ممنوعيت خروج کالاهاي مورد مصرف مردم از کشور اقدامي موثر در جهت مقابله با تحريم ها است اما نبايد اجازه داد اين امر موجب ايجاد بازار سياه شود.

طاهري کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ضمن بيان مطلب فوق در رابطه با ايجاد محدوديت در تجارت کالاهاي غيرنفتي اظهار داشت: با توجه به شرايط اقتصادي فعلي کشور بهتر است کالاهايي که با ارز مرجع يا مبادله اي وارد کشور شده اند در بازار داخلي مورد مصرف قرار بگيرد.

وي ادامه داد: اين اقدام  اخير دولت در ايجاد محدوديت براي تجارت کالاهاي غيرنفتي به سزا است اما براي صادرکنندگان مشکلاتي را ايجاد کرد و موجب کندي صادرات شد به صورتي که برخي کالاها در مبادي خروجي مدت بسياري بلاتکليف ماندند.

اين کارشناس اقتصادي گفت: ضروريست دولت يک مکانيزم جدي در بحث تجارت کالا با بهره بردن از تجربيات بخش خصوصي و رفع خلأ موجود ميان دولت و بخش خصوصي را  مدنظر قرار دهد.

طاهري اظهار داشت: در صورتي که کالاهاي صادراتي توليد داخل باشد و توليدکننده اقدام به صادرات کند به جهت ارزآوري عملکرد مطلوبي است که نبايد از آن ممانعت شود.

طاهري با بيان اينکه ممنوعيت ايجاد شده موجب افزايش نوسانات نرخ ارز مي شود افزود: نبايد اجازه داد بازار سياه توسط فرصت طلبان ايجاد شود.

وي اضافه کرد: اين ممنوعيت ها ممکن است موجب افزايش قاچاق کالا شود به خصوص در مرزهاي غربي که به دليل صعب العبور بودن نيازمند نظارت دقيق تري است./س
برچسب ها: محدودیت ، تجارت ، نظارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار