رابرت فيسک روزنامه نگار و تحليلگر معروف انگليسي در مسائل خاورميانه با اشاره به حمايت آمريکا و غربيها از صدام هنگام استفاده از سلاح هاي شيميايي عليه ايران ، درباره توطئه و سناريوي رسانه اي غرب عليه سوريه هشدار داد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، روزنامه ايندي پندنت در تحليلي به قلم رابرت فيسک  نوشت :  حافظ اسد، پدر بشار اسد  اگرچه گفته مي شود فردي بي رحم بود اما هرگز از سلاح هاي شيميايي استفاده نکرد. حال اين سوال مطرح  است که آيا مي دانيد کدام ارتش بود که براي نخستين بار در خاور ميانه از گازهاي سمي استفاده کرد؟
به گزارش پايگاه اينترنتي اين روزنامه انگليسي،‌ رابرت فيسک افزوده است هرچه دروغ بزرگتر باشد، مردم بيشتر آن را باور مي کنند. ما همه مي دانيم چه کسي اين دروغ بزرگ را گفته است اما باز هم تاثير خود را دارد. بشار اسد سلاح شيميايي دارد. ممکن است وي از اين سلاح ها برضد مردم کشورش استفاده کند. اگر وي چنين کاري انجام دهد آنگاه غرب واکنش نشان خواهد داد. ما تمام اين  خزعبلات  را سال گذشته نيز شنيديم - حکومت اسد هم بارها  گفته است   - اگر سلاح شيميايي داشت  هرگز از آنها برضد مردم سوريه استفاده نمي کرد. 
اما اکنون واشنگتن باز هم همان بازي را به راه انداخته است. بشار اسد سلاح شيميايي دارد و ممکن است از آنها بر ضد مردم کشورش استفاده کند. اگر وي چنين کاري انجام دهد....
خب،  اگر بشار اسد چنين کاري انجام دهد اوباما، ‌مادام کلينتون و ناتو بسيار بسيار خشمگين خواهند شد. در هفته گذشته تمام شبه کارشناساني که حتي نمي توانند سوريه را روي نقشه پيدا کنند درباره گازهاي خردل،‌ سلاح هاي شيميايي و سلاح هاي  ميکروبي سوريه و اينکه ممکن است از آنها استفاده کند، هشدار داده اند. منابع اين هشدارها چه کساني بودند؟ همان متخصصاني که درمورد حادثه 11 سپتامبر به ما هشدار ندادند اما در سال 2003 اصرار داشتند که صدام سلاح هاي کشتار جمعي در اختيار دارد و اکنون، بازهم همان نمايش.          
رابرت فيسک در ادامه افزوده است: اين هفته فردي از يک رسانه کانادايي با من تماس گرفت تا در باره  استفاده حافظ اسد از سلاح هاي شيميايي در حماه  در زمان قيام مسلمانان سني در سال 1982 سخن بگويم. منبع آنان همان منابع قديمي بود که طبق معمول نامشان فاش نشده است. 
فيسک ادامه داد: من در آن زمان در حماه  بودم و مي دانم زمانيکه ارتش حافظ اسد به طور آشکارا مردم را سلاخي مي کرد هيچ کس از سلاح هاي شيميايي استفاده نکرد. من هيچ سربازي را در حماه  نديدم که ماسک گاز به همراه داشته باشد. هيچ شهروندي ماسک گاز حمل نمي کرد. در حماه  بوي گاز خطرناکي که در دهه 1980 متحد ما در آن زمان يعني صدام   بر ضد سربازان ايراني استفاده کرد، به مشام من و همکارانم نرسيد. هيچکدام از بازماندگان کشتار حماه  هم که من در طول سي سال گذشته از سال 1982 تا کنون با آنها مصاحبه کرده ام به استفاده از گاز اشاره اي نکرده اند. 
اما اکنون ما داريم باور مي کنيم که در آن زمان از گاز استفاده شده بود و بدينگونه افسانه جديدي آغاز مي شود. افسانه اين است: حافظ اسد 30 سال پيش بر ضد مردم کشورش از سلاح شيميايي استفاده کرد پس اکنون پسرش هم چنين کاري را انجام مي دهد. 
و سوال اين است که آيا  اين يکي از دلايلي نبود که در سال 2003 به عراق حمله کرديم؟  زيرا صدام پيش از اين از گاز هاي سمي برضد مردم کشورش استفاده کرده بود و احتمال داشت باز هم اين کار را انجام دهد.  
بله هرچه دروغ بزرگتر باشد بهتر است. اکنون بشار اسد در مظان اين اتهام قرار دارد که مي خواهد جنايتي را مرتکب شود که تاکنون نه خودش انجام داده است و نه پدرش. بله سلاح هاي شيميايي بد است از اين رو بود که آمريکا به همراه آلمان مواد مورد نياز براي توليد آنها را در اختيار صدام حسين قرار دادند. 
براي همين بود که وقتي صدام براي نخستين بار از اين گازها در حلبچه استفاده کرد منابع نظامي که نامشان فاش نشد به مقامات سيا گفتند ايران را سرزنش کند. بله احتمالا بشار اسد در برخي مکان ها در سوريه سلاح هاي شيميايي دارد. مادام کلينتون هم نگران است که اين سلاح ها به دست افراد ناباب بيافتد. اما روس ها به اسد گفته اند از اين سلاح ها استفاده نکند. آيا سوريه تنها حامي ابرقدرت خود را خشمگين مي سازد؟
و در نهايت بايد بپرسيم کدام ارتش بود که براي اولين بار در خاور ميانه از گاز هاي سمي استفاده کرد؟ صدام؟ جواب منفي است. انگليسي ها؟ قطعا، اين نيروهاي انگليسي بودند که در سال 1917 تحت فرماندهي ژنرال آل نبي در صحراي سينا بر ضد ترک ها از گازهاي سمي استفاده کردند. حقيقت اين است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار