رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بيان اينکه برخی شرکت‌های دولتی و زود‌بازده از حقوق بیت‌المال استفاده می‌کنند، گفت: این پیگیری‌ها از وظايف سیستم بانکی کشور است که متأسفانه در این امر کم کاری می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مصطفی پور‌محمدی که شب گذشته در نشست «راه‌های برون رفت از شرایط اقتصادی موجود کشور» به دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر آمده بود در گفتگويي با اساتيد و دانشگاهيان به سوالات آنها پاسخ داد.

پور‌محمدی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مدیریت استراتژیک در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: نداشتن مدیریت استراتژیک و تکنولوژیک یکی از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم؛ لذا مقام معظم رهبری دستور دادند که نقشه راهبردی علمی کشور تبیین شود که البته اصول و زمینه‌های این نقشه در حال تدوین است.

وی با تأکید بر اینکه ایران یک ابر‌قدرت تمدنی است افزود: وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرده است من هر جای دنیا می‌روم جای پای ایران را می‌بینم لذا مقام معظم رهبری می‌گویند دوام سلطنت بر علم استوار است و ما باید بر علم تکیه کنیم و اگر سهم علم را ندهیم به عدالت رفتار نکرده ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بيان اينکه بايد سهم پژوهشی را به 3درصد برسانیم، تصريح کرد: اکنون در زمينه‌هاي تحقیقاتی پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌ایم که لازم است در اين زمينه سرمايه‌گذاري بيشتري صورت گيرد.

پور‌محمدی در مواجه با سوال دیگری از اساتید مبنی بر اینکه آیا مدل اقتصاد اسلامی باعث تضعیف اقتصاد کشور نشده است، گفت: این ادعای شما را قبول ندارم؛ چرا که هم اکنون بسیاری از اقتصاددانان برجسته جهان اذعان دارند که باید از بانکداری اسلامی تبعیت کرد، لذا متأسفانه خودمان این امر را رعایت نمی‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به احتمال کانديداتوري، چه برنامه‌‌ای را براي رفع تبعيض در دولت خود داريد، اظهار داشت: برای کاندیدا شدن هنوز اعلام رسمی نکرده‌ام؛ ولی با تحلیل و بررسی فضا شاید ورود پیدا کنم؛ لذا آن را نفی نمی‌کنم و باید بگویم بنده در سی و چند سال مدیریتی که در دستگاه‌های مختلف داشتم کمترین دوست و آشنا را در زیر مجموعه خود جذب کردند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه در برون رفت شرایط اقتصادی سهمي ندارد متذکر شد: نظام‌هاي اقتصادی مباحث کلان است که به قوه قضاییه مربوط نمی‌شود، لذا در این قوه راه‌هایی را داریم که می‌تواند در نظام‌هاي اقتصادی وارد شوند مانند ثبت احوال و اختلافات کلان را باید مجلس و تشخیص مصلحت رسیدگی کنند و ما در سازمان بازرسی گزارش تهیه می‌کنیم و آن را به دولت و مجلس ارائه می‌دهیم.

پور‌محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آيا انحلال سازمان مدیریت دست مدیران در اختلاس‌ها بازتر نکرد؟ تصریح کرد: تغییرات اسم و تشکیلات اشکالی ندارد مشکل اینجاست که ما برنامه‌گریز هستیم و تفکر برنامه‌ای نداریم و به کارشناسان میدان فعالیت نمی‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه بنده موافق سفرهای استانی هستم گفت: یکی از مخالفت‌های بنده در این سفرها مصوباتی است که در استان‌ها شکل می‌گیرد لذا اگر در استانی 200 مصوبه تصویب شود در استان بعدی باید 210 مصوبه تصویب شود چرا که مردم می‌گویند دولت به استان ما بها نداده است و این تفکر کار ما را مشکل می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: به لحاظ آماری سفرهای خارجی مسئولین با خانواده‌هایشان زیاد نشده و بحث استخدام اقوام گسترش پیدا نکرده چرا که به لحاظ بودجه این امکان وجود ندارد.

پور‌محمدی با بیان اینکه با وجود بی‌تدبیری‌ها در زمینه‌های دیگر توسعه داشتیم افزود: ما ظرفیت‌های بالایی داریم و نگرانی دشمن هم از این موضوع است لذا ما نباید بگوییم که در مسائل اقتصادی ناتوان هستیم چرا که یک استراتژیست آمریکایی گفته است ایران آینده فوق العاده‌ای دارد و تا 50 سال دیگر تولید علم را در دستشان می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از بدهی‌های به دولت مربوط به شرکت‌های دولتی است یادآور شد: برخی از شرکت‌های دولتی و زود‌بازده از حقوق بیت‌المال استفاده می‌کنند لذا این پیگیری‌ها را باید سیستم بانکی انجام دهد که متأسفانه در این امر کم کاری می‌کند.

وزیر سابق کشور ادامه داد: در مشکلاتی که در اقتصاد کشور به وجود آمده همگی مقصر هستیم لذا سهم دولت بیشتر است چرا که بیشترین امکانات از آن قوه مجریه است.

پور‌محمدی با تأکید بر اینکه خود تحریمی ناشی از نوسانات اداری است گفت: در بسیاری از کشورها رقابت وجود دارد که متأسفانه در کشور ما این رقابت گاهی اوقات به کشمکش تبدیل می شود که این امر به بلوغ سیاسی نیاز دارد.

رئیس سازمان بازرسی کشور در پايان با تاکيد بر انتخاباتي پرشور خاطرنشان کرد: بدون احساسات و هیجان انتخابات معنا پیدا نمی‌کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رئیس ، سازمان ، بازرسی ، کل کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار