بازرسي و گزارش از عملكرد فساد بزرگ مالي، اختلاس بيمه و تخلفات دانشگاه آزاد از مهم‌ترين اقدامات پورمحمدي در زمان رياست سازمان بازرسي كل كشور است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي متولد سال 1338 در شهرستان قم است، او 20 ساله بود که دادستان انقلاب خوزستان و احتمالاً ً جوان ترين حاکم شرع پس از انقلاب شد.

در فاصله سال‌هاي 58 تا 65 و به عبارت ديگر از 20 تا 27 سالگي در خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد در دادستاني‌هاي انقلاب فعاليت داشت و پس از تشکيل وزارت اطلاعات وارد اين وزارتخانه شد و تا معاونت آن نيز ارتقا يافت.

با تحولات درون وزارت اطلاعات و آغاز مسووليت حجت‌الاسلام علي يونسي در سال دوم دولت سيدمحمد خاتمي، حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي جاي خود را به ديگري داد.

وی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ این مقام را به ديگري سپرد.

او در فاصله سال‌هاي 1358 تا 1365 دادستان انقلاب در استان‌هاي خوزستان، هرمزگان و خراسان بود.

پس از آن در سال 1366 معاون وزير اطلاعات شد. سه سال بعد ارتقا مقام يافت و به عنوان جانشين وزير اطلاعات برگزيده شد.

مصطفي پورمحمدي در سال 1370 رئيس اطلاعات خارجي شد. در سال 1381 رييس گروه سياسي اجتماعي دفتر رهبري شد.

حجت‌الاسلام پورمحمدي از سال 1379 تاكنون به تدريس علوم سياسي در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول است.

وي در تاريخ 24 مرداد سال 1384 از سوي محمود احمدي‌نژاد به عنوان وزير كشور معرفي شد و از مجلس راي اعتماد گرفت و در سال 1387 با دستور رئيس قوه قضاييه به رياست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.

از كارهاي علمي او مي‌توان به تأليف دو جلد كتاب در رابطه با حقوق سياسي، مباني نظري انديشه سياسي در اسلام و مباحث سياسي و اجتماعي، نگارش مقالات علمي پيرامون حق، مباني نظري حكومت ديني، نظارت، ارتداد و سياست خارجي، و تدريس دروس حقوق سياسي، فقه سياسي و انديشه سياسي اشاره كرد. مانند:

1- عضو موسس حوزه علميه مسجد سليمان

2- عضو هيئت مديره جامعه الزهرا (حوزه علميه خواهران – قم)

3- عضو هيئت امناء مركز اسناد انقلاب اسلامي

4- مدرس علوم سياسي دانشگاه امام صادق(ع)

به منظور نظارت بر حسن جريان امور و اجراء صحيح قوانين در دستگاههاي اداري و اجراي اصل 174 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران سازماني بنام «سازمان بازرسي كل كشور» كه در اين قانون به اختصار «سازمان» ناميده مي شود زير نظر قوه قضاييه و با اختيارات و وظايف مندرج در اين قانون تشكيل مي شود.

پس از قرار گرفتن پور محمدي در رياست سازمان بازرسي کل کشور اقدامات شايان ذکري را برعهده داشته که از جمله آن‌‌ها گزارش از پرونده 3000 ميلياردي و اختلاس بيمه بود که به قوه قضاييه ارسال شد.

در نتيجه سازمان بازرسي كل كشور در اجراي وظايف مقرر در اصل 174 قانون اساسي و قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور، در سال 1388 پيرامون عملكرد اعتباري گروه سرمايه‌گذاري امير منصور آريا و شركت‌هاي تابعه در بانك ملي ايران بررسي‌هاي لازم را انجام داده و گزارش مربوط به نحوه مصرف تسهيلات دريافتي چند شركت از زير مجموعه گروه در مقطع مذكور را به مديريت وقت اين بانك ارايه داد.

از ديگر اقدامات مهم سازمان بازرسي با رياست حجت‌الاسلام پورمحمدي ارائه گزارش در اختلاس بيمه بود.

بر اساس گزارش سازمان بازرسی کشور، "ج .الف " شبکه‌ای را به محوریت خود برای برداشت غیر قانونی از حساب بیمه ایران تشکیل داده بود. اغلب پول‌های برداشته شده نیز به حساب او واریز می‌شد.

بر این اساس، همچنين حجت‌الاسلام پور محمدي از رسيدگي به تخلفات دانشگاه آزاد گفته است، از جمله تخلفاتی که مسئولان را بر آن داشت تا به دانشگاه آزاد اسلامی نیز توجهی نشان داده و موضوع تفحص را از این دانشگاه پیگیری کنند می‌توان به پرونده فروش سئوالات کنکور دانشگاه آزاد در سال ۸۲، به کارگیری افرادی بدون داشتن صلاحیت علمی کافی به عنوان عضو هیات علمی، تملک زمین‌ها و زدن برخی املاک دانشگاه به نام جاسبی، عدم تصویب هرساله شهریه، عدم نظارت بر عملکرد دانشگاه آزاد، ارائه مدارک تحصیلی به عناصری که دستی در قدرت دارند، زمین خواری دانشگاه آزاد و ... اشاره کرد که این موارد نمونه کوچکی از این تخلفات بود که در گزارش‌های مختلف سازمان بازرسی کل کشور هم به آن اشاره شده بود همچنین مورد آخر این تخلفات واحد آکسفورد دانشگاه آزاد است.

از حجت‌الاسلام پورمحمدی نيز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده یاد می‌شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار