مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي از برداشت 100 تن پسته از 125 هکتار باغات بارور این محصول در استان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اسكندري با اشاره به سطوح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی گفت: سطح زیرکشت این محصول در استان 293 هکتار بوده که 168 هکتار آن نهال و 125 هکتار بارور است .

وی با بیان اینکه از سال 87، با استفاده ازراهنمایهای کارشناسان ذیربط، باغات یکدست پسته در استان توسعه یافته و بیشتر سطح زیر کشت آن را باغات جوان تشکیل می دهد افزود: شهرستان های مرند با 107 هکتار، اسکو با 65 هکتار، جلفا با 34 هکتار، آذرشهر با 25 هکتار، شبستر با 27 هکتار و همچنین تبریز با 27 هکتار باغات پسته، از عمده ترین شهرستان های تولید کننده این محصول در استان به شمار می روند.

اسکندری علت توسعه سطح زیر کشت پسته در حاشیه دریاچه ارومیه را محدودیت های منابع آبی دانسته و افزود: تحمل پسته به خاکهای نسبتاً شور و کمتر حاصلخیز و همچنین کم آبی از علل مهم توسعه باغات این محصول در استان به شمار می آید.

وی همچنین از حمایت سازمان بر افزایش سطح زیرکشت این محصول در اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه خبرداد و تصریح کرد: اجرای آبیاری تحت فشار با سیستم قطره ای و یا زیرسطحی، انتقال آب با لوله و کانال می تواند مصرف آب موجود را درحد قابل قبولی کاهش داده و موجب افزایش سطح زیرکشت این محصول در استان و بالارفتن درآمد تولیدکنندگان و بهره برداران گردد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ارقام احمد آقایی ، اکبری، اوحدی و کله قوچی از عمده ترین ارقام تولیدی پسته در آذربایجان شرقی بشمار می رود افزود: ارزیابی های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده است که ارقام احمدآقایی و اکبری ، تولید و سازگاری مناسبی در شرایط استان دارند. گفتنی است، ایران، امریکا، ترکیه و سوریه چهار کشور عمده تولید کننده پسته در جهان به شمار می آیند. /س

 

برچسب ها: برداشت ، پسته ، باغات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.