عفونت‌هاي مكرر در اوايل زندگي خطر ابتلا به بيماري سلياك را افزايش مي‌دهد.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛وب‌دا، به نقل از نشريه BMC‌ طب اطفال، نتايج يك تحقيق با بررسي سوابق پزشكي و درماني كودكان مبتلا به بيماري سلياك در مقايسه با كودكان مشابه بدون بيماري سلياك نشان داده است كه داشتن حداقل 3 عفونت و يا بيشتر (گزارش شده توسط پدر و مادر) خطر ابتلا به اين بيماري را تا 50 درصد افزايش مي‌دهد.
 
براساس اين گزارش محققان افزودند: ورم معده و روده به خودي خود خطر ابتلا به اين بيماري را تا 80 درصد افزايش مي‌دهد. نتايج حاصل از اين گزارش حاكيست: بالاترين خطر ابتلا براي كودكاني بود كه به عفونت‌هاي گوناگوني قبل از 6 ماهگي دچار شده بودند و خوردن مقادير زيادي از گلوتن نسبت به مقادير كوچك و متوسط آن و همچنين قطع شيرمادر قبل از معرفي گلوتن به رژيم غذايي نوزادان از عوامل خطر افزايش دهنده ابتلا به اين بيماري بوده است.
 
به گفته محققان در حالي كه مشخص نيست آيا خطر ابتلا به هردو يعني عفونت‌ها و يا بيماري سلياك با توجه به استعداد ژنتيكي افزايش يافته است يا نه اما نتايج اين يافته‌ها اهميت تغذيه با شيرمادر را در كاهش خطر ابتلا به بيماري سلياك به ويژه براي يك نوزاد كه مبتلا به عفونت‌هاي مكرر است، مي‌رساند.
 
گفتني است: بيماري سلياك، نوعي بيماري آلرژيك گوارشي است كه سبب آسيب به پرزهاي روده كوچك و سبب اختلال در جذب مواد مغذي مي‌شود كه افراد مبتلا، پروتئين گلوتن كه در گندم، جو و موادي از اين قبيل وجود دارد را نمي‌توانند تحمل كنند.
/ع2
برچسب ها: بیماری ، عفونت ، سلیاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار