یك متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: یك رژیم غذایی باید شامل سه اصل كفایت، تعادل و تنوع باشد اما بسیاری از رژیم‌های تبلیغی چنین اصولی را رعایت نكرده و سریع می‌خواهند وزن را كاهش یا افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ دكتر 'مجید كاراندیش' با اشاره به اینكه رژیم‌های غذایی دو نوع خاص دارند افزود: نوع اول مخصوص بیماری‌هایی چون دیابت بیماری‌ قلبی و بیماری‌های مشابه است كه با نظر پزشك تجویز می‌شود و نوع دوم نیز برای تناسب اندام و چاق یا لاغر شدن است.

وی یادآورشد: برخی افراد برای تناسب اندام از رژیم‌های غذایی استفاده می‌كنند كه توسط رسانه‌ها، ماهواره‌، اینترنت و روزنامه تبلیغ می‌شوند و ممكن است این رژیم‌ها مناسب نباشند.

كاراندیش افزود: برخی افراد همراه با غذا از داروهایی نیز استفاده می‌كنند كه هر یك از این موارد، یك اصل از اصول رژیم را بر هم می‌زند.

این عضو هیات علمی با اشاره به اینكه ‌برخی افراد نیز از رژیم‌های گیاهی استفاده می‌كنند كه انواع مختلفی دارند تصریح كرد: در نوع اول هیچ گونه مواد جانوری استفاده نمی‌شود، در گروه دوم علاوه بر مواد گیاهی، لبنیات نیز استفاده می‌كنند و گروه سوم تنها گوشت را استفاده نمی‌كنند ولی از همه موارد دیگر مثل لبنیات و تخم‌مرغ استفاده می شود.

وی اضافه كرد: در میان این رژیم‌ها، گروه سوم از همه صحیح‌تر است كه البته باید برای تامین مواد پروتئینی، غلات و حبوبات را همزمان استفاده كنند. هر یك از این مواد برخی اسیدهای آمینه را كم دارد كه با وجود یكدیگر جبران می‌شود.

كاراندیش گفت: با این وجود باز هم كمبود ویتامین B12 و فقر آهن در این افراد دیده می شود زیرا این مواد تنها با مواد غذایی جانوری تامین می‌شود و در مواد گیاهی وجود ندارند. امگا 3 نیز تنها در مواد جانوری وجود دارد./س
برچسب ها: تعادل ، تنوع ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.