کودکان نسل جدید قدبلندتر و چاق تر از نسل قبل خود شده اند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، کودکان نسل قبل، دور یک سفره سنتی همراه با خواهر و برادرهایشان می نشستند و قورمه سبزی ای که از صبح زود، روی اجاق بار گذاشته شده و حسابی جا افتاده بود، می خوردند. چاشنی غذایشان نیز سالاد، سبزی خوردن تازه و دوغ بود. کودکان قدیمی از صبح در کوچه با همسالانشان مشغول بازی بودند تا مادر برای ناهار صدایشان بزند، عرقی که از سر و صورتشان می ریخت، نشان می داد پرجنب وجوش بوده اند، حال دیگر از آن سفره و غذاها خبری نیست، پدر و مادر از صبح سرکار هستند و زمانی برای پختن غذای سنتی ندارند، بنابراین یک سفره کوچک که در آن غذاهای آماده و ساندویچی خودنمایی می کند، همراه با نوشابه و سس های پرچرب ضیافت شامی است که کودکان نسل جدید در آن حضور دارند. با این اوصاف می توانیم به راحتی حرف های وزیر بهداشت را درک کنیم. دکتر بهرام دلاور، متخصص کودکان، در مورد علت های چاقی کودکان به سوال هایمان پاسخ داده اند.

چاقی کودکان نسل جدید یک معضل چندعلتی است، اما مهم ترین علت آن را باید کم تحرکی دانست. کودکان این نسل معمولا تک فرزند هستند و مدت زمان زیادی را یا پای تلویزیون می نشینند یا مشغول بازی های رایانه ای هستند و تحرک چندانی ندارند. آنها زمانی هم که پای تلویزیون یا رایانه می نشینند، مدام در حال خوردن تنقلات هستند و همین امر روند چاقی آنها را تسریع می کند.

کم تحرکی در دختران بیشتر از پسران است چون به طور کلی پسرها جنب و جوش و فعالیت بیشتری دارند. دخترها معمولا به دلیل محدودیت های فرهنگی، هم کمتر در پارک ها ورزش و بازی می کنند. علاوه بر این بیشتر بازی های دخترانه در خانه است و تحرک خاصی ندارد، پس با این اوصاف به راحتی چاق می شوند.

الگوی تغذیه خانواده ها به استفاده از فست فود و غذاهای آماده گرایش پیدا کرده، شاید به دلیل آنکه بیشتر مادران شاغل هستند. همان طور که می دانید، فست فودها غذاهای کم حجم باانرژی بالا هستند که با سس های پرچرب و نوشابه خورده می شوند و همه این عوامل باعث چاق شدن کودکان می شود. غذاهایی مانند سوسیس، کالباس و پیتزا علاوه بر خطرهایی که برای سلامت کودکان دارند، باعث چاقی و اضافه وزن هم می شوند. از طرفی کودکان امروزی تمایل و علاقه زیادی به مصرف تنقلاتی مانند کاکائو، شکلات، چیپس و پفک دارند و در مجموع این عادت های غلط تغذیه ای آنها را چاق می کند./س

برچسب ها: کودک ، چاقی ، قدبلند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.