در اين قطعنامه که روز دوشنبه از سوي مجمع ۱۹۳ عضوي سازمان ملل به تصويب رسيد، از دولت ميانمار خواسته شده است وضعيت مسلمانان روهينگيا را بهبود بخشد.
 
مجمع عمومي سازمان ملل از دولت ميانمار خواست تا از حقوق بشر (مسلمانان خود) از جمله حق مليت آنان حمايت کند.
 
در اين قطعنامه همچنين به نقض هدفمند حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي در ميانمار نيز اشاره شده است.
 
حدود ۸۰۰ هزار تن از مسلمانان روهينگيا از حقوق شهروندي خود در ميانمار که از آنان در برابر خشونت، اعدام، آوارگي و اخراج محافظت مي‌کند، محروم شده‌اند.
 
اين افراد در برزخ شهروندي به سر مي‌برند و دولت ميانمار نيز کاري براي بهبود شرايط آنان انجام نمي‌دهد، اين در حالي است که جامعه بين المللي از ميانمار خواسته است وضعيت قانوني اين افراد را مشخص کند.
 
مسلمانان روهينگيا از زمان دست‌يابي به استقلال در سال ۱۹۴۸ از سوي دولت ميانمار با شکنجه، ناديده گرفته شدن و اعمال فشار مواجه بوده‌اند.
 
گفته مي‌شود صدها تن از مسلمانان روهينگيا به دست بودائيان افراطي کشته و بسياري از آنان بي‌خانمان شده‌اند.
 
بودائي‌هاي افراطي مرتبا به مسلمانان روهينگيا حمله مي‌کنند و تا کنون در چندين روستا در راخين خانه‌هاي آنان را به آتش کشيده اند. گفته مي‌شود که نيروهاي ارتش ميانمار مخازن بنزين را در اختيار بودائي‌ها قرار مي‌دهند تا آنان خانه روستائيان مسلمان روهينگيا را آتش زده و آنان را مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان کنند.
 
دولت ميانمار متهم به سهل‎انگاري و قصور در محافظت از اقلیت مسلمان این کشور شده است.
 
آنگ سان سوچي، رهبر مخالفان ميانمار، به دليل موضع خود در برابر خشونت موجود در ميانمار مورد اعتراض قرار گرفته است. اين برنده جايزه صلح نوبل از مورد انتقاد قرار دادن ارتش ميانمار براي آزار و اذيت مسلمانان روهينگيا خودداري کرده است.
 
گفته مي‌شود که مسلمانان روهينگيا از اجداد پارس، ترک، بنگالي و پشتون هستند که در اوايل قرن هشتم به ميانمار مهاجرت کرده‌اند.
 
عفو بين الملل و ديده‌بان حقوق بشر با انتشار بيانيه‌هاي جداگانه‌اي از دولت ميانمار خواسته‌اند تا هرچه زودتر از جمعيت مسلمان روهينگيا در برابر افراطي‌هاي بودايي محافظت کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار