وزير امور خارجه سوئيس ضمن تاکيد بر ادامه روابط "مستحکم" اين کشور با رژيم صهيونيستي هدف برن از حمايت از قطعنامه ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل متحد را حمايت از راه حل موسوم به «راه حل دو کشور» قلمداد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلويزيوني آر تي اس ؛ نمايندگان فلسطين از تصميم سوئيس براي حمايت از ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل متحد استقبال و اسرائيلي ها از آن انتقاد کردند. در سراسر جهان، کشورها درباره ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل متحد موضع گيري مي کنند. در اين بين فرانسه، اسپانيا، دانمارک و نروژ اعلام کرده اند در مجمع عمومي به اين درخواست فلسطيني ها راي مثبت خواهند داد. در مقابل آلمان، آمريکا و اسرائيل اعلام کرده اند با اين درخواست مخالفت خواهند کرد. انگليس نيز در راي گيري شرکت نخواهد کرد.

حال سوال اين است که آيا سوئيس حاضر است در اين راه گام بيشتري بردارد و کشور فلسطيني را به صورت دوجانبه به رسميت بشناسد يا نه.ديديه بورکالتر وزير امور خارجه سوئيس در اين باره مي گويد: کل جامعه بين الملل با اين حرف موافق است که براي فرآيند صلح يک راه حل بيشتر وجود ندارد که همان راه حل دو کشور است. اين راه حل از سالها پيش بلوکه شده است و سوئيس قطعنامه مربوط به ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل متحد به عنوان عضو ناظر مجمع عمومي سازمان ملل متحد را به عنوان شانسي براي (پيشرفت) فرآيند صلح و امکاني براي احياي مجدد راه حل دو کشور که با صلح در کنار هم زندگي کنند مي بيند.

وزير امور خارجه سوئيس در اين باره که محمود عباس در گفتگو با همين شبکه تلويزيوني ابراز اميدواري کرده بود سوئيس کشور فلسطيني را به صورت دوجانبه به رسميت بشناسد و اينکه آيا سوئيس براي اجابت اين درخواست آمادگي دارد يا نه گفت: تصميم گيري براي به رسميت شناختن فلسطين به صورت دوجانبه به اين مذاکرات ربطي ندارد. ما به موازت حمايت از قطعنامه سازمان ملل متحد، بيانيه اي را منتشر خواهيم کرد و آشکارا خواهيم گفت که راي مثبت به اين قطعنامه  با به رسميت شناختن دوجانبه فلسطين که به صورت مستقل در زمان مقتضي صورت خواهد گرفت ارتباطي ندارد.

گوينده آر تي اس در ادامه گفت: آقاي وزير شما مي دانيد که بويژه در غزه نه محمود عباس بلکه حماس کنترل اوضاع را به دست دارد. آيا سوئيس با حماس نيز مذاکره مي کند؟

ديديه بورکالتر گفت: سوئيس با همه بازيگران مهم گفتگو مي کند اما از چند وقت پيش اين گفتگو آشکارا در چارچوبي مشخص که چارچوبي بر اساس قوانين بين المللي بشردوستانه است صورت مي گيرد. ما در اين گفتگوها آشکارا گفته ايم که ما خشونت را نمي پذيريم و اينکه حتي به رسميت شناختن موجوديت سايرين را تصور هم نمي کنيم به همين علت اکنون بايد نيروهاي منطقي را که در باره فلسطيني ها همان تشکيلات خودگردان است تقويت کنيم به نحوي که گروه هاي مسلح غيرحکومتي صلح را هدف قرار ندهند.

وزير امور خارجه سوئيس در اين باره که گفته مي شود سوئيس بر خلاف گذشته که روابطي بسيار مستحکم با اسرائيل داشت موضع خود را در قبال تل آويو اندکي تغيير داده است گفت: به هيچ وجه اين گونه نيست. روابط ما با اسرائيل بسيار مستحکم است و همکاري هاي دوجانبه با اسرائيل در بسياري از زمينه ها دست نخورده باقي مانده است و ما همچون گذشته به اين همکاري ها ادامه خواهيم داد.

اسرائيل با راي مثبت به قطعنامه ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل متحد مخالف است اما در نهايت امر مشکل چنداني با اين قطعنامه ندارد. فقط بايد متوجه باشيم که جامعه بين الملل و سوئيس اکنون به طور واقعي خواستار پيشرفت در ماجراي غمبار و وحشتناکي هستند که از مدتها پيش پيشرفتي در آن حاصل نشده است و اکنون ما خواستار راه حل دو کشور هستيم و بايد گفت که نبايد در داشتن رويکردي روشن در اين گونه موضوعات ترديدي به خود راه دهيم. داشتن گفتگوي مستقيم و روشن با اسرائيل نيز خوب است و به همين علت من خواستار اين بودم که در بهار گذشته با آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل، ملاقات داشته باشم.

برچسب ها: اسرائیل ، سوئیس ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار