يکي از مقامات بلندپايه فلسطين گفت شهرک سازي رژيم صهيونيستي مانع از تشکيل کشور فلسطين مي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطين گفت فلسطيني ها از شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي خواهند مانع از احداث دو شهرک بزرگ صهيونيستي در نزديک بيت المقدس شوند.

مراجعه به شوراي امنيت سازمان ملل متحد بخشي از رويارويي بين المللي فزاينده بر سر طرح هاي شهرک سازي اسرائيل است که فلسطيني ها آن ها را ضربه اي نهايي به اميدهاي صلح در خاورميانه مي پندارند.

عريقات گفت درصورتيکه آمريکا مي خواهد از استفاده از حق وتوي خود درخصوص اين درخواست اجتناب کند بايد به طرق ديگر مانع از اين ساخت و ساز شود.اسرائيل که پيشتر به سبب سياست هاي شهرک سازي خود به شدت منزوي شده است احتمالا تصميم شوراي امنيت سازمان ملل متحد را ناديده مي گيرد اما اين اقدام هزينه ديپلماتيک بالايي براي اين رژيم دارد.

منتقدان مي گويند شهرک هايي که اسرائيل در زمين هاي سال هزار و نهصد و شصت و هفت احداث کرده است ارتباط منطقه عربي شرق بيت المقدس را از کرانه باختري رود اردن قطع مي کند و اميد فلسطيني ها را براي تشکيل کشوري در کنار اسرائيل با پايتختي بيت المقدس از بين مي برد.

اسرائيل طرح هاي شهرک سازي E-1 را تحت فشار دولت هاي متوالي آمريکا مسدود کرده است اما اين طرح ها را هفته گذشته بعد از راي مثبت مجمع عمومي سازمان ملل متحد به ارتقا جايگاه فلسطين در اين سازمان احيا کرد.

عريقات به اسوشيتدپرس گفت فلسطيني ها از شوراي امنيت مي خواهند قطعنامه اي لازم الاجرا را تصويب کند که بر اساس آن اسرائيل تصميمات خود را براي ساخت و ساز در بلوک E-1 و گيوات هاماتوس لغو کند.

وي افزود: اگر اسرائيلي ها اين دو طرح را اجرايي کنند ايده صلح، و راه حل دو کشور مستقل از بين مي رود. درصورتيکه آمريکا مي خواهد از اقدام شوراي امنيت سازمان ملل متحد اجتناب کند بايد به اسرائيل فشار آورد.وي ادامه داد: آمريکايي ها نمي توانند مانع ما بشوند و از وتو عليه مردمي استفاده کنند که در تلاش براي نجات روند صلح هستند.سخنگوي وزارت امور خارجه اسرائيل براي اظهارنظر فوري در اين خصوص دردسترس نبود.

برچسب ها: آمریکا ، اسرائیل ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار