معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بیش از40درصد كشاورزان به دلايلي از جمله عدم پرداخت به موقع غرامت، بالابودن حق بيمه دريافتي، انحصاری بودن کارگزاری های بیمه، برآورد پایین و پرداخت كم غرامت و پوشش نامناسب خسارتها، تمايلي به بيمه نمودن محصول خود ندارند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانی فام با بیان اینکه کار در عرصه کشاورزي به خودي خود از جمله مشاغل پر خطر می باشد افزود: وقوع خشکسالي ها، سرماي نابهنگام، سيل و طوفان در آذربایجان شرقی ايجاب مي کند که هر کشاورز محصول خود را بيمه کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان از عملکرد صندوق بيمه محصولات کشاورزي راضي نيستند افزود: برخی کارشناسان صندوق در ارزيابي ميزان خسارات هم سليقه اي عمل مي کنند و هم با تعلل به انجام آن مبادرت می نمایند.

ایرانیفام بابیان اینکه زمان پرداخت غرامت ازهنگام ارزيابي تاپرداخت آن بسيار طولاني است افزود: همين موارد نارضايتي هايي را براي کشاورزان به همراه داشته و با اين روند برخي کشاورزان تمايلي به نمودن بيمه محصولات ندارند.

وی با بیان اینکه بيمه کشاورزي فرآيند اقتصادي دوسويه است که طي آن قراردادي به منظور جبران خسارت احتمالي بين کشاورز و صندوق بيمه منعقد مي شود افزود: يکي از مشکلاتي که کشاورزان و باغداران با آن مواجه هستند، ناآگاهي از شرايط اين صندوق است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه اطلاع رساني به موقع و به هنگام براي اين بخش از ضروريات است تا از مشکلات کشاورزان کاسته شود و آنان نسبت به عملکرد بيمه خوش بين تر شوند افزود: بايد فضاي بيمه اي به گونه اي باشد که کشاورزان ترغيب به بیمه نمودن محصولات خود شوند.

وي شيوه نادرست تعيين خسارت را يکي دیگر از عوامل کاهش انگيزه کشاورزان براي بيمه کردن اراضي شان عنوان کرد وگفت: بايد تعيين خسارت ها به ميزان واقعي آن برآورد شود به گونه اي که بيمه گذار به شرايط بهتر پيش از حادثه برگردد.

ایرانی فام با بیان اینکه بايد علاوه بر موضوع فرهنگ سازي و برگشتن به اصل مقررات بيمه اي، در شيوه هاي پرداخت غرامت و تيمهايي که خسارت را کارشناسي مي کنند،بازنگري گردد افزود: رسيدگي و حل مشکلات ريشه اي، عامل نرخ واحد بيمه، شيوه درست خسارت و تشخيص عوامل خسارت زا موجب خواهد شد بيمه کشاورزي مورد استقبال قرار گيرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه لازم است تمام عواملی را که باعث پديد آمدن شکاف بين خسارت تعيين شده و خسارت واقعي است مشخص شود گفت: یکی از عوامل مورد اختلاف گزينه بيمه اي است که کشاورزان انتخاب مي کنند و گاه کشاورزان حداقل بيمه را انتخاب مي کند ولي در هنگام بروز خسارت حداکثر غرامت را مي خواهند در حالي که توجه نمي کنند اين خود آنان بوده اند که کم ترين تعهد بيمه اي را انتخاب کرده اند در حالي که اگر گزينه انتخابي متناسب با عملکرد واقعي باشد اين مشکل پيش نمي آيد.

وی با بیان اینکه شایسته است غرامت ها به صورت الکترونيکي به حساب کشاورزان واريز شود افزود: بي شک براي رسيدن به اهداف مطلوب در بيمه محصولات کشاورزي هنوز راه درازي در پيش است و توجه به چالش هاي اين بخش از ضروريات مي باشد.

ایرانیفام بر اصلاح ساختار سازماني صندوق بيمه براي امکان گسترش عمليات اجرايي آن و همچنين افزايش ارزيابان، کارگزاران و منابع مالي و نيروي انساني لازم براي ارائه خدمات مطلوب تاکید نموده و افزود: بيمه هاي خصوصي می توانند وارد اين عرصه شوند و به کشاورزان خدمات تکميلي ارائه دهند. /س

برچسب ها: تمایل ، کشاورزان ، بیمه ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.