خبرگزاري فرانسه عناوين مهمترين رويدادهاي جهان را در روز دوشنبه بيست و ششم نوامبر(پنجم آذرماه) به اين صورت اعلام کرد:

مصر
قاهره- پيگيري اعتراضات و تنشهاي سياسي در مصر در شرايطي که اعتصابها و تظاهرات اعتراض آميز به جناح حاکم در اين کشور همچنان ادامه دارد و مخالفان محمد مرسي، رئيس جمهور مصر با اقدامات اعتراض آميز خود  افزايش اختيارات و قدرت وي را محکوم مي کنند. کارکنان دادگاههاي شهر اسکندريه روز يکشنبه اعتصاب کردند و اتحاديه روزنامه نگاران مصر نيز تصميم گرفت دست به اعتصابي سراسري بزند.
 
سوريه
دمشق- پيگيري اخبار سياسي و تحولات امنيتي در سوريه
 
اسرائيل و سرزمينهاي فلسطيني
رام الله- مسئولان فلسطيني کارهاي مقدماتي نبش قبر جسد ياسر عرفات، رئيس پيشين تشکيلات خودگردان فلسطين، را انجام مي دهند تا مشخص شود که علت واقعي مرگ وي در سال دو هزار و چهار چه بوده است. طبق اعلام منابع فلسطيني، نبش قبر رئيس سابق تشکيلات خودگردان فلسطين روز سه شنبه در حضور بازرسان فرانسوي و کارشناسان روسي و سوئيسي صورت خواهد گرفت.
 
به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران،
قطر
دوحه- هجدهمين کنفرانس سازمان ملل متحد با موضوع مقابله با تغييرات اقليمي ساعت هفت روز دوشنبه به وقت گرينويچ گشايش خواهد يافت.
 
الجزاير
الجزيره- ژان پي ير رافارن، نخست وزير پيشين و سناتور فرانسوي، سفر سه روزه خود را به الجزاير به پايان مي رساند. رافارن در مدت اقامت در الجزاير با مقامات دولتي اين کشور درباره مشارکت اقتصادي پاريس و الجزاير گفتگو و تبادل نظر کرد.
 
تونس
تونس- مسئولان اتحاديه فارغ التحصيلان بيکار تونس روز دوشنبه از ساعت ده به وقت گرينويچ در پايتخت اين کشور کنفرانسي مطبوعاتي برگزار خواهند کرد.

جمهوری دموکراتیک کنگو
کینشازا، گوما- پیگیری اخبار مربوط به مناقشه در شمال شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو در حالی که دولت این کشور و شورشیان گروه ام بیست و سه که تا دوشنبه شب مهلت دارند از شهر گوما، مرکز استان کیووی شمالی در شرق کنگو عقب نشینی کنند، همچنان بر مواضع خود پافشاری می کنند. مقامات کینشازا تاکید می کنند که گروه ام بیست و سه باید پیش از هر گونه مذاکره از شهر گوما خارج شود اما شورشیان نیز پیش از ترک شهر گوما خواستار مذاکره مستقیم با جوزف کابیلا رئیس جمهور کنگو درباره مطالبات سیاسی و اجتماعی خود هستند.
 
اوگاندا
کامپالا- نمایندگان گروه ام بیست و سه روز دوشنبه در پایتخت اوگاندا با یووری موسوینی رئیس جمهور اوگاندا که یکی از میانجی گران منطقه در بحران کنگو است، دیدار و گفتگو خواهند کرد.
 
بلژیک
بروکسل- وزرای دارایی منطقه یورو از ساعت یازده و سی دقیقه روز دوشنبه به وقت گرینویچ برای سومین بار در عرض دو هفته در نشستی مشترک در بروکسل گردهم می آیند تا درباره پرداخت کمک چهل و چهار میلیارد یورویی به کشور بحران زده یونان که به شدت با کمبود بودجه مواجه است، توافق کنند.
- ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا و کریستین لاگارد مدیر کل صندوق بین المللی پول نیز در این نشست حضور دارند و تلاش خواهند کرد که اروپایی ها را به چشم پوشی از بخشی از بدهی های عمومی یونان متقاعد سازند هر چند هنوز در این راه موفقیتی کسب نکرده اند.
 
اسپانیا
بارسلون- نتایج انتخابات منطقه ای کاتالونیا که روز یکشنبه برگزار شد می تواند فراتر از مرزهای این منطقه تاثیرگذار باشد و گرایشهای جدایی طلبانه را تشدید کند. سوسیالیست های این منطقه قول داده اند در صورت پیروزی در انتخابات درباره استقلال کاتالونیا همه پرسی برگزار خواهند کرد.
 
فرانسه
پاریس- پیگیری اخبار مربوط به جناح راست فرانسه در حالی که مسئولان اصلی ترین حزب مخالف راستگرای این کشور که از زمان شکست نیکولا سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر دچار اختلافات درونی شدید شده اند، درباره آینده این حزب رایزنی می کنند.
 
بنگلادش
داکا- پیگیری اخبار مربوط به آتش سوزی در یک کارخانه نساجی در پایتخت بنگلادش که تا کنون بیش از یکصد قربانی گرفته است.
 
اتریش
وین- مرکز گفتگوی بین مذهبی ساعت هجده به وقت گرینویچ در وین در حضور بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گشایش خواهد یافت. از آنجا که بخش مهمی از بودجه این مرکز توسط عربستان سعودی تامین می شود و از آنجا که وهابیت در عربستان سعودی بر ضرورت اجرای سختگیرانه قوانین اسلامی تاکید می کند، گشایش این مرکز بحثها و جنجالهایی برانگیخته است.
 
 
مجارستان
بوداپست- نمایندگان پارلمان مجارستان از ساعت شانزده به وقت گرینویچ درباره یک قانون انتخاباتی بسیار بحث برانگیز رای گیری خواهند کرد. گفته می شود این قانون به نفع حزب ویکتور اوربان، نخست وزیر محافظه کار مجارستان،‌ است، حزبی که کارنامه اش در زمینه دموکراتیک پیش از این نیز در اروپا اعتراضاتی را برانگیخته است.
 
 
ایتالیا
رم- مقامات جناح چپ ایتالیا نتایج قطعی انتخابات مقدماتی خود را که تلاش می کنند نامزدی قوی برای تصدی سمت نخست وزیری در انتخابات پارلمانی بهار سال دو هزار و سیزده معرفی کنند، منتشر خواهند کرد. اعلام نتایج این انتخابات واکنش هایی در عرصه سیاسی ایتالیا و اروپا به همراه خواهد داشت.
 
انگلیس
لندن- در پی شکست گفتگوهای سران اروپا درباره بودجه اتحادیه اروپا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در مجلس عوام کشورش حضور خواهد یافت و توضیحاتی در این زمینه خواهد داد.
 
بلژیک
بروکسل- تولید کنندگان لبنیات در بلژیک بعد از ظهر روز دوشنبه در برابر مقر پارلمان اروپا تجمع خواهند کرد تا اعتراض خود را به کاهش قیمت لبنیات در بازار اعلام کنند. بنا به اعلام سازمان دهندگان این تظاهرات، معترضان با حدود یک هزار تراکتور در این تظاهرات شرکت خواهند کرد.
 
بلژیک
بروکسل وزرای آموزش کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سپس وزرای فرهنگ این کشورها از ساعت نه روز دوشنبه به وقت گرینویچ در بروکسل تشکیل جلسه خواهند داد.
 
سوئد
استکهلم- جایزه ارزشمند ادبی «اگوست» August سوئد ساعت شانزده و سی دقیقه به وقت گرینویچ اعطا خواهد شد. گفته می شود زلاتان ابراهیموویچ فوتبالیست سرشناس سوئدی به خاطر زندگی نامه اش از نامزدهای دریافت این جایزه است.
 
کرواسی
زاگرب- استفان فیول، کمیسر توسعه اتحادیه اروپا، به زاگرب سفر می کند تا از تلاشهای کرواسی برای پیوستن به اتحادیه اروپا در ژوئیه سال دو هزار و سیزده اطلاع پیدا کند.
 
اتریش
وین- پرونده ارنست استراسر، وزیر کشور سابق و نماینده محافظه کار اتریشی که به فساد متهم شده است از ساعت هشت به وقت گرینویچ در دادگاه وین گشوده خواهد شد.
 
گرجستان
تفلیس- کاترین اشتون، مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به گرجستان سفر می کند. اشتون در شرایطی به تفلیس می رود که بازداشت های مخالفان سیاسی در این کشور از زمان پیروزی بیدزینا ایوانیشویلی میلیاردر در انتخابات پارلمانی واکنشهای منفی زیادی در اروپا برانگیخته است. قرار است اشتون ساعت سیزده به وقت گرینویچ در تفلیس در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کند.
 
فرانسه
باستیا- مانوئل وال و کریستیان توبیرا وزیر کشور و وزیر دادگستری فرانسه به کورس باز می گردند تا بر اراده خود برای مبارزه با جنایتهای سازماندهی شده در این جزیره که در این اواخر با موجی از تصفیه حسابهای خونین روبرو شده است، تاکید کنند.
 
فرانسه
پاریس- نوربرت لامرت رئیس بوندستاگ (پارلمان آلمان) و کلود بارتولون رئیس مجمع ملی فرانسه ساعت یازده و سی دقیقه به وقت گرینویچ در کنفرانسی مطبوعاتی حضور خواهند یافت تا درباره مدیریت اقتصادی در اروپا و مراسم پنجاهمین سالگرد پیمان الیزه که میان فرانسه و آلمان منعقد شده است، صحبت کنند.
برچسب ها: عناوین ، خبر ، جهان ، news
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار