پژوهشگران جوان مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در کشور موفق به اختراع دستگاه نقص نسبی عصب آوران مردمک شدند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر امیر حسین وجدانی رزیدنت سال آخر چشم پزشکی و دکتر مسعود شفیعی رزیدنت سال سوم چشم پزشکی بیمارستان فوق تخصصی خاتم الانبیاء از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،پژوهشگران جوان و نخبه ای هستند که با همکاری و مشارکت یکدیگر موفق به طراحی و ساخت این دستگاه شدند .

دکتر امیر حسین وجدانی با اشاره به اینکه این دستگاه برای ارزیابی عصب بینایی چشم مورد استفاده قرار می گیرد اظهار داشت : در حال حاضر ابزاری مشخص برای تعیین بیماری عصب چشم وجود ندارد و پزشکان ممکن است براوردهای مختلفی از سلامت عصب بینایی داشته باشند .

این پژوهشگر و مخترع خاطر نشان کرد : این دستگاه که از دو دوربین تشکیل شده است با زمان بندی خاص نور را به چشم بیمار به صورت مجزا تابانده و پس از تابش نور عکس مردمک چشم بیمار گرفته و به صورت پرینت در اختیار پزشک قرار می دهد .

وجدانی با اشاره به اینکه استفاده از این ابزار بسیار ساده بوده و پزشکان عمومی هم می توانند از آن استفاده کنند اظهار داشت : عکس دریافتی از مردمک بیمار به صورت دقیق پزشک را از سلامت عصب بینایی مطلع و در پرونده وی ثبت شده و در مواقع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد .

همچنین دکتر شفیعی شناسایی مشکلات و میزان سلامت عصب بینایی را در مراحل اولیه مهمترین عامل در بهبود وضعیت بینایی بیمار عنوان کرد و گفت این وسیله قابلیت ارائه اطلاعات دقیق همراه با جزئیات را داراست .

وی با اشاره به برنامه ریزی برای تولید صنعتی این دستگاه اظهار داشت : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با حمایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز رشد دانشگاه برنامه ریزی برای تاسیس شرکت تعاونی تجهیزات چشم پزشکی در دستور کار قرار گرفته است که پس از تاسیس این شرکت مراحل تولید صنعتی دستگاهها نیز انجام می شود .

یادآوری می شود: این دستگاه با شماره ثبت 77025 در تاریخ 17 آبان سال جاری در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده است /س

برچسب ها: اختراع ، دستگاه ، عصب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۲۳ ۲۰ دی ۱۳۹۳
سلام من اعصبم تو تصادف قطع شده ایا درمانی داره دستگاه جواب میده