شاید شما هم این روزها جزء آن دسته افرادی باشید که روزانه چندین پیامک موضوعی دریافت می‌کنید که محتوای آن شما را وادار می‌کند که در صورت خواندن به چند کاربر دیگر ارسالش کنید تا خبر خوشی بشنوید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه تلفن همراه یکی از هزاران ابزارهای ارتباط جمعی است که در چند دهه اخیر به عنوان جزء لاینفک سیستم ارتباطی جوامع در دسترس افراد قرار گرفته است به طوری که حذف آن برای برخی از افراد اگر ناممکن نباشد ولی بسیار سخت است تا جایی که فرایند کاری و اجتماعی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«تا پیامک رو دیدی 8 بار بگو یا ابوالفضل و برای هشت نفر ارسال کن خبر خوشی می‌شنوی قسمت می‌دهم بفرست» نمونه پیامک‌هایی است که این روزها در گوشی کاربران بیشتر به چشم می‌خورد.

بدون شک جامعه ما به عنوان یک جامعه فرهنگی و اسلامی نیز از این تأثیر مستثنی نبوده است و نمی‌شود تأثیر این‌گونه رفتارهای اجتماعی را در جامعه انکار کرد.

هر ساله با فرا رسیدن ایام مناسبتی و دینی همچون ماه مبارک رمضان و محرم‌الحرام بر تعداد پیامک‌های دریافتی کاربران با مضامینی که بیشتر عمق اعتقادات مذهبی را نشانه گرفته است افزوده می‌شود، اما حال سؤال اساسی اینجا است عمل به آن چه حکمی دارد و آیا از منظر شرعی حکمی بر وجوب اجرا یا عدم اجرای آن متصور است یا خیر؟

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه در این ارتباط اظهار داشت: عمل به چنین پیامک‌هایی وجوب شرعی ندارد و الزاما تکلیف‌آور نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل شیخلو با تاکید بر این مطلب که این اقدامات نمونه بارزی از هجمه‌های فرهنگی غرب برای تضعیف اعتقادات و رواج خرافه‌گرایی در جامعه به ویژه نسل جوان است، اضافه کرد: هوشیاری در عین داشتن بصیرت لازمه برخورد با هجمه‌های فرهنگی و تبلیغاتی دشمنان است.

شیخلو تصریح کرد: اگر در حوادث تاریخ تأمل کنیم درمی‌یابیم که چهره حق و حقیقت هیچ گاه از بین نرفته است مگر با ترویج خرافه و اندیشه‌های انحرافی توسط بدخواهان و معاندان حقیقت راستین.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این پیامک‌های بیشتر عمق تفکرات و رفتارهای مذهبی و دینی نسل جوان را نشانه گرفته است، خاطر نشان کرد: دشمنان سعی دارند هویت نسل امروز را ضدخدایی و ضد دینی تعریف کنند.

شیخلو یادآور شد: دشمن برای اینکه فرهنگ انحرافی خود را در جامعه ترویج دهد از ابزارهای تبلیغاتی نوین که بیشتر مطلوب نسل جوان است بهره می‌گیرد تا سریع‌تر به اهداف شوم خود نزدیک شود.

«س. ب» یکی از شهروندان ارومیه‌ای که تعدادی از پیامک‌ها که حاوی مطالبی از قبیل موضوعات اعتقادی و دینی بوده است دریافت کرده است گفت: دریافت چنین پیامک‌هایی فرد را در انجام یا عدم انجام آن دچار شک و تردید می‌سازد.

وی ادامه داد: اگر انجام دهم باعث ترویج خرافه و انحراف می‌شوم چون قلبا به آن اعتقادی ندارم و اگر انجام ندهم در صورت بروز اتفاق و یا حادثه‌ای ممکن است دچار تردید شوم که عواقب عدم انجام همان عمل است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد این گونه اقدامات یک سری حرکت‌های سودجویانه است که در نهایت منافع اصلی آن برای شرکت‌های مخابراتی طراحی می‌شود.

مداح پیشکسوت آذربایجان غربی معتقد است هدف اصلی از هجمه‌های فرهنگی ضربه‌ زدن به ریشه اعتقادات فرهنگی و مذهبی است که در این راه مداحان مهم‌ترین قشر برای جلوگیری از چنین اقداماتی به شمار می‌روند بنابراین تمام تلاش غرب این است که با انجام تحرکات ضدفرهنگی به مبارزه با فرهنگ عاشورایی آید و مهم‌ترین حریف این تهاجم جامعه مداحان و شاعران اهل بیت (ع) هستند.

علی آسیابان تصریح کرد: مقابله با تهاجم فرهنگی از روش‌هایی همانند دعوت از جوانان برای حضور در هیئت‌ها، کنترل ارتباط با دوستان، آموزش جوانان نسبت به روش‌های تهاجم فرهنگی و همچنین برگزاری کلاس‌های مناسب فرهنگی و دینی در مساجد و حسینیه‌ها امکان‌پذیر است.

امروزه پیچیدگی و ارتقای فن‌آوری در ابزارهای وسائل ارتباط جمعی لزوم همگامی فرد را با این ابزارها می‌طلبد اما انبوه اس ام اس‌های تبلیغاتی که با اهداف خاص که بعضا اعتقادی و مذهبی است و تعداد آن هم اندک نیست دیگر جزوی از سرگرمی‌های روزانه کاربران شده است و بسیاری از مواقع تا حدی پیش می‌رود که دیگر کاربران از دست اس ام اس های تبلیغاتی به شدت کلافه می‌شوند.

اما آنچه مهم است ارتقای شاخصه‌های بصیرت و بینش مذهبی افراد است که باید در مقابل هجمه‌ها که ترویج آن بیشتر از سوی مکاتب انحرافی صورت می‌گیرد هوشمندانه عمل کنند./س

برچسب ها: مذهبی ، پیامک ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.