در چند سال اخیر و بدلیل خشكسالی های پی در پی، در استان چهارمحال و بختیاری، شب چله كه به صبح می رسید، تنها نامی از زمستان به تقویم ها باقی مانده بود و زور زمستان بی برف به پاییز نمی رسید و انگار دی ماه این استان، در بی برفی، چیزی از روزهای پاییز كم ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

در سه سال گذشته در استان چهارمحال و بختیاری، یلدا كه به زمستان ختم می شد، هیچ گونه بارندگی رخ نمی داد، كه این اتفاق نادر، استان را به خشكسالی های كشانده بود.

اما باید به یاد داشت، بخش بزرگی از سرزمین سردسیر چهارمحال وبختیاری، دیار سرما و برف است و مردمان آن در دامنه زاگرس، قرنهاست كه با سرما خو گرفته اند.

سرزمین چهارمحال و بختیاری، سرچشمه رودهای بزرگ فلات مركزی ایران است و كه تا یكی دو دهه پیش حتی برف تا گرمای تابستان نیز در این سرزمین همچنان بر دامنه كوهساران چمباتمه می زده است.

زمستان چهارمحال و بختیاری، با فصل سرد بسیاری از نقاط ایران فرق داشت، چرا مردم سرزمین رودها، با همه برف انباشته بر زمین، زندگی روزانه خود را بدون مشكل ادامه می دادند.

در آن روزها، مردم شهرستان كوهرنگ در كنار ارتفاع سه متری برف آنجا كه حتی تابلو راهنمایی و رانندگی جاده ها زیر برف مدفون می شد، زندگی می كردند.  

پس از آن چند سالی بود كه خشكسالی لباسی بر قامت استان چهارمحال و بختیاری شده بود و حتی زمستان ها از نظر دما با بهار و پاییز هم طراز شده بود.

اما خدا را شكر كه امسال زمستان استان چهارمحال و بختیاری با بارندگی آغاز شد و زمستان های خواستنی و دوست داشتنی این استان دوباره باز می گردد.

مدیركل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: نباریدن برف در این استان، به دلیل افزایش دما است و افزایش دما موجب تغییر الگوی بارش برف به شكل باران است.

شاهرخ پارسا افزود: بارش برف موجب نفوذ آب به لایه های زیرزمین می شود و تبخیر آن كمتر از باران است، اما باران به شكل روان آب از استان خارج می شود.

به گفته وی؛ میزان بارش در نخستین روز زمستان در این استان، تا ظهر روز جمعه 34میلیمتر در كوهرنگ و 10 میلیمتر در شهركرد بوده است.

وی گفت: بارش باران تا جمعه شب در استان ادامه داشت و از روز دوشنبه هفته جاری ( 4 دی ماه 91 ) یك سامانه جدید وارد استان چهارمحال و بختیاری می شود.

اینك مردم استان چهارمحال و بختیاری دست به دعا شده و منتظرند تا شاید دانه های برف های زمستانی، مانند سال های گذشته بر پیشانی این استان فرود آید./س

برچسب ها: زمستان ، برف ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.