به گزارش
خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران: عطاالله بازی مدیر کل برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی 25 آذر ماه در نشست مطبوعاتی بررسی چالش ها و راهکارهای توسعه تحصیلات تکمیلی پژوهش محور در ایران در محل دانشگاه علم و فرهنگ گفت: تعداد دانشجویان دکتری پژوهش محور درجهاد دانشگاهی، 101 نفر در 5 رشته تحصیلی است که با توجه به توسعه ی پژوهش و علم و حوزه پژوهشگاه، پژوهشکده و دستگاه های زیربط ما بر آنیم تا بتوانیم از یافته های پژوهشی، برنامه های آموزشی تولید کنیم.
وی افزود: در گذشته نیاز کشور به متخصصین زبده و کارآمد از طریق فرستادن دانشجو به دانشگاه های خارج از کشور تامین می شد و این در حالی بود که در بسیاری از موارد سطح علمی کشور ما فراتر از سطح کشورهای مقصد بود.
ربانی راهکار این مشکل را ورود شیوه پژوهش محور به آموزش کشور عنوان کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، و درمان آموزش پزشکی از سال 90 مجوز جذب دانشجو را صادر کردند که در همین راستا 163 مرکز تحقیقاتی و 726 ظرفیت دانشجو در مقطع دکتری و 436 استاد همراه مورد تایید قرار گرفته اند که از این تعداد 323 دانشجو جذب و 120 مرکز فعال گردیده اند.
در ادامه این برنامه، دکتر بی ریا رئیس گروه موسسات عالی آموزش و دفتر گسترش آموزش عالی با اشاره به نزدیک کردن نقش صنعت به دانشگاه و رفع نیازهای کشور از طریق دانشگاه ها گفت: هم اکنون برای 224 رشته محل، پذیرش دانشجو صورت گرفته که حدود 1000 مشغول آموزش هستند.
وی تصریح کرد: نوع پذیرش دانشجو بستگی به حضور اساتید خبره و مجرب دارد. در واقع این نکته قابل ذکر است که حوزه پژوهش استاد محور است.
وی عنوان کرد: درجه علمی اساتید این پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها باید فراتر از درجه دانش یاری باشد و ظرف 2 سال حدالامکان چهار مقاله در خصوص ISI ارائه داده باشند.
بی ریا افزود: هم چنین مرکز تحقیقاتی مربوطه باید واجد شرایط و دارای امکانات لازم برای پژوهش باشد.
لازم به ذکر است در سیستم پژوهش محور، واحد اجباری برای دانشجو وجود ندارد بلکه مجموعه ای از دروس را بصورت یک پکیچ آماده کرده و در سایت دانشگاه قرار داده اند تا دانشجو با استفاده از این پکیج سطح علمی اش را ارتقا داد. و برای رفع نیازهای صنعتی کشور آماده شود.
گفتنی است نوع تحصیلات دانشجویان در این پژوهشکده ها از ابتدا بر اساس نیاز کشور است./ع2