به دلیل افزایش بیماری های قلبی و فشار خون در کشور و میزان بالای مصرف نمک، وزارت بهداشت در حال رایزنی با صنایع غذایی برای کاهش مصرف نمک است.

دکتر زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: میزان مصرف نمک بر اساس استاندارد حیاتی باید 5 گرم در روز باشد که در حال حاضر این میزان مصرف به دلیل الگوی بد غذایی در کشور ما 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی است.

وی گفت: این مصرف زیاد نمک طبعا می تواند مشکلات زیادی را برای فرد همچون افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی و حتی پوکی استخوان به دلیل دفع زیاد کلسیم در فرد ایجاد کند. تحقیقات جدید هم نشان داد که مصرف نمک و مواد غذایی شور می تواند ابتلای فرد را به سرطان های مختلف همچون معده افزایش دهد.

عبداللهی اظهار داشت: یکی از رفتارهای غذایی كه در بین مردم ایران این است که بدون چشیدن غذا نمک به غذا اضافه می کنند که همین امر باعث شیوع فشار خون در کشور شده است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت برنامه ای در دست اقدام دارد تا صنایع غذایی را مجبور کند که میزان نمک مواد غذایی را تا جایی که به میزان نگهداری و کیفیت محصول آسیب نزد کاهش دهند.

علاوه بر آن باید در خصوص کاهش مصرف نمک فرهنگ سازی شود تا شاهد افزایش بیماری های قلبی و عروقی نباشیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار