سرگئی لاوروف وزیرامور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو، استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای ترکیه با سوریه را تهدیدی برای امنیت منطقه ای دانست.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیاالیوم، لاوروف در این مکالمه تلفنی، نگرانی مسکو را از امکان استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه اعلام کرد. وی افزود: روسیه نگران استقرار مجموعه های موشکی پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه می باشد.

لاوروف با تاکید بر موضع مسکو در باره مناقشه اخیر مرزی میان سوریه و ترکیه، پیشنهاد کرد که میان آنکارا و دمشق برای جلوگیری از حوادث مرزی ارتباط مستقیم برقرار شود.

دبیر کل ناتو هم وضعیت پیرامون درخواست ترکیه از سازمان پیمان ناتو برای استقرار موشک های پاتریوت در این کشور را برای وزیر امور خارجه روسیه تشریح کرد.

راسموسن به طرف روس اطمینان داد که استقرار سیستم موشکی پاتریوت ناتو در خاک ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه اقدامی دفاعی است.

وزیر امور خارجه روسیه پیش از این نیز نسبت به عواقب استقرار موشک های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه هشدار داد و گفت: استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه خطر وقوع مناقشه مسلحانه را افزایش می دهد.

وی استقرار این موشک ها در ترکیه را خطری برای وقوع مناقشه در منطقه دانست و گفت: هر قدر تسلیحات بیشتر انباشته شود، خطر استفاده از آن نیز افزایش می یابد و ممکن است هر اقدام تحریک آمیزی عاملی برای بکارگیری آن شود.

در همین راستا دولت سوریه نیز با انتقاد از درخواست آنکارا برای استقرار موشک‌های پاتریوت آن را ماجراجویی خواند که می‌تواند مشکلات بسیاری به وجود آورد.

از سوی دیگر، ديپلمات سابق روس در این باره گفت: استقرار موشكهاي پاتريوت ناتو در تركيه بر موازنه استراتژيك در خاورميانه و جنوب روسيه تاثير خواهد گذاشت لذا مسكو خواهد كوشيد ناتو را در اين زمينه تحت فشار قرار دهد.

ويچسلاف موتوزوف روز جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم افزود: روسيه معتقد است تقويت توان دفاعي موشكي تركيه فقط در مقابل سوريه نيست بلكه بايد دانست كه تركيه داراي مرز با روسيه است لذا استقرار پاتريوت بر موازنه استراتژيك بين ناتو و روسيه تاثيرگذار خواهد بود.

  موتوزوف ادامه داد: استقرار پاتريوت در تركيه تاثيري بر رويدادهاي سوريه و خاورميانه نداشته بلكه بر توان رزمي تركيه به عنوان عضو ناتو تاثير خواهد داشت.

 به گفته اين شخصيت روس، نگراني روسيه از موشكها ارتباطي با اوضاع سوريه ندارد بلكه از تاثير استقرار رادارها و موشكها در تركيه بر موازنه نيروهاي مسلح در مرز روسيه است.

  وي با اشاره به تعهدات ناتو در قبال روسيه افزود: مسكو در اين زمينه به تركيه فشار وارد نمي كند چون آنكارا از ناتو چنين درخواستي كرده است لذا روسيه مي كوشد كه سران ناتو را تحت تاثير قرار دهد.
برچسب ها: روسیه ، موشک ، پاتریوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار