با الگو برداري از شرکت هاي موفق گام موثري در توسعه برندسازي برداشته مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، منوچهر جهانيان معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سومين سمينار و جشنواره برند در گردشگري با اشاره به نقش برندسازي و با توجه به رقابت جهاني، تقليد محصولات و خدمات، وجود مصرف کنندگان پيچيده و آگاه، قدرت خرده فروشان و اثربخشي هزينه رسانه ها گفت: واژه برند به معناي نام و نشان از ساکنان قديمي اسکانديناوي پديد آمده است و امروز به معني يک نام، واژه و طرح، سمبل يا هر شکل ديگري است که کالاي يک فروشنده را از ساير فروشندگان متمايز مي کند و مي تواند ارزش افزوده اي را براي محصول به ارمغان آورد.

وي ادامه داد: در ميان چندين هزار محصول و خدماتي که در طول تاريخ و به ويژه در عصر سنتي اختراع و ايجاد شده است تعداد محدودي نه تنها به بازارهاي داخلي بلکه پس از آن به بازار جهاني نفوذ يافته و حضور پايدار داشتند.

وي خاطرنشان کرد: علاوه بر فاکتورهايي چون کيفيت، قيمت و خدمات بعد از فروش ارزش امتيازي و اجتماعي خاص و غيرسرمايه اي و غيرسخت افزاري اينگونه کالاها و خدمات موجب شده که اصطلاح برند براي آنها کاربرد داشته باشد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اينکه برند داراي نهفته يک محصول يا خدمت است گفت: برند يک محصول شامل نام، اصطلاح، علائم، نهاد، آرم، طرح، سابقه ذهني مشتريان و مصرف کنندگان، ماندگاري در بازار، اصالت و داشتن اعتبار ماندگار نزد مشتريان است.

وي ادامه داد: برندها نقش اصلي را در بازار ايفا مي کنند و به صورت طبيعي مشتري ها جذب برندهاي نامدار مي شوند و اين پديده در هر بازاري وجود دارد اما در بازار گردشگري اين مسئله پررنگ تر است زيرا به عنوان يک مقصد جاذبه مطرح مي شود.

وي افزود: در زمان خريد يک کالا قيمت و نوع کالا و کيفيت آن مشخص است اما در يک مقصد گردشگري اين طور نيست ممکن است يک مقصد که ابعاد کميتي يا سرمايه گذاري محدودي دارد مقصد موفق تري باشد تا مقصدي که به لحاظ تاريخي و اکوتوريستي غني تر است.

جهانيان با اشاره به اينکه برندسازي مقصد گردشگري به معناي چگونگي ادراک ذهني مصرف کنندگان از يک مقصد گردشگري است گفت:
برند سازي يک مقصد گردشگري تنها در مورد ابعاد يک لوگو يا شعار نيست بلکه در مورد بدست آوردن عناصر متمايز از مقصد در قالب برند و چگونگي ارتباط اين عناصر از طريق اجزا برند است.

وي افزود: اجزا برند شامل هويت جوهره شخصيت تصوير و فرهنگ و .. مديريت اين اجزا در جهت ايجاد جايگاه منحصر بفرد از برند مقصد گردشگري در ذهن مصزف کننده است.

وي خاطرنشان کرد:توسعه برند يک استراتژي بازاريابي است که در آن شرکت محصول گردشگري موفقي که از نام برند و بهره برده زا بازاريابي مي کند.

وي ادامه داد: شرکت ها و سازمان ها با الگو برداري از شرکت هاي موفق و بومي سازي گامي موثر در حوزه توسعه برندسازي برداشته مي شود تا به اين وسيله بخشي از فرصت ها و زمان ها از دست رفته را جبران کنند.

معاون گردشگري با اشاره به افزايش استفاده از اينترنت در بين گردشگران گفت:برند سازي آنلاين يکي از مسائل مهم به شمار مي رود که بايستي بيش ازپيش مورد بررسي قرار گيرد.

وي افزود:کشور ايران داراي جاذبه وپتانسيل فراواني در حوزه گردشگري است که بسياري از آن ها ناشناخته باقي مانده ايجاد برند مناسب گامي موثر در جهت معرفي ،رشد و توسعه هرچه بيشتر اين مناطق و رونق هرچه بيشتر گردشگري کشور است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار