غفلت مسئولان در حفظ صنعت گردشگري؛

فراخوان گردشگر براي جاذبه هاي در حال تخريب

جاذبه هاي گردشگري از سرمايه هاي ملي هر کشوري محسوب مي شود که تلاش براي رونق صنعت گردشگري و جذب توريسم نبايد مانعي براي حفظ اين جاذبه ها شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، نوسانات ارز شرايط توسعه گردشگري و تورسيم را در کشور به رغم تمام محدوديت هاي تحميلي اخير فراهم كرده به طوري که موجب شده که ايران به عنوان ارزان ترين مقاصد گردشگري مورد توجه وي‍ژه قرار گيرد .

بايد از اين فرصت براي توسعه کشور در بخش هاي مختلف گردشگري براي ارتباط با جهان در هياهوي تبليغاتي بهره برد و جهان را بيش از پيش با ظرفيت هاي کشور آشنا ساخت .

با فرارسيدن ايام محرم و علاقه جهان به مراسم آييني کشور گزينه گردشگري مذهبي بايد مورد توجه مسئولان امر قرار گيرد .

به گفته منوچهر جهانيان معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ،‌با برنامه ريزي هدفمند همگام با ورود بخش خصوصي در يک پروسه 10 ساله مي توان هر ساله يک درصد از شيعيان جهان در بخش گردشگري زيارتي براي توسعه توريست در كشور جذب كرد.

وي خاطر نشان كرده طبق برنامه ده ساله در كشور 30 ميليون گردشگر و توريست خواهيم داشت .

براساس اين گزارش با اجرايي شدن اين برنامه 10 ميليون شغل به صورت مستقيم و غير مستقيم و در آمدزايي 60 ميليارد دلار را براي کشور به ارمغان مي آورد،که اين ميزان در آمد با کل فروش نفت کشور برابري مي کند.

در شرايطي که سهم گردشگري و توريسم در اقتصاد کشور روشن تر از قبل مي شود ، آثار تاريخ و مذهبي کشور در نبود نظارت مسئولان تخريب مي شود .

براساس اين گزارش؛ اشتياق گردشگران خارجي نسبت به مراسم آييني و مذهبي در ايران بخصوص ايام محرم  که از قول بسياري از دست اندرکاران صنعت گردشگري شنيده مي شود، شايد در آينده نه چندان دور ‌در ميان عظمت ویرانه های تکایای قدیم به فراموشي سپرده شود.

به گفته محسن علمدار سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران، در ایران تکیه در معانی مختلف ، کاربرد گسترده ای داشته است به طوری که پیش از این تکیه ها با فضای وسیعی که برای اجرای سماع صوفیان مورد استفاده قرار می گرفت، از اواخر دوره صفوی و با رواج تشیع ، کاربرد تکیه در ایران بتدریج دگرگون شد و برای برگزاری مراسم سوگواری در ماه محرم، به کار رفتند .

علمدار اظهار داشت: در دوره قاجاریه بویژه دوران حکومت ناصرالدین شاه با رونق تعزیه، تکیه به  مفهومی امروزي،خود نزديك و به  محلي براي برگزاری مراسم تعزیه امام حسین علیه السلام ، تبديل شد  که بنابر اسناد تاریخی در آن دوره بیش از 50 تکیه در تهران وجود داشته که متاسفانه بعضی از این فضاها تخریب شده اند .

وي اضافه كرد: هر تکیه که به نام بانی خود یا محله ای که در آن واقع شده بود، شهرت داشت که از آن جمله می توان به تکیه های آقا بهرام ، اسماعیل بزاز، افشارها، بربری ها، پهلوان شریف ، پامنار، چالحصار، چهل تن ، حاجی وکیل ، خداآفرین ، خشتی ها، خلج ها، دباغ خانه ، درخونگاه ، رضا قلی خان ، زرگرها، سادات اخوی ، سرپولک ، سرتخت ، عباس آباد، عربها، عودلاجان ، قاطرچی ها، قمی ها، کرمانی ها، لوطی علی خان ، ملک آباد، منوچهرخان و هفت تن و ... اشاره کرد .

با وجود اين که در اواخر آبان ماه سال 89 تعزیه به عنوان اثر معنوی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسيده است ولي متاسفانه هیچ یک از این تکايا که در این گزارش آمده در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است .

در میان تکیه های تهران، برخی اهمیت بیشتر یا ویژگی بارزی داشتند، از جمله: تکیه سادات اخوی با تزئینات بی نظیر استادکاران آخرین تکیه در بافت مرکزی تهران بزرگ است که به سبک قدیم باقی مانده است.

در خيابان مصطفي خميني کوچه افشار، در ايام محرم خيمه اي عظيم همچون سايبان اين حسينيه قديمي را در بر مي گيرد و خاندان سادات اخوي به همان شيوه و آداب و رسوم دوره قاجار به پذيرايي از عزاداران حسيني مي پردازند.

بنا به گفته سعید روشن پژوهشگر میراث فرهنگی، باني تکيه سادات اخوي، يکي از رجال و اشخاص عالي‌رتبه زمان قاجار بوده و در حال حاضر نيز اين تکيه پس از حدود 140 سال توسط نوادگان ايشان اداره مي‏شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ناامن بودن گذرها و معابر در زمان گذشته برای اینکه مردم براي تردد دچار مشکل نشوند مراسم صبح ها برگزار می شد، که این شیوه امروزه منسوخ شده است گفت : در حالی که امروزه اغلب مراسم تکيه‌ها در طول شب برگزار مي‏شود، مراسم تکيه سادات اخوي به همان سبک قدیمی از بعد نماز صبح شروع و تا قبل از اذان ظهر به پايان مي‌رسد . مراسم سوگواری از اول تا سوم محرم ادامه می یابد و به غیر از این ایام در طول سال در مراسم خاص مذهبی چون ایام فاطمیه میزبان اقشار مختلف مردم است .

در حالي که بسياري از اين تکايا و اماکن مذهبي در روند توسعه شهر به دليل بي توجهي مسئولان تخريب مي شوند شايد تکايا قديمي نظير تکيه سادات اخوي که گذر زمان تا به امروز تغييري در آن ها ايجاد نکرده است در ادامه بي توجهي مسئولان به خاطره ها بپيوندد.

شايان ذكر است از آنجا كه اغلب مسئولان صنعت گردشگري اعتقاد براين دارند كه گردشگري مذهبي در ايران از جايگاه مساعدي براي توسعه صنعت توريسم برخوردار است، با اين وجود متاسفانه با غفلت مسئولان، جاي بسياري از بناهاي تاريخي و مذهبي کشور در فهرست آثار جهاني همچنان خالي باقي مي ماند، حال شما قضاوت كنيد آيا با اين شرايط مي توانيم شاهد رونق گردشگري مذهبي در كشور باشيم ؟

-گزارش از مريم انصاري

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار