رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان اصفهان از برخورد با يك هزار و 398 وب سايت مجرمانه و انهدام 11 باند مجرم سايبري طي 9 ماهه سال جاري خبر داد.


به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از  پايگاه خبري پليس، سرهنگ" ستار خسروي" صبح امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه گفت: طي 9 ماهه سال جاري تعداد يك هزار و 398 وب سايت اينترنتي كه در زمينه فعاليت هاي مجرمانه اقدام مي كردند توسط كارآگاهان اين پليس شناسايي و با آنها برخورد قانوني صورت گرفته و 11 باند از مجرمين سايبري نيز منهدم و اعضاي آنها دستگير و تحويل مراجع قضايي داده شدند.

اين مقام مسئول بيان داشت: فعاليت بيشتر اين باندها بيشتر در زمينه كلاهبرداري با شيوه فيشينگ، شرط بندي فوتبال، برداشت غير مجاز از حساب بانكي و سوء استفاده از كاربران در شبكه هاي اجتماعي بوده است.

وي افزود: خوشبختانه كارآگاهان اين پليس توانسته اند طي اين مدت با شناسايي و كشف شيوه ها و شگردهاي مجرمان در فضاي سايبري قدرت عمل را از آنان گرفته و در ايجاد امنيت براي كاربران در فضاي سايبر نقش بسزايي را ايفا كنند.

بيشترين مجرمان سايبري جوان هستند

سرهنگ خسروي در خصوص گروه سني دستگير شدگان در حوزه جرايم سايبري استان اصفهان طي 9 ماهه سال جاري گفت: 53 درصد از اين افراد در گروه سني بين 12 تا 30 سال، 25 درصد 30 تا 40 و 22 درصد نيز بين 40 تا 50 سال قرار دارند كه نشان مي دهد بيشتر مجرمين سايبري افرادي جوان، تحصيل كرده، باهوش، آشنا به امور رايانه و كنجكاو هستند.

رشد 343 درصدي كشف جرايم سايبري در اصفهان

رييس پليس فتا اصفهان با اشاره به كشف 82 درصدي جرايم سايبري در 9 ماهه امسال گفت: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 343 درصدي برخوردار بوده است.

اين مقام مسئول با بيان اينكه چشم انداز كشف جرم در پليس فتا ناجا 80 درصد است تصريح كرد: اين درحالي است كه پليس اصفهان دو درصد از اين چشم انداز پيش افتاده و در حال حاضر به عنوان يكي از استان هاي برتر در حوزه كشف جرايم سايبري شناخته مي شود.

وي در خصوص سرعت عمل پليس فتا اصفهان در كشف جرايم سايبري استان به خبرنگاران گفت: 29 درصد از كشفيات صورت گرفته زير 10 روز، 48 درصد زير يك ماه، 21 درصد زير شش ماه و 3 درصد نيز بالاي شش ماه به طول كشيده است و اين درحالي است كه كشف جرايم در محيط سايبر تفاوت هاي بسياري با كشف جرايم در محيط واقعي دارد و بسيار پيچيده و مشكل است.

برداشت از حساب هاي بانكي بيشترين جرم سايبري در اصفهان

سرهنگ" خسروي" بيشترين وقوع جرم سايبري در استان اصفهان را مربوط به برداشت غير مجاز از حساب هاي بانكي با 02/50 درصد عنوان كردو اظهار داشت: اين نوع جرم از طريق دسترسي به رمز عبور، نصب نرم افزارهاي جاسوسي به منظور سرقت اطلاعات حساب هاي بانكي، روش فيشينگ، سرقت كارت هاي عابربانك، و روش مهندسي اجتماعي با استفاده از تماس تلفني و ارسال پيامك هاي فريبنده به اشخاص رخ مي دهد.

اين مقام مسئول برداشت غير مجاز از حساب بانكي افراد از طريق ارسال پيامك را يكي از معضلات جدي حال حاضر مردم استان عنوان كرد و بيان داشت: مردم به هيچ وجه نبايد به پيامك هاي ناشناس پاسخ دهند مخصوصاً پيامك هايي كه با عنوان برنده شدن در يك قرعه كشي به آنها ارسال مي شوند و از آنان شماره كارت و رمز سي وي 2 كارت حساب بانكي را درخواست مي كنند.

چالش هاي عمده استان در حوزه جرايم سايبري

رييس پليس فتا استان اصفهان دسترسي آزاد كودكان و نوجوانان به اينترنت را يكي از چالش هاي عمده والدين در كشور عنوان كرد و با اشاره به دستگيري دو نوجوان 12 و 15 ساله به اتهام ايجاد و مديريت وبلاگ مجرمانه گفت: متاسفانه در كشور ما 76 درصد والدين هيچ گونه نظارتي بر روي فرزندانشان ندارند در حالي كه نظارت والدين بر فرزندانشان در كشورهاي توسعه يافته چندين برابر است.

وي خاطر نشان كرد: والدين مي بايست نظارت خود بر روي فرزندانشان در محيط سايبر با استفاده از نرم افزارهاي كنترل والدين بيشتر كنند، باورهاي ديني را در بين فرزندان خود تقويت كرده و با همراهي كردن آنها در فضاي اينترنت از آلوده شدن به جرايم اينترنتي و يا افتادن در دام افراد تبهكار در اين فضا جلوگيري كنند.

سرهنگ خسروي به اشتراك گذاري تصاوير و اطلاعات خصوصي در شبكه هاي اجتماعي، عدم رعايت جوانب انتخاب و نگهداري رمز عبور ، ايميل هاي توهين آميز، و كلاهبرداري از طريق پيامك هاي فريبنده را از جمله چالش هاي عمده در حوزه جرايم سايبري استان عنوان كرد و گفت: در اين زمينه توصيه پليس فتا به مردم اين است كه هرچه زودتر آگاهي و سواد رسانه اي خود را در استفاده از ابزارهاي جديد ارتقا ببخشند، نسبت به نصب آنتي ويروس ها و ضد بد افزارها و به روز رساني آنها در سيستم هاي رايانه و گوشي هاي تلفن همراه خود اقدام كنند، از رد و بدل كردن تصاوير و اطلاعات خصوصي به وسيله اينترنت خودداري كرده و هرگز رمز عبور خود را به شخص ديگر واگذار نكنند./ل
برچسب ها: مجرمانه ، انهدام ، سایبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار